Inlägg från: skpklm |Visa alla inlägg
  • skpklm

Varför vänder du inte på varorna?

Vände alltid alla varor -  självklart för mig  (har jobbat i diverse servicejobb och skaffat mig arbetsskador) -  tills jag läste en annan tråd på FL,   där de flesta var irriterade på kunder som försenar kön genom att titta på varornas streckkoder...

• skpklm

Vände alltid alla varor -  självklart för mig  (har jobbat i diverse servicejobb och skaffat mig arbetsskador) -  tills jag läste en annan tråd på FL,   där de flesta var irriterade på kunder som försenar kön genom att titta på varornas streckkoder...

• skpklm
    Zarina skrev 2014-07-08 07:23:00 följande:

Har aldrig vänt varorna. Varför? Har ALDRIG tänkt på det ens!!! :D Nästa gång jag handlar ska jag göra det. Om vi alltså snackar mataffär nu? Om jag handlar stora saker ser jag nog till att ha dem rättvända, men mat hR jag ärligt talat aldrig tänkt på att vända. Kan väl inte vara så tungt och besvärligt för kassörskan att vända ett litet smörpaket liksom...?

Ett litet smörpaket...   Ergonomen som såg över vår arbetsplats nämnde att en snabbköpskassörska flyttar varor för vikten av en älg under en arbetsdag -  på bibliotek snarare en kvarts eller en halv älg.  

Ni som "vägrar göra kassörskans jobb"  -  hur gör ni på bibliotek?   Vägrar att låna ut böckerna respektive lämna tillbaka dem i terminalerna?

Hur gör ni med era räkningar?   Betalar 50 kr per faktura för att banken ska betala dem?
  • skpklm
    Rainbow gg skrev 2014-07-08 12:15:09 följande:

Jag svarar på allting jag kommer ihåg att jag läst nu. Vi har en handscanner som ligger extremt dåligt till så den hade lika gärna kunnat inte finnas för den går ändå inte nå när det kommer en stor vara.

Hittills idag så har jag suttit i 1.5 timme och haft kunder hela tiden, fick ett kort uppehåll så jag kunde springa och lämna korgar, jag har därmed inte tid att sitta med min telefon och gör det inte annars heller så fattar faktiskt inte syftet med din kommentar.

Det hjälper inte att jag vet var koden för vårt xxl paket toapapper sitter för jag måste ändå vända på skiten, så vad hjälper det att kunna var alla koder sitter på allt? Måste ju ändå lyfta och vända.

Jag vet inte hur det gick till förr. Det spelar inte heller någon roll egentligen för jag har ont nu och inte för 30 år sedan. Nu ska jag jobba vidare för mina 15 minuters rast är slut.

Det finns naturligtvis en anledning till att man ordnat så att varorna rullar på band numera.   Och att de är försedda med streckkodsetiketter.

Förr i tiden gjorde man mer eller mindre varuberg på handlarens disk.  Kassörskan/  kassören   slog in varornas pris siffra efter siffra,  som någon beskrivit i tråden.

Utgår ifrån att antalet arbetsskador drev fram den nya tekniken.  Som sedan spridit sig till andra serviceyrken.
  • skpklm
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-08 12:48:08 följande:
    Klart det var! Kanske inte just då - men tio, tjugo år av kassaarbete har skapat många utslitna axlar, ryggar och handleder. Därav ny teknik som scanner, höj och sänkbar stol, rullpinnar att rulla tunga varor på precis vid scannern osv.
  • skpklm
    tobbe01 skrev 2014-07-08 12:56:33 följande:
    Och ändå har unga människor förslitningsskador! 
    iPadtumme  har väl efterträtt musarm.   Tennisarmbåge har funnits länge -  inte bara bland tennisspelare.
  • skpklm
    LadyBond skrev 2014-07-08 14:07:05 följande:

Jag orkar inte och ärligt talat skiter jag i det. Gjorde det när jag var yngre. 

Jag får betala 3? kr för en påse? För att ta hem det jag köpt.

Varför ska jag göra kassörskans jobb gratis?
    Kanske skulle jag bry mig om ni bjöd på påsarna. 
    Nu känner man sig bara lurad av allt socker i all mat. Alla fejkade datum butikerna erhåller. Alla falska innehållsförteckningar.

Berätta för mig-varför jag ska lägga extra krut på att vara omtänksam när man blir grundlurad varje gång man handlar i en mataffär.

I något land har man nyligen helt slutat med plastpåsar -  av miljöskäl.  Du råkar inte ha någon ryggsäck hemma?  Annars kan man investera i tygkassar.
  • skpklm
    chrissepisse skrev 2014-07-08 14:14:25 följande:
    Nej, det är ju klart att du inte ska anstränga dig för kassörskorna. Det vet ju alla pengarna för påsarna går rakt ner i deras fickor och att de på sina raster springer och fyller matvarorna med socker och ändrar innehållsförteckningarna. Allt för att lura kunderna. Blandar äpplen och päron gör de visst också. Eller vänta, det var inte kassörskor utan skribenter på vissa forum som gjorde det...
  • skpklm
    tobbe01 skrev 2014-07-08 14:16:59 följande:
    Ja men då borde ju unga människor idag få ont av att sitta vid datorn och att syssla med sin telefon varje vaken stund när de får ont av att jobba några timmar i en snabbköpskassa? Har du hört om förslitningsskador i samband med dataspelande t ex?
    Barn som knappast börjat förskola får idag iPadnacke -  hänger du inte med?
  • skpklm
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-08 14:55:56 följande:

Jaså? I vilket land var det? I Spanien finns det livsmedelskedjor som ger bort plastpåsarna gratis = du gör ju reklam för dem när du sen går med påsarna.

Visst,  livsmedelskedjorna vill såklart att vi alla går omkring som levande reklampelare!   Kanske Spanien fortfarande inte är föregångsland när det gäller mijötänk?

Vill minnas att det var Tyskland.
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?