Inlägg från: Anonym (orättvist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orättvist)

    Orättvist!

    Anonym (hm) skrev 2014-06-26 03:09:02 följande:

    Jo jag vet ju att vi har haft uppe den här personens beteende i flera trådar under året och vet att du satte hårt mot hårt. Att du gjort allt i din makt att få pengar åter samt att hon skall sluta sälja smycken och webtjänster som inte levereras. Man kan nog säga att din möda nådde ett resultat, sedan om du får pengarna tillbaka kan ju egentligen bara framtiden utvisa. Hon har säkert på samma sätt som du fick göra fått lära sig vad som händer när man gör orätt och agerar brottsligt.
    Jag kan tänka mig att du själv inte är värst stolt över det mörka kapitlet i din egen historia. Delar av det du kände då kanske den här tjejen kände själv. Du har ju fått möjlighet att se båda sidor själv både som förrövare och som brottsoffer. Det du kände/känner är nog inte unikt utan gemensamt för dem som utsätter och blir utsatta.
    Jag har väl själv någon gång blivit blåst och vet hur det känns....men sällan driver jag det in absurdum utan söker släppa det när jag slickat mina sår....
    Det här med internet bedrägerier av den här typen, jag undrar om det är en typisk kvinnlig form av brottslighet?


    Om Kronofogden inte hade kunnat hjälpa mig med att driva in pengarna hade jag inte kunnat göra annat än känna mig blåst på dessa pengar.

    Kronofogden har gett mig rådet att låta skulden ligga kvar hos Kronofogden för indrivning då chanserna är goda att jag får tillbaka mina pengar.

    Personen har inte dragit på sig fler skulder sen 5 månader tillbaka vilket tyder på att personen har fått sig en rejäl tankeställare.

    Jag skäms såklart över mina mörka kapitel men jag ser det som min plikt att nu leva ett skötsamt liv.


  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-26 03:33:34 följande:

    TS jag tror på dig, det är sant... Man kan göra någon eller några dumheter i livet och skall inte bli fördömd för det. Jag anser att alla är värda en andra chans. Jag menar vem är jag att döma. Jag har ingen anledning att sätta mig på höga hästar och trycka ned någon annan. Jag blir ju inte bättre själv för det.

    Lite av det tänket tycker jag du skall annama också mot den som gjort orätt mot dig. Hon är idag i den situation du var då.... OK, hon skall betala och sona brottet men jag tror hon kan få rätsida på sitt liv också.

    Vem vet kanske har hon levt lite över sina tillgångar och varit ung och dum...men även hon skall ha en andra chans. Att det gått 5 månader utan nya trassel är väl ett gott tecken?

    Jag tror du får dina pengar även om det dröjer.

    Sedan tycker jag inte att du behöver gå runt och skämmas för vad du gjort i det förgångna utan du kan nog släppa det nu. Vi förändras ju alla till det bättre när vi blir äldre. Har du fått bättre ordning på din ekonomi idag eller har du kvar skulder som släpar från de mörka åren?


    Jag ville ju inte pressa en så pass sjuk person till bristningsgränsen men för mig var det viktigt att få personen att sluta luras och hota.Jag hade för ett tag sen lite kontakt med personens syster men systern har nu slutat att ta kontakt med mig.Personen har rätt till att få ordning på sitt liv och jag tror att personen nu är mer tillfreds med sig själv.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-26 03:58:42 följande:

    Jo jag känner hela historien för du och jag har haft kontakt i de olika trådarna fram och tillbaka..... Ja hon kommer att bli bra precis som fröken själv. Jag tror i alla fall att signalen har gått fram. Nej kanske skulle sova en stund i natt också men vi kan fortsätta i tråden i morgon...eller senare menar jag. God natt.


    Tror du ärligt talat att personen nu vet att det är kört det vill säga personen vet att jag kommer att få tillbaka mina pengar med Kronofogdens hjälp?


  • Anonym (orättvist)
    Anonym (orättvist) skrev 2014-06-26 13:38:02 följande:

    Tror du ärligt talat att personen nu vet att det är kört det vill säga personen vet att jag kommer att få tillbaka mina pengar med Kronofogdens hjälp?

    Eller bryr sig personen inte?

    T


  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-27 00:27:19 följande:

    Ja rent rimligen har väl personen blivit delgiven av kronofogden och kanske också polisanmäld av andra som blivit blåsta. När myndighets maskineriet jobbar på så kan det ju inte undgås av den som är tilltalad. Hon bestred väl aldrig det faktum att hon var skyldig dig pengar för ej levererad vara/tjänst?

