• bodimit

    2 veckors bebis sova i eget rum?

    Min son nu två veckor gammal sover i sin spjälsäng inne i vårt rum på nätterna. Han sover hela natten men vaknar för att äta med ca 3-4 timmars mellanrum.  Men när han sover så gör han en massa knorrande ljud och jag kan inte sova bra.
    Funderar nu på att ställa in spjälsängen i hans egna rum som ligger vägg i vägg med vårt rum så att jag kan sova lite bättre. Är det helt fel av mig att tänka så? Jag är verkligen ingen djupsovare utan jag vaknar av minsta lilla ljud.  känns lite jobbigt att vakna vid minsta lilla hela tiden. Även om det bara har gått två veckor..

  • Svar på tråden 2 veckors bebis sova i eget rum?
  • Cornellia

    Jag läste den forskning jag kom över om psd när jag var gravid, och en hypotes var att föräldrarnas andningsrytm påverkade barnet att hålla samma rytm, och att det givetvis inte fungerade om barnet sov i ett annat rum. 

  • Penida
    Maggie Puh skrev 2014-07-03 20:21:17 följande:

    Amma (om du ammar) i sömnen. Gjorde jag med båda. De låg i sängen mellan oss och jag sov topless så de kunde ta bröstet när de ville och jag kunde sova vidare. Med sonen ammade jag 2,5 mån och dottern 1 år.


    Nu är väl inte det problemet utan det är ljuden som stör TS? Hur skulle hur hon ammar göra skillnad där?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    hansine skrev 2014-07-03 20:29:56 följande:

    Är du barnets mamma eller pappa?
    Ammar barnet, eller är det också för jobbigt?
    Om du är barnets pappa så kan ju du flytta.
    Om du är barnets mamma så undrar jag hur jobbigt du ska ha det när du går iväg och ammar i ett annat rum.


    Främst undrar jag om denna tråd verkligen är på riktigt eller om den är ett vidrigt "skämt". Roligt är det i alla fall inte.


    Man måste få sömn för att orka och det finns säkert flera lösningar på det här. Att TS ska "stå ut" verkar inte var den bästa lösningen enligt min mening, ej heller att ha barnet i eget rum. Jag tycker föräldrarna ska dela på sig, då kommer i alla fall TS sova hyfsat vissa nätter och barnet har det bra om pappan är närvarande och intresserad. Att dela på nätterna med ett barn och hjälpas åt så att barnet och föräldrarna mår så bra de kan i situationen är inga konstigheter för mig i alla fall. Andra kanske tycker allt är upp till mamman att lösa om det är hon som upplever ett problem, vad vet jag.

    Avskyr CIO-metoder
  • Maggie Puh
    Penida skrev 2014-07-03 20:42:18 följande:
    Nu är väl inte det problemet utan det är ljuden som stör TS? Hur skulle hur hon ammar göra skillnad där?
    Det gör skillnad för att när jag var nyförlöst med sonen och innan vi började med detta så vaknade jag också av minst lilla ljud han gjorde.
  • Penida
    Maggie Puh skrev 2014-07-03 21:03:56 följande:
    Det gör skillnad för att när jag var nyförlöst med sonen och innan vi började med detta så vaknade jag också av minst lilla ljud han gjorde.
    Okej! Jag har aldrig upplevt detta men då kanske det är nåt som skulle fungera för TS.
    Avskyr CIO-metoder
  • EmmaPlahn

    Ta en kopp lugnande te innan du ska sova, gör att mqn kopplar av. Innan du vet ordet av det så kommet du inte ens tänka på dom små ljuden, du kommer vänja dig.

  • bodimit
    hansine skrev 2014-07-03 20:29:56 följande:

    Är du barnets mamma eller pappa?
    Ammar barnet, eller är det också för jobbigt?
    Om du är barnets pappa så kan ju du flytta.
    Om du är barnets mamma så undrar jag hur jobbigt du ska ha det när du går iväg och ammar i ett annat rum.


    Främst undrar jag om denna tråd verkligen är på riktigt eller om den är ett vidrigt "skämt". Roligt är det i alla fall inte.


