Inlägg från: skpklm |Visa alla inlägg
  • skpklm

Varför vänder du inte på varorna?

EnAnonumius skrev 2014-07-08 15:16:08 följande:
    Ursäkta sen när har datorer (och mobil användandet) ett moment som går ut på "statisk repetitiva lyft"?
    Blundade du när du läste så du missade att jag skrev just "statiskt repetitiva lyft" LYFT. 

När man använder mobilen och datorer så har du ett moment borta d.v.s L Y F T E T.  Okey man "lyfter mobilen för att ha till bekväm löshöjd. Men du måste inte sitta och lyfta upprepat när du använder mobilen.  

Jag själv använder mobilen och datorer väldigt mycket så jag vet att just lyftmomentet, som skall statiskt upprepas, med något i handen existera inte. Inte ens med musen för den "dra glider man över mattan".

Du sitter och svara och resonera som en människ som saknar helt erfarenhet från jobb som kassörska och/eller på löpandebandet innom industrin.  Utan bara sitter och tittar på "det ytliga" och utlämnar signifikanta detaljskillnader.
    Jag har jobbat själv inom båda yrkena. Och fick besked av min läkare när jag hade min axelskada, att det som skadar är "statisk repetitiva LYFT". Inte hur mycket något väger som man lyfter.

Du kan ju fundera en smula på varför axel och nackskador är vanligare bland kassörskor/kassörer och industriarbetaren (på löpande bandet), som jobbat i ett år eller mer inom yrket än bland kontorspersonal som sitter med datorer hela dagarna.

Det finns 2 signifikanta skillnader som är viktiga att ta med i beräkningen..

1) Kontropersonalen har stor möjlighet att göra "sjukgymnastiska moment", för att förebygga arbetsskador, med 10-15 minuters mellan rum.

2) Kontorespersonalen har INTE "statisk repetitiva lyft" på sin agenda under 2-3 timmar i sträck innan man ens kan få lov att ta en liten kafferast på max 10minuter.

Det kan du inte göra om man jobbar inom bilindustrin på löpande bandet eller som kassörska/kassör.
    Att tro att det räcker med dessa 10minuters raster man får vid "varannan /vartredje timme" är tillräckligt då sitter man och lura sig själv.

Jag sjäv har jobbat som kassörska när jag var ung och det var långt innan datorerna var i var Svensons hem d.v.s på slutet av 80-talet (och innan man fick streckkoder) . Jag har även jobbat på "löpande bandet" inom bilindustrin och det räknas som "tung industrin" fast man inte hade tunga lyft.
    Försäkringskassan framhöll alltid fiskrenserskorna på Västkusten som de som har chans att få arbetsskador godkända.  De vetenskapliga artiklar jag läste om dessa strömmingsrenserskor betonade de REPETITIVA RÖRELSERNA -  inte lyften.  Hur många repetitiva rörelser de gör i minuten -  INTE VAD FISKARNA VÄGER.
  • skpklm
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-08 15:00:06 följande:

Källa på det?

"Nu får barnen paddnacke"  -  intervju i Dala-demokraten  2014-06-24.   Eva Gustawsson,  som doktorerat i ungas användning av it-teknik,  uppger att det finns tydliga risker med långvarig användning.   EG är ergonom  och forskare  vid enheten för Arbets- och miljömedicin vid Göteborgs universitet.

Du kanske också klarar att googla fram artikeln?
  • skpklm
    s0me1ne skrev 2014-07-08 19:30:11 följande:

Skulle aldrig falla mig in att göra det av fri vilja, jag slänger upp varorna på bandet. Inte mitt jobb att slå in dem i kassan, butiken som vill ha mina pengar, jag betalar dem för att göra det. 

Allt mer blir mer och mer automatiserat i butikerna och de lägger över mer och mer av sina arbetsuppgifter mig på utan att sänka priserna. Så jag vägrar, pallar man inte med det som personal får man byta jobb. 

Hör du till dem som inte ställer bort brickan efter dig på lunchrestaurang heller?
  • skpklm
    EnAnonumius skrev 2014-07-08 22:33:08 följande:
    Ursäkta? Strömmingrensare på Västkusten.  Förvånad
    Eh måste vara en östkustbo som saknar basic kunskaper i bilogi som tar upp om det marina som säger att Västkustbona har strömmingrensare.
    På Västkusten har vi inte strömming, vi har sill.
    Det är en signifikant skillnad mellan sill och strömming. Strömming är visso en släkting med sillen (jmf schimpans med människa i släktskap). Dessutom så simmar strömmingen i hav med lägre salthalter än sillen. Sillen föredrar hav med högre salthalter.
    Sorry kunde inte låta bli att rätta till den felaktigheten.