    Jag kan rimligen inte se hur det skulle finnas någon väg ut ur detta utan att göra rätt för sig. Även om hon nu skulle åberopa någon form av psykisk sjukdom som skäl för handlande så kommer hon inte undan men kanske får en mildare påföljd och eller behandling. Det är ju inte helt ovanligt att personer som lider av olika åkommor exempelvis överkonsumerar eller på annat vis slarvar med sin ekonomi så att det ger svåra följder under många år för personen ifråga.

    Hon måste veta om att det är kört nu. Däremot kan man ju aldrig veta om hon verkligen kommer sluta att blåsa folk, men kanske finner nya vägar att köra liknande trick. Vad tror du, tror du hon kommer att fortsätta som innan eller har hon lagt av för gott?

    Om hon lagt ner sin verksamhet så tror faktiskt jag att du har stor del i detta val genom att du som en blodigel naglat dig fast och fört upp frågan på agendan både här i forumet men också genom dina kontakter med henne och närstående personer. Slutar hon nu blåsa folk så kan du ju ta lite ära till dig och därmed få lite bättre karma...


    Personen blev delgiven min via stämningsman och personen valde ju inte att bestrida.Jag tror personligen att personen har slutat upp med att blåsa andra på pengar i och med mitt ihärdiga jagande men jag tror även att myndigheter kopplades in.Systern har som sagt inte hört om något mer.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-27 00:59:41 följande:

    Jag har ju själv aldrig varit i situationen hon är i nu men man kan ju undra sig hur man känner sig som person när allt rasar samman? När omgivningen vet om sanningen, när man blir delgiven och hela den skeva världsbilden rämnar samman.... När sanningen kommer upp till ytan att framgången snarare berodde på brott än hederligt arbete. Det måste vara ett hårt uppvaknande...


    Personen avskyr mig mycket i och med mitt agerande med att försöka få stopp på bedrägerierna och hoten men det var det värt.Systern berättade saker för mi som gjorde det lättare att pressa på stenhårt.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-27 01:37:18 följande:

    Ja som kriminell vill du ju inte bli avslöjad, det säger sig självt på sätt och vis för då faller ju hela affärsidén. Du blev hennes värsta "pain in the ass" som hon kunde få. Jag tror att få personer skulle engagera sig på det vis du gjorde för att driva saken när det ändå gällde relativt lågt belopp(om jag minns rätt).

    Men JAG tycker att du gjorde rätt, dels att hävda din rätt och rätten till dina medel men också att söka stoppa personen.

    Du gjorde ju allt, ringde sökte upp personen och förde dialog i sociala media. Polisen kan faktiskt upptäcka sådant här via olika forum då de har folk som scannar av, vet inte hur det funkar men det lär finnas. Det trådar du drev på familjeliv lästes av många och personen blev blottlagd.

    Du har ju här en stor fördel eftersom du själv har suttit i hennes situation tidigare i livet och därmed vet vad det leder till. Du använder denna erfarenhet på något vis konstruktivt och aktivt söker stoppa hennes framfart vilket kanske blev räddningen för henne om hon nu slutat upp med det här. Samtidigt har du hjälpt andra att inte bli blåsta genom denne persons marknadskanaler. Det är nog många kvinnor som köper smycken och de tjänster hon saluförde.

    Sedan rent allmänt så är det bra att dessa skojare på internet försvinner en gång för alla från marknaden för deras värv skrämmer bort folk som inte vill bli blåsta på nätet. Nätblåsningar börjar ju bli ett rätt störande problem för de seriösa försäljare som finns på internet. De blir typ ett handelshinder...

    Kommer du fortsätta att jaga henne både för att avskräcka vidare verksamhet och del för dina pengar?

    Förstår du nu mer hur hon fungerar? Vilka likheter resp skillnader ser du i hennes agerande jämfört med ditt agerande när du höll på? Finns det paralleller?


    Jag kommer inte att fortsätta jaga personen men om jag får reda på något nytt kommer jag att tipsa Kronofogden och polisen Personen var till en början kaxig mot mig men det avtog mer och mer efter att jag lämnade ärendet till Kronofogden samt fick kontakt med personens syster.Jag ser inga direkta paralleller då jag hade samvetet att på uppmaning betala tillbaka pengarna.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-27 02:08:50 följande:

    Grejen är väl den att hon kanske hade samvetskval och likt dig ville betala åter på anmodan men av ett eller annat skäl inte kunde göra det. Kanske levde hon lite över sina tillgångar med kostnadsnivå som är orimlig. Jag tycker det är väldigt svårt att sätta sig in i varje fall för förutsättningarna är så olika.