    Jag är barnets mamma. Jag ammar men om jag liggammar hamnar blir det fel och gör bara ont. Försökte med det några nätter men började få sår som nu tack o lov är borta. Så jag får gå upp på natten och sitta och amma. 
    Och varför ska alla tro att saker är på skämt här på familjeliv?
    Det här är inte att jag måste vakna var tredje timme för att amma mitt barn utan det här är jag blir väckt var tionde minut = helt omöjligt att sova och må bra. Ta igen sömnen på dagen går ju inte heller eftersom jag har andra barn att ta hand om.
  • bodimit
    Natulcien skrev 2014-07-03 18:35:38 följande:
    Påhitt? Jaa, du, det får du fråga Socialstyrelsen om.
    De skriver i alla fall så här i sina rekommendationer:

    "Det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna"

    Se skriften s.15. www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014-3-3

    Jag antar att det grundas på att det statistiskt sett har skett fler dödsfall i eget rum jämfört med i samma rum. Och varför är ju svårt att veta? Kanske man agerar snabbare om man sover tillsammans och det händer något? Kanske barnet sover lättare om man sover tillsammans, och inte inte faller in i den djupsömn som kan vara farliga för nyfödda..?
    Kan inte se att det står något om att de ska sova i samma rum för att undvika psd. Men däremot står det att de ska sova i egen säng under 3 månader. Men det är ju rekommendationer.
  • Cornellia
    bodimit skrev 2014-07-04 09:48:13 följande:
    Kan inte se att det står något om att de ska sova i samma rum för att undvika psd. Men däremot står det att de ska sova i egen säng under 3 månader. Men det är ju rekommendationer.
    Sista meningen på sidan 15 i publikationen så står det om den ökade risken.  
  • bodimit
    bodimit skrev 2014-07-04 09:48:13 följande:
    Kan inte se att det står något om att de ska sova i samma rum för att undvika psd. Men däremot står det att de ska sova i egen säng under 3 månader. Men det är ju rekommendationer.
    Jo nu hittade jag det. Men då innebär det ju större risk med att ge ersättning istället för att amma.
    Men dessa två ingår inte i rekommendationerna.
  • Cornellia
    bodimit skrev 2014-07-04 10:02:20 följande:
    Jo nu hittade jag det. Men då innebär det ju större risk med att ge ersättning istället för att amma.
    Men dessa två ingår inte i rekommendationerna.
    Det är väl visst rekommenderat att amma om man kan?

    På sidan 16 finns det ju en hel överskrift som heter "Amma om det är möjligt".
  • Natulcien
    bodimit skrev 2014-07-04 09:48:13 följande:
    Kan inte se att det står något om att de ska sova i samma rum för att undvika psd. Men däremot står det att de ska sova i egen säng under 3 månader. Men det är ju rekommendationer.
    Det är ju det som står i det jag citerade...

    Sen står det ju alltså att risken är större för PSD om bebisen sover i eget rum, vilket inte betyder att alla bebisar som sover i eget rum dör i PSD.
    Sen är det ju upp till varje förälder vilka risker man vill ta med sitt barn. Personligen ville jag minimera riskerna så mycket som möjligt för PSD.

    Hur gjorde ni i natt nu då? Följde du något av råden du fick, t.ex. öronproppar eller att du sov i annat rum och lät din sambo sova med bebisen?
  • bodimit

    Vi försökte en sista natt att sova tillsammans. Jag vaknade ändå hela tiden. Inatt ska jag lägga mig på en madrass i sonens rum för att se om det kan hjälpa. Hoppas det.

  • Natulcien
    bodimit skrev 2014-07-04 13:10:15 följande:

    Vi försökte en sista natt att sova tillsammans. Jag vaknade ändå hela tiden. Inatt ska jag lägga mig på en madrass i sonens rum för att se om det kan hjälpa. Hoppas det.


    Hoppas att det blir bättre. Som någon skrev tidigare, så är det ju bättre att den vuxne som störs flyttar på sig än att bebisen ska behöva sova ensam.
  • Ess

    Min man och hans ex lade sina barn i egen säng i eget rum direkt från födseln.
    Våra gemensamma har delat säng med oss, för att sen läggas i egen säng och sen eget rum.
    Prova vad som känns bäst för er, och vad som fungerar.

  • hansine
    bodimit skrev 2014-07-04 09:48:13 följande:
    Kan inte se att det står något om att de ska sova i samma rum för att undvika psd. Men däremot står det att de ska sova i egen säng under 3 månader. Men det är ju rekommendationer.
    Snart kommer barnet att amma en gång i stället för två. Då blir det mycket enklare. 

    Babyn hör mest till dig och behöver dig än så länge, men du kanske kan få andra ta mer ansvar för de äldre barnen och hemmet. Du kan givetvis knappast orka en baby, två större barn och allt hemarbete. Kan du ha barnomsorg eller annan barnvakt? Pappan kanske kan ta dem när han inte jobbar? Kan de stora barnen och pappan ta mer hemarbete? Hemskickade varor istället för att handla? Om du och pappan särar på er på nätterna får han full sömn i arbetsveckorna och orkar mer hemma.
Svar på tråden 2 veckors bebis sova i eget rum?