• Räddd87

Als rädd hjälp!!!

Är en tjej på 26 år som är livrädd för als o varit de exakt varjedag i 8 månader konstant!
    Har stenkoll på min kropp hela tiden men märkt senaste tiden (vet ej om jag alltid haft de) men en liten grop / inbuktning mellan tummen o pekfingret, EJ längst ut utan flera cm in på handryggen där många med als får sin "grop"
    Har varit hos två neorloger och båda sa de inte var någon fara men litar inte på dom. Ena sa ingenting men hon kolla bara 10 sekunder o han som kollade idag sa "jag kan se en grop men inte alla als patienter får sån grop o den ska va mer utpräglad än den är för att se ut som en als grop" men får ändå en remiss pga min oro men är först om 2 månader.
    Nu min fråga: kan man ha sån liten grop ändå även som frisk eller kommer symtomen komma sen pang bom? Är väldigt stark i fingrar o handen o övar varje dag med allt från armhävningar till att lyfta tunga kastruller med vatten o än så länge verkar allt bra. Behöver ändå hjälp, va snälla mot mig är väldigt orolig så förklara tydligt så jag inte misstolkar något.
    Med vänlig hälsning, mycket mycket rädd tjej!

• Svar på tråden Als rädd hjälp!!!
  • Räddd87

Du menar den mellan tummen o pekfinger va? Där de är sådär tunn hy? Alltså ska vara ca 5 cm in mot handen där de är tjockt så du vet? Jo de är tunn hy där men ändå en liten grop, isåfall borde ju neorlogen sagt de va en sån?

• Anonym (.)

Du är diagnostiserad med hypokondri? Ja, då är det med största säkerhet den som spökar.

• Räddd87

Ja jag är hypokondrisk men gropen ska inte va där.. Bara väntar på jag ska bli svag i armen med för då vet jag inte vad jag gör :(

• häxjakt

Tro mig, innan muskeln förtvinar och bildar en "grop" eller gör att dina ben blir tunna pinnar så får du gott om varningar.
    Konstant ryckande, stelhet, ibland ganska kraftig smärta (inte för alla dock) och ett långsamt avtagande av kraft.

Det blir inte så att du vaknar en morgon och pang så är muskeln obrukbar.

Jag vet. Jag är 28 år (snart 29) och fick min diagnos, som är en ALS liknande diagnos, för drygt tre år sedan. Jag kan inte gå särskilt bra längre, men jag kan stå och röra mig framåt med hjälp, jag har fortfarande hyfsat perfekt bruk av mina händer och armar, lite svagare bara (inga tunga gjutjärns stekpannor i mitt kök...) jag har inga problem med muskler i ansiktet.

Och jag väntar nu barn med min man! Även med en neurologisk diagnos kan man leva ett fantastiskt liv. Det är inte en dödsdom, man kan välja livet istället. Jag är inte ensam med att vara ung och ha ALS eller liknande diagnoser och välja livet med allt vad det innebär. Har träffat flera stycken som skaffat barn, gift sig, utbildat sig och rest runt i världen efter diagnosen.

Jag tror inte att din grop på handen är något du behöver oroa dig för, jag har som sagt träffat många med als vid det här laget och aldrig hört talas om någon vars sjukdom börjat på det viset. Det brukar vara såkallad "droppfot" eller krokiga fingrar, ryckande muskler eller snubblig fumlighet som gör att man tillslut söker hjälp.

Just nu mår du ju bra! Du är ju stark och har full funktion i dina muskler. Oroa dig inte. Naturligtvis kan du få ALS, nu eller om 50 år. Det kan ingen förutse, du kan få MS, eller en stroke, eller cancer eller något annat. Men just NU mår du ju bra, njut av det!

• Anonym (.)
    Räddd87 skrev 2014-07-03 20:30:32 följande:

Ja jag är hypokondrisk men gropen ska inte va där.. Bara väntar på jag ska bli svag i armen med för då vet jag inte vad jag gör :(

Men du SER JU SAKER DÄR DE INTE FINNS. Jag har också en "grop" där, den kallas snusgrop och är inte konstig.
  • Räddd87

Men oj så ung o har als??? Men de är väl väldigt väldigt ovanligt ändå? Har du nån ärftlig form? Hur kommer de sig du kunnat ha de i 3 år ändå?

Jo men hon Ulla Carin så började de ju med grop i handen o sen kunde hon inte öppna cola burkar och sen gick de utför för henne på mindre än ett år.

Jag har ont i handen o gör ont i tummen o så efter jag spänt handen o så, har starka nypor som sagt fortfarande. Har du de? Är fint du kan leva ett någorlunda normalt liv, är ändå rädd så ung du är , kan ju bara hoppas jag är frisk :o

• Räddd87

Svar till anonym: neorlogen såg ju också en liten grop men han sa den inte va så utpräglad som en sån grop ska va, en sån snusgrop har väl alla mer eller mindre, men jag själv ser också gropen så inget jag får för mig. Däremot känns de som den blir djupare för varje dag som går. Haft koll på den via mobil bilder o sånt i 5 veckor nu men svårt avgöra om den blir djupare eller om de bara är inbillning..

• Tow2Mater
    Räddd87 skrev 2014-07-03 20:36:52 följande:

Jo men hon Ulla Carin så började de ju med grop i handen o sen kunde hon inte öppna cola burkar och sen gick de utför för henne på mindre än ett år

Har inte läst hennes bok, men enligt denna artikel var det inte forsta symptomet:

"Det var där, för tre år sedan, hon kände de första symtomen i högra armen: stickningar och domningar."
    www.expressen.se/nyheter/doende-rapport-profilen-ulla-carin-berattar-om-sin-sista-tid-i-livet/
  • Räddd87

Ja domningar i fingrarna har jag men ofta efter jag varit länge på mobilen :o

Svar på tråden Als rädd hjälp!!!