Mmm just det de statiskt repeteiva (lyften)
    Dock så har ju jag heller aldrig poängterat att det skall väga något heller. Jag vill minnas att jag alltid betonat "lyften" och det statiskt repetitiva, och sagt att vikten inte har betydelse alls.
    Men det är just detta som många missar "statiska repetiva". Men du har du mäjlighet att länka till artikeln pom den finns på nätet. Skulle vara intressant att läsa den. Eller har jag otur? Med otur menar jag att du inte kan länka för att du har läst det i någon fysisk facklitteratur?
    OK,  har precis haft besök av västkustbo som är galen i stekt strömming,  det verkar som om han lever på det,  han brukar handla i fiskdisk på Coop i Kungälv.  Hade med sig några flundror panerade i ströbröd,  stekta i smör och olivolja.  Visste att det  är något med sill som kallas strömming eller tvärtom,  utgick från att min vän visste vad han äter...

I saluhallen i Gbg åt vi stekta strömmingsflundror (med potatismos och lingonsylt)  nyligen också;  "Dagens rätt".

Ja,  jag läste allt jag kom över om arbetsskador för cirka tio år sedan.  Fjärrlånade nog den fackboken från GU  (Göteborgs universitetsbibliotek).   Handläggaren beträffande arbetsskador,  tillika i Gbg,  tjatade om dessa fiskrenserskor   med snabba,  repetitiva rörelser..
  • skpklm
    Henles slyna skrev 2014-07-09 02:58:51 följande:

Då får jag ju stå och lasta upp medan expediten scannar vilket innebär att jag inte kan packa varorna förrän jag betalat ---> expediten och alla i kön får stå och vänta tills jag packat ned allt och det finns tillräckligt med plats för nästa kunds varor.

Och?   Visst fungerar det.   Dina varor närmast ingången -  nästa kunds närmare kassan.
  • skpklm
    Unis skrev 2014-07-09 20:30:04 följande:

Jag vänder alltid på varorna och försöker lägga dom med lite mellanrum också, så dom inte ligger i en hög. Jag gör allt för att underlätta för kassörskan, ibland tar jag kvittot själv så hon/han slipper sträcka fram det till mig. Det händer till och med att kassörskan ber mig ta kvittot själv, och det gör jag gärna.

Alla dessa rörelser hela dagarna sliter mycket mer än man tror. Alla dom som inte vänder på varorna är lata enligt mig.

Oj,  finns det kunder som väntar på att kassörskan ska ge dem kvittot?
  • skpklm
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-09 23:07:15 följande:

Men duuh, ja? Kvittot ligger ju hos kassörskan /kassörskan och intimaste så nära mig.

Det finns förstås olika modeller av kassor.  I min närmaste ICA-affär rinner kvittot upp mellan kassan och utrymmet där de betalda varorna hamnar.  Närmare kunden än personalen.  Antar att personalen sträcker sig efter det och erbjuder kunden det i de fall kunden inte själv tar hand om sitt kvitto.
  • skpklm
    Nayaa skrev 2014-07-10 00:13:51 följande:

Kassor känns väl rätt ute ändå?

Ska jag hålla på att leta efter streckkoder så kan jag lika gärna scanna varorna själv.

Självklart gör man det i de affärer där det går.  Vissa vill gynna den lokala mindre matvarubutiken faktiskt.  Villapriserna lär sjunka den dagen samhället saknar affär.
  • skpklm
    Missimissi skrev 2014-07-10 22:50:12 följande:

Oftast för att det är så stressig stämning när man står i kön och det går snabbare för en van kassörska att hitta koden än för mig att vrida och vända . I matbutiker i Sverige är det redan så dyrt och dålig service så lite kan faktiskt personalen göra tycker jag (sen kan de ha roterande scheman/ergonomiska hjälpmedel mm för sin arbetssituation men mitt hjärta ömmar mer för de som lyfter gamlingar i om vården , tar hand om barn mm mm om jag ska vara helt ärlig). Men ibland så och jag försöker tex alltid vara trevlig, artig och glad och hinner jag händer det att jag vänder så gott jag kan och försöker lägga varorna i ordning och när det är flera av samma ihop.

Steckkoder och rullband för varor ÄR  de ergonomiska hjälpmedel  som står till buds idag!

