• Anonym (HJÄLP!!!)

UF tar barnets mobil!

Jag har ensam vårdnad och boendet, pappan har umgänge varannan helg och under en del lov.
    När barnet åker till pappan så har h*n med sig sin mobil (som jag har köpt och betalar för), tidigare ville h*n inte åka dit, men när mobilen åkte med som "trygghet" så gick h*n med på att åka! Men nu har pappan tagit bort mobilen från barnet när h*n är där! Anledningen som han ger barnet är att "Du kan ju ringa till mamma då!" Det har varit vissa incidenter och jag har fått hämta barnet i förtid ngn gång. Det gör mig väldigt orolig när jag dels inte kan få tag på barnet, eller få ett litet sms om att allt är ok! Detta är INGET pappan pratat med mig om, utan säger att det är hans tid och jag inte behöver ha ngn kontakt. Det är barnet helt fritt att ringa till sin pappa när h*n vill hemifrån oss, men det händer högst en gång per år!
    Det står i domen att jag MÅSTE få ha en kontakt med barnet per vecka, då pappan inte ens ville tillåta detta! Domaren trodde att vi kunde lösa det på egen hand, men det går INTE. Men ibland kommer det upp något som man vill veta mer om, att allt är ok, men det tillåter inte pappan! Barnet vågar inte gå emot pappans förbud!

Så har han RÄTT att ta mobilen från barnet och förbjuda kontakt med mig?
    Barnet är så klart ledsen över detta! Ibland kan det vara något roligt h*n vill dela med sig och ibland behöver h*n bara höra mammas röst! :) 

Tyvärr kan jag och pappan inte prata alls, och hans ord är vatten värd! Han säger en sak och gör helt tvärtom! Jag ORKAR INTE börja processa igen, då det tog massor av ork och energi förra gången! :(

Vad göra??

• Svar på tråden UF tar barnets mobil!
  • Anonym (gubbjävel på soc)
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 10:24:32 följande:

Jag vet inte om du har läst tidigare inlägg, verkar inte riktigt som det! :) 
    För det första, det är inte jag som ringer! Jag kräver inte heller att barnet ska ringa!

Jag är inte delaktig i alla beslut, men som du kanske har läst (?) här ovan, så har det hänt vissa saker som gör att barnet har känt oro över att vara hos sin pappa och känner en trygghet i att kunna nå mig. Det är där jag tar mitt ansvar och säger att barnet vill ha sin mobil med sig!

Vi har varit separerad i 4 år och det har bara blivit värre. Jag har flera gånger trott att det ska lugna sig, men varje gång hittar han på något nytt...

Jag har inga som helst planer på att sabotera deras umgänge, om det hade varit min plan, så hade jag haft möjlighet att göra det för länge sen! Tvärtom, så är det jag som har fått hitta på olika lösningar när barnet inte vill åka dit! Varav att ta med mobilen var en lösning...

Som jag skrivit här ovan, vi har gått på samarbetssamtal och gör det fortfarande...

Och vad gäller processa, så var det han som drog igång det och jag fick bara svara upp. Så vi har redan varit i rätten. Så frågan är vem som vill "visa att han bestämmer?"
    Jag har inga som helst behov av att visa vem som bestämmer, jag vill bara att barnet ska må bra och inte behöva ha ont i magen två dagar innan h*n ska åka till sin pappa, det ska inte vara nya bud hos pappan varje gång! I så fall får han meddela mig det före, så jag slipper få hem ett ledset barn så ofta som jag får nu! 
    Vad är pappan rädd för, eftersom barnet inte få ha med sig mobilen? Barnet har rätt att ringa sin pappa precis när h*n vill hemifrån!

Jag har pratat med "dina arbetskollegor", om du nu jobbar på soc, och det är just dom som har hänvisat till Fb. kap 6 11 §, vad gäller att barnet ska kunna ha med sig mobilen. Den personen där som jag haft längst kontakt med, och som även har träffat dottern flera gånger, har gett mig detta råd. 

Mycket av det du skriver håller jag med om! Som boendeförälder har du allt ansvar för att det ska fungera med umgänge, vilket jag aldrig motsatt mig, jag har även en massa andra skyldigheter... Men vad har du som umgängesförälder för skyldigheter om det inte ens inkluderar att lyssna på barnet?

Det är inte så att Du har dömt mig på förhand, bara för att jag är mamman? ;) 

Någonstans måste det finnas en misstolkning eller missförstånd i att använda den paragrafen som rättighet att bestämma över hur och på vilket vis barnet är på umgänge. Den reglerar mer övergripande hur din rätt är att ta beslut. Så som val av utbildning, val av skola.. Din rätt att ensidigt besluta om behandlingar på sjukhus osv osv.. Eller exempelvis rörande om utlandsresa. placering av dagis..

