• Flickmamma

Min man drunknade

Mår så dåligt! Min man drunknade i en sjö i måndags då han paddlade kanot med vår 5-åriga son. Dykare letar fortfarande efter honom! Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Min man drunknade
  • Flickmamma
    signature skrev 2014-06-27 20:18:30 följande:

Jag beklagar sorgen!

Jag tänkte rekommendera barnböcker som kan underlätta sorgbearbetningen för barn men också förklara på ett barns nivå vad döden är. Jag fick de av Fonus och de borde finnas på de flesta Fonus kontor (kanske även på andra begravningsbyråer). Jag tycker att de underlättade för mig och min dotter att prata om döden men också att sörja tillsammans. 

Larver och trollsländor

Vad händer när någon dör- En bok för barn om döden och begravningar

Visst får du gråta- En bok för barn som sörjer 

Hej Då Farmor!

Jag skickar massvis med virtuella styrkekramar till dig, din familj och dina nära!

Tack!! Ska kika på biblioteket!
  • Flickmamma
    Anonym (Oj) skrev 2014-06-26 21:27:05 följande:

Ännu värre ju i en sjö engagemang i sökandet kanske , kan se det framför mig .

Du vidriga människa "oj"! Hur klarar du av att leva med dej själv? Menar du att jag skulle lämna mina 4 sörjande barn och åka 23 mil till sjön och hjälpa till att dyka?? Den som vet nånting om barn vet att man inte lämnar sörjande barn då deras största rädsla är att förlora den andra föräldern med!
  • Jojile

Jag kan inte ens föreställa mig vad ni går igenom just nu! Vill bara sända en tanke och en styrkekramar till dig och dina barn. Jag beklagar verkligen

• Limaliie
    Flickmamma skrev 2014-06-28 06:08:05 följande:
    Du vidriga människa "oj"! Hur klarar du av att leva med dej själv? Menar du att jag skulle lämna mina 4 sörjande barn och åka 23 mil till sjön och hjälpa till att dyka?? Den som vet nånting om barn vet att man inte lämnar sörjande barn då deras största rädsla är att förlora den andra föräldern med!
    Helt rätt TS.

Tänker på er! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hanna)

Nej men fy va hemskt, hoppas ni får stöd och kärlek av er omgivning i denna svåra stund.

Resten som tjafsar oavsett anledning kan ta era duster någon annanstans, gäller även er som tjafsar på de som säger taskiga saker.

• Agdaa

Usch! Vad hemskt. Beklagar TS. Men vilken änglavakt att er son klarade sig. Du måste ändå vara överlycklig för honom. Styrkekram.

• Anonym (seglarhustru)
    Octavia skrev 2014-06-27 10:49:02 följande:
    Det kan hända massor med saker när man oväntat slängs i vattnet och dessutom blir stressad över att det finns ett barn med i situationen.
    Man kan drabbas av panik, få kramp, svimma, få en rejäl kallsup som gör att man tappar förmågan att tänka klart eller bli så överrumplad och chockad av situationen och det kalla vattnet att man inte fixar att simma.
    De flesta olyckor händer för att man litar på att man kan simma och slarvar med flytväst. 
    Har sett uppgifter om att de flesta som drunknar är medelålders och äldre män som är påverkade av alkohol.   Det tror jag inte alls är fallet beträffande Flickmammans man.

Förutom nykterhet är simkunnighet och flytväst är självklart andra faktorer som spelar in -  vi kan ha hittat olika statistikuppgifter förstås.
  • Anonym (seglarhustru)

Beträffande paniken när något oväntat händer till sjöss,  som Octavia skrev om sänder jag en tacksamhetens tanke till seglarläraren som hyrt en utomhusbassäng och transporterat jollarna dit.  När dottern lärde sig segla optimist i tioårsåldern fick de börja med att kapsejsa med optimistjollen för att testa hur man reagerar i liknande situationer.

Svar på tråden Min man drunknade