Har man lika många repetitiva rörelser i vård och barnomsorg?  De vårdbehövande;  småbarn som gamla  ställer upp sig på rad med stjärtarna i vädret vid bestämda klockslag för rationell avtorkning?
  • skpklm
    Michael 310 skrev 2014-07-11 09:01:21 följande:
    Har själv ett jobb med mycket monotona rörelser och väldigt tunga lyft . Men jag begär inte att någon annan ska göra det åt mig. Dessutom har jag jobbat i kassan på ica i 4 år och jag begärde inte att någon skulle göra mitt jobb då heller.
    Din karriär på Ica -  var det innan streckkoderna införts?
  • skpklm
    EnAnonumius skrev 2014-07-11 13:01:48 följande:
    Vad har jag sagt att JAG jobbar som kassörska?
    Jag HAR jobbat som kassörska men gör det inte längre.
    Lyfte i snitt mellan 1-1,2 ton i timmen.

Jag HAR även jobbat på löpande bandet inom tungindustrin med,med tunga lyft. Jag lyfte när jag jobbade inom tungindustrin på löpande bandet (där det var flera "stationer med lyft mellan olika band")
    C:a 480kg/minuten en BRA dag.  Dåligare dagar c:a 550kg/minuten.
    Fabriken jag jobbade på hade inte skaffat in lyftar då jag jobbade där.

Gissa vilket av dessa två yrken som var bäst för psykiska hälsan?
    Gissar du på industri arbetet så gissade du rätt. Industrarbetandet var bäst för psykiska hälsan.

Som kassörska får man stå ut med en massa jälva gnällrövar som inte kan se utanför sitt egna sfär, och vägrar att begripa att deras jävla varuberg (eller vägra vänd sträckkoder rätt) skapar mer problem för dem själva(som kund) och även då kassörskan måste riva ned varuberget (eller vända rätt på varan för streckkoden) först..
    Måste folk bygga varuberg och/eller vägra vända streckoderna rätt så anser jag att dessa skall bara hålla käften eller kassören/-skan skall få lov att vara otrevlig mot dessa individer till kunder. 

Dessutom har du fel när du sitter och skriver "EN usk/ssk som ska lyfta en patient 120+kg." 
    Man får ALDRIG inom sjukvården var en ensam uska/ssk att vända på en patient som väger 120+ utan hjälp från minst tre andra kollegor eller lyftar
    De har en max vikt gräns som man får vara en enda uska/ssk för att vara ensam att lyfta (utan kollega eller hjälpmedel) och dem hittar du inne på barnavdelningen bland barn upp till 12års ålder.
    Jag vet detta då min mor jobbade som uska när hon var ung och redan då hade de dessa strikta regler, på "hennes tid" när hon jobbade som uska på 70-talet.  Jag köper knappast skitsnack om att det har blivit ändrat på inom den moderna sjukvården.

Jag har två MOTFRÅGOR till dig.
    Mår du bra av att vara så jäkla fullblods egoistisk mot din medmänniska, och förneka neka den enda lilla förbättrade ergonomi en kassörska kan få, om kunder underlättar för henne genom att vända på streckkoderna?  

Är du en av dessa kunder man möter på i kassa (även som kund) som står och klagar och gnäller på långsamma kassörer/-skor som vägrar att vända streckkoderna rätt och även bygger upp varuberg.
    Mindes jag så fel -  eller var kommunens ergonom felinformerad?  Så det är alltså vikt motsvarande en älg i MINUTEN kassapersonal lyfter!
  • skpklm
    EnAnonumius skrev 2014-07-11 17:45:53 följande:
    Nu vet ju jag inte vad en fullvuxen älg väger.
    Men TIMMEN, kan man komma upp i något som motsvara 1-1,5 ton snitt i kassan.
    Och jo det kan komma upp så mycket i den vikten av alla samlade varor som kommer från olika kunder på en timme. 
    Jular är värst då de kommer dragandes med sina jäkla julskinkor på mellan 4-8kg (beroende på hur stor skinka kunden vill ha) och plus allt annat. Då kan man komma upp i nästan c:a 2ton i timmen.

Förresten, hur mycket väger en älg?  Jag vet att morfar berättade det för mig en gång innan han hängde upp sin älgstudsare för gått p.g.a åldern. Han var jägare...
    TIMMEN  trodde jag att jag skrev!   350-450 kg googlade jag fram att en älg väger,  hannar (eller vad det heter när det är älg -  tjur kanske)  mest.

Jag förstår att det är "Många bäckar små"   som ger siffrorna.  På mitt jobb var det böcker vi arbetade med.  Alla som flyttat själva har troligen märkt att böcker väger en del.
  • skpklm
    Aniiee skrev 2014-07-11 18:56:13 följande:

Alltså.... det där med hur mycket en kassörska lyfter på en dag.....