Mobiltelefon är inte ett  sådant. Då kan man lika bra säga att barn som inte äger mobiltelefon far illa.. Att barn som inte har telefon också riskerar att få konsekvenser i dess utveckling... Då blir det lite som att det är din skyldighet som vårdnadshavare att tillse att barnet har mobil.. Var drar vi gränsen då.. Barnet ska ha ipad, cykel, moped, dator, eller rent av en helikopter??

Dina regler i ditt hem är dina regler. Umgängesförälderns regler i sitt hem är umgängesförälderns regler.. Med hjälp av enskildvårdnad och stöd av någon FB paragraf.. Så kan du aldrig få rätt att bestämma över någon annan än just barnet och aldrig att du har bestämmande rätt över umgängesförälderns regler.. överdrivet sett så skulle det då innebära att du hade rätt att bestämma över vilka tider de ska äta eller var bordslampan är placerad eller färgen på en soffa...

Så klart att du kan skicka med en mobil. Det kan inte UF neka dig att göra. Men så fort telefonen hamnar på UF tid har denna rätt att besluta om den.. därmed inte sagt att UF har rätt att sälja telefonen eller liknande...

Ursäkta om jag försöker vara övertydlig och kanske ger dig dåliga exempel.. Men det är för att visa skillnaden..

Av vilken anledning skulle jag döma dig för att du är mamma.. Brukar oftast få kritik för att jag anser att den viktigaste gestalten för barn rent generellt är just barnets mamma.. Givetvis finns det undantag.. men de är färre än generellt..

Det vanligaste är oftast att båda behöver backa från behov och prestige.. Då kan de vuxna sätta barnet först och i centrum. o det är just det som är meningen.. Det kan mycket väl vara så att du behöver backa lite men pappan mest...

Det kan mycketväl också vara så att barnet använder mobilen för att kunna ringa dig o därmed kunna trumfa igenom sin vilja mot pappan.. Barn är de ultimata experterna på att spela ut två stycken. Helst om de vuxna inte pratar med varandra.. Även vardagsmat i kärnfamiljer...

Men av den anledningen att ni fortfarande går på samarbetsamtal.. Så ska jag inte kommentera mera.. Det kan få fel effekter och sänka socialsekreteraren som försöker få till att ni ska kunna hyffsat prata med varandra.. Brukar vara bäst att mindre kockar, ju mindre dålig soppa...

Men min slutkommentar är... hoppas att det löser sig... Inte för dig och inte för pappans skull. er struntar jag i på ett sätt.. Det viktigaste är faktiskt barnet ALLTID.. sen kan man ha åsikter om vad eller hur detta är...

Försökte inte skälla på dig eller så. försökte belysa lite saker... Ber om ursäkt för att jag missade saker som du skrivit...

Lycka till
  • Anonym (ensam vårdnadshavare)

Min dotter överlevde som femåring de då "obligatoriska"  fyra sammanhängande sommarveckorna med UF utan minsta kontakt med mig;  boendeföräldern.   Mobiltelefon ägde UF -  ovanligt i slutet av 80-talet  (de var stora nästan som en limpa,  väldigt dyra och laddades visst ur väldigt snabbt).   Fick väl bara användas vid eventuell nödsituation,  typ -  solceller etc att ladda den med fanns knappast segelbåtar på den tiden.

Ts,  när jag läser din tråd blir jag nästan glad att det inte fanns mobiler för barn att kivas om med exet.

Barn umgicks troligen med "andra föräldern"  innan det alls fanns skype eller mobiler.   Och visst kan en del av dem fått psykiska men för resten av livet.

• Anonym (häpp)
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 10:32:54 följande:

Det är lite konstigt hur många olika besked man kan få från soc... beroende på vem man pratar med. Har ni andra upplevt det? Det är väldigt svårt som förälder att veta vem man ska vända sig till när man kan få så olika svar... Speciellt svårt är det i vår Kommun där det byts ut folk hela tiden. 

Överallt står det att man ska lyssna på barnet och vad barnet vill, men ändå verkar det som om dotterns röst försvinner helt. Nu menar jag inte att hon ska bestämma saker som är upp till vuxna att bestämma, men man måste väl ändå lyssna på barnets önskemål? Det står t o m i Föräldrabalken. Även om dottern inte är så gammal, så är hon mogen för sin ålder och har huvudet på skaft!  

Att man ska lyssna på barn innebär inte att man ska göra som barnet säger. då hade inga barn gått till tandläkaren, ätit grönsaker eller gått och lagt sig i tid.
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