    Man kan ju hamna i ekonomisk knipa av olika skäl...en del kvinnor shoppar(alla :) ), andra köper i internetbutiker, andra festar och reser hej vilt medan någon annan helt enkelt inte har koll på sin ekonomi.... Ekonomisk knipa kan skapa boven.....

    Men du gör ju rätt nu när du lämnar över till myndigheterna. Det är deras jobb att skipa rättvisa.

    Du har helt enkelt otur som drabbades av en person som inte lät sig övertalas att betala åter på samma vis som du gjorde själv. Man skall nog undvika att agera själv för man vet ju aldrig vem man har att göra med och då är det bra att vi har myndigheter för det.

    Det kanske inte är orättvist, bara omständigheter som gjorde att hon inte kunde göra rätt för sig....


    Jag har sökt svar på lite olika forum för skuldsatta och jag drar slutsatsen att personen pågrund av sin sjukdom inte förstod vad som var rätt och fel men kände sig endå extremt stressad att bli jagad av mig på det där sättet(jag skrämde livet ur personen i fråga på lagligt sätt) Nu verkar rättvisan ha kommit i kapp personen och möjligheterna för personen att fortsätta att luras på pengar verkar begränsade.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-28 01:36:22 följande:

    Orättvist jag måste säga det att jag tycker du är stark som medger att du själv tidigare gjort dumheter på vis liknande som den här tjejen gjort mot dig. Det ligger dig verkligen INTE i fatet i mina ögon. Att du sedan fick direkta och svåra konsekvenser medan hon inte fick det kan förstås kännas orättvist när man noterar i andra forumet. Samtidigt har du ju faktiskt agerat senare efter regelboken och lämnat vidare till myndigheterna vilket är bra. Jag har dock observerat något i alla de trådar du ochbjag haft uppe denna fråga att du är förbannad och med all rätt...men tänk bara på att det inte blir till ett självändamål. Jag menar att alla dessa negativa tankarna kring hela händelsen blir till en enda stor negativ spiral som kan komma att påverka dig negativt i både fysiskt och psykiskt mående. Själv har jag färdats över både små och stora sjöminor längs livets stig. Stora negativa händelser har skett men jag kom till en punkt där jag satte ned foten och sa stopp det räcker nu. Från den dagen började jag se om jag kunde finna positivt i det negativa och därmed vända negativt till positivt. En positiv grundsyn till livet och det som sker ger mer positiv energi. Att ta tiden att hjälpa andra ger än mer positiv energi. Det finns något positivt i allt, det gäller bara att finna det. Pengar är faktiskt inte allt... Kanske enkelt att säga när man har kontroll över sådana men det finns så mycket mer än bara pengar. Tänk bara att vi har haft turen att få leva i ett demokratiskt land där oliktänkare tillåts existera, vi lever inte i en krigshärd, ingen svälter och vi värnar allt mer om vår miljö. Vi kunde med andra ord ha det betydligt mycket jävligare. Vi har en underbar natur som är helt fri att vistas i. Även om du nu drabbats hårt så kommer du att reda upp detta det är jag helt säker på, pengaproblem kan alltid lösas. Så tänk inte som överskriften orättvist utan se det som rättvist och lyft fram det goda ur det onda. Du är bra.


    Jag tror att hon nu har fått sig en rejäl läxa!Vet att flera företag har anmält henne i och med "tävlingar" som hon ordnade.Systern har brutit kontakten med henne.Jag känner att jag lyckades trycka åt henne ordentligt och Kronofogden drivef in pengarna åt mig.
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-28 02:09:40 följande:

    Ja du gav henne en rak höger plus att du senare fakturerade... Jag tänkte mest på att tänk positivt så blir du gladare i själen. Öga för gös tand för tand är ju inget som vi tillämpar här i Sverige och du hade otur att drabbas hårt medan hon kanske kommer undan lättare men vad tusan gör det om tusen år...


    Jag kommer inte gå runt och älta henne mer då jag,Kronofogden,andra drabbade osv har sett till att hon inte kan fortsätta mer med att luras på pengar.Hon må vara galet arg på mig men det bevisar ju bara att hon vet att hon inte kom undan.
Svar på tråden Orättvist!