Flickan och kråkan skrev 2014-06-24 10:22:30 följande:
Hur tänker du att ett barn med ett äldre syskon på sådär 5-7 år eller för all del 10 år är ett ensambarn

? Har du barn själv? Jag undrar mest, för det är ju liksom inte så att ett barn i den åldern inte pockar på uppmärksamhet eller har stort behov av sina föräldrar i form av både psykisk och fysisk närvaro.
Mitt yngsta barn är 1 år. Hans äldsta bror ska fylla 7 år. Den andre är 5. Min yngsta är så långt ifrån ensambarn man bara kan vara

. Trots att det är så pass många år emellan så är han inte i närheten av att få den exklusiva uppmärksamhet som äldsta fick i samma ålder. Och det är verkligen inte enbart av ondo.
Det är 7 år mellan mig och min syster. Vi har alltid haft en väldigt nära relation. Min sambo har lite längre åldersskillnad mellan sig och sina bröder. De har inte mycket till relation alls. Pliktskyldiga födelsedagskalas är ungefär nivån på det hela. Orsaken till relationerna är troligen andra än åldersskillnaden.
OM det hade varit färre år mellan dig och din bror, du tror inte att du tänkt samma sak då.....att det finns sådant som syskon med större åldersskillnad missar

? Jag har som sagt både tätt och längre mellan mina barn. Jag ser för- och nackdelar med båda varianterna.
Jag tror som du att det har andra orsaker än åldersskillnad. Själv kände jag mig lite som ett ensambarn när jag växte upp trots att jag har två systrar, 10 och 14 år äldre än mig. De flyttade hemifrån tidigt för att gå på gymnasiet. Jag minns inte mycket av den tid då de bodde hemma. För min del var det dock inte en positiv känsla, jag var avundsjuk på kompisar som hade syskon i närmare ålder. Jag saknade (eller trodde att jag gjorde det i alla fall, jag kan ju omöjligt veta hur det hade varit) någon att leka med på samma nivå, prata hemligheter med, busa med och stå enade mot mamma och pappa

Jag saknade någon när kompisarna hade gått hem kan man säga.
Jag har inget ont att säga om mina föräldrar, de är och var toppen. Jag kände däremot inte att de på något sätt kunde ersätta det jag saknade.
Hursomhelst har jag och syrrorna en jättebra relation idag. Jag och mellansyrran har barn i nästan exakt samma ålder vilket är roligt.
Vi har alla olika erfarenheter, bra och dåliga, och jag kan tänka mig att det många gånger spelar in när vi själva planerar för syskon eller inte planerar något syskon. Att med det säga att det finns ett rätt förstår jag däremot inte. Min erfarenhet är en annan än
HereAndNow t.ex. De flesta jag känner med täta syskon ser enbart positivt på detta i vuxen ålder. Det betyder inte att jag tror att det är bäst eller det enda rätta.