Överslagsräkning, med litet exempel sen jag själv handlade igår, hyfsat vanliga varor som jag misstänker att en average svensk köper på ett besök i affären inför en helg.

Ponera då att jag bara slängde upp varorna på bandet och kassörskan var tvungen att leta efter streckkoderna. Sen är det ju så att som kassörska (i alla fall där jag jobbat, och affärerna här) så måste ALLA varor MINST tippas för att streckkoden ska kunna läsas av. ALLT utom lösviktssaker lyfts. Några varors vikt är förstås gissningar, men i gengäld säger vi att kassörskan bara behöver vända på.....80% av varorna. 

(Varorna skriva i bokstavsordning... för de står så på kvittot....)

Apelsinkrokant 2 hg
    Bregott 6 hg
    Buffalo Wings 20 hg
    Chicken car soup 5 hg
    Chicken drum 4 hg
    Creme fraiche 2 hg
    Guka 3 hg
    Illustrerad Vetenskap&Historia 3 hg (gissning)
    Jätte 10 hg
    Kycklingfile, 7 hg
    Kycklinglårfile 10 hg
    Lättmjölk 10 hg
    Lök, röd 3 hg
    Lök, vit (diffar ut den mot löken, som hade några gram upp till 3 hg)
    Majs 4 hg
    Minis 2,8 hg
    Medelhavsmix 0,7 hg
    Nuggets 4 hg
    Nötfärs 10 hg
    Oreo 1,8 hg
    Ost 5 hg
    Paprika 1 hg
    Paprika smoked 1,2 hg
    Smör 5 hg
    Tacosås 4 hg
    Tender tomato 5 hg
    Toapapper 10 hg
    Tomat 4 hg
    Wraps 4 hg

267,5 hg (eller 26,75 kg, för er som glömt bort vad "hg" betyder). Nu handlade ju jag ganska mycket, men tänk er att en kassör har en sån kund i timmen under 6 timmar. De 160 kg på en dag. Därtill kommer minst 1 om dagen som köper dubbelt så mycket som jag köpte. Summa: 210 kg om dagen. Sen kommer alla genomsnittshandlingar, ungefär 4 i timmen, som handlar ungefär 10 kg varor var = 40 kg i timmen, = 240 kg om dagen. Summa: 450 kg lyft för kassörskan. Sen kommer alla småhandlingar, med i snitt 2 kg per kund. ungefär 6 kunder i timmen, = 12 kg i timmen = 72 kg på en dag. Summa = 530 kg på en dag. Och det är tusan LÅGT räknat, i alla fall i tätort......

Inser ni överhuvudtaget hur mycket era varor väger? Fattar ni att den där litern mjölk och det där paketet flingor väger ett kg VAR?

Någon annan uppgav att det snarare är 500 kg i TIMMEN man lyfter i kassan...
  • skpklm
    Anton Chigurh skrev 2014-07-11 22:01:25 följande:
    Inte ens det räcker !!!

"En kassörska betjänar i genomsnitt 48 kunder på två timmar. Hon slår in 16 varor i minuten, inklusive tiden för betalning. Vikten av varorna som hanteras på bandet är över ett ton, 1.000 kg, men kassörskan tvingas lyfta samma vara flera gånger för att skannern ska registrera EAN-koden. Det betyder ett ton varor i timmen."

Det finns en anledning till att jag underlättar i den mån jag kan. Genom att vända varorna rätt. 

Kram //Anton
    Varifrån kommer dina siffror?
  • skpklm
    Anton Chigurh skrev 2014-07-11 22:13:03 följande:
    Finns en länk inlagd i mitt utomordentligt välformulerade inlägg....Glad
    En länk?  I vilket av dina inlägg?
  • skpklm
    Anton Chigurh skrev 2014-07-12 09:12:31 följande:
    270, och den finns också med i 271

Mycket nöje.Glad
    Tyvärr,  jag hittar fortfarande  ingen hänvisning till källan där du hämtat citatet.
  • skpklm
    Aniiee skrev 2014-07-12 15:20:33 följande:

Alltså... det är bata jag som vänder varorna "rätt" redan när jag plockar hyllorna, antar jag?

Plockar hyllorna?
  • skpklm
    EnAnonumius skrev 2014-07-12 19:03:07 följande:
    Jupp..
    För det låter lite jobbigt att vända varorna rätt, samtidigt som man plockar hyllorna.
    Jag tro butiken uppskattar att man lämnar kvar hyllorna. Flört

Men det var ingen dum idé att lägga varorna rätt redan i korgen/vagnen, om man kommer till en butik där man inte är reggad  för självscanning. 
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?