Penida skrev 2014-06-24 22:42:37 följande:
Alright, då står du ganska ensam gissar jag? Fransmän uppmuntrar väl inte pappor att vara hemma eller är jag ute och cyklar? När pappan är hemma ska han ta lika stort ansvar som dig så du får tid för dig själv och barnet får en chans att knyta an till honom. Om du inte redan har skaffat ett bärverktyg till bebisen är det ett tips. Bebisen är nära, du har händerna fria för att göra allt annat, laga mat eller leka med syskonet t.ex. Vi hade syskonvagn vilket jag kan rekommendera om ditt äldsta barn gillar vagn och bebisen inte har något emot det. Trevligt på långa promenader tyckte vi. Andra bär båda barnen istället. Alla är vi olika.
I Frankrike finns bara möjligheten att ta ut 11 dagar i "pappaledighet" vid barnets födsel för pappor som är anställda. Fast nyss har regeringen genomfört en reform som uppmuntrar pappor att ta ut en annan slags ledighet längre fram som heter "utbildning av barn-ledighet". Men denna är tyvärr väldigt dåligt betald - 570 euros i månaden i upp till 6 mânader. Det är nästan alltid mammor som tar ut denna slags ledighet precis efter "mammaledigheten" (som den bara är ett par månader, de flesta bebisar börjar pâ dagis vid 4 månaders ålder). Pappor ska alltså nu uppmuntras till att ta ut "utbildning av barn-ledighet" och det genom att familjer bara ges rätt till en kortare ledighet i de fall som det är kvinnan och inte mannen som stannar hemma. Inte jätterättvist det heller kanske. Och ofta tjänar ju som bekant mannen mer sâ att han stannar hemma och fâr betalt bara 570 euros i månaden är nog svârt för mânga familjer.
I vârt fall är det annorlunda, min man är inte anställd utan arbetar frilansande skulle man kunna säga sâ vi kan styra vâr tid pâ ett annat sätt. Under de senaste tvâ månaderna har han tillbringat rätt mycket tid ensam med vâr son dâ jag varit tvungen gâ hemifrån pâ en del saker.
Det där med att bära har jag börjat fundera över. Vi har en Manduca som vi använder jättemycket, min son älskar den. Vagnen är kul en liten stund, sedan tröttnar han. Nu är det ju ett tag kvar tills nästa bebis kommer sâ allt detta kan ju ändras till dess, vem vet. Men att bära bâda verkar lite jobbigt. Just nu tänker jag att det fâr väl bli antingen bärsjal till nya bebisen och vagn till den större eller sâ en syskonvagn. Har du något tips pâ märke av syskonvagn?