Varför vänder du inte på varorna?
Blundade du när du läste så du missade att jag skrev just "statiskt repetitiva lyft" LYFT.
När man använder mobilen och datorer så har du ett moment borta d.v.s L Y F T E T. Okey man "lyfter mobilen för att ha till bekväm löshöjd. Men du måste inte sitta och lyfta upprepat när du använder mobilen.
Jag själv använder mobilen och datorer väldigt mycket så jag vet att just lyftmomentet, som skall statiskt upprepas, med något i handen existera inte. Inte ens med musen för den "dra glider man över mattan".
Du sitter och svara och resonera som en människ som saknar helt erfarenhet från jobb som kassörska och/eller på löpandebandet innom industrin. Utan bara sitter och tittar på "det ytliga" och utlämnar signifikanta detaljskillnader.
Jag har jobbat själv inom båda yrkena. Och fick besked av min läkare när jag hade min axelskada, att det som skadar är "statisk repetitiva LYFT". Inte hur mycket något väger som man lyfter.
Du kan ju fundera en smula på varför axel och nackskador är vanligare bland kassörskor/kassörer och industriarbetaren (på löpande bandet), som jobbat i ett år eller mer inom yrket än bland kontorspersonal som sitter med datorer hela dagarna.
Det finns 2 signifikanta skillnader som är viktiga att ta med i beräkningen..
1) Kontropersonalen har stor möjlighet att göra "sjukgymnastiska moment", för att förebygga arbetsskador, med 10-15 minuters mellan rum.
2) Kontorespersonalen har INTE "statisk repetitiva lyft" på sin agenda under 2-3 timmar i sträck innan man ens kan få lov att ta en liten kafferast på max 10minuter.
Det kan du inte göra om man jobbar inom bilindustrin på löpande bandet eller som kassörska/kassör.
Att tro att det räcker med dessa 10minuters raster man får vid "varannan /vartredje timme" är tillräckligt då sitter man och lura sig själv.
Jag sjäv har jobbat som kassörska när jag var ung och det var långt innan datorerna var i var Svensons hem d.v.s på slutet av 80-talet (och innan man fick streckkoder) . Jag har även jobbat på "löpande bandet" inom bilindustrin och det räknas som "tung industrin" fast man inte hade tunga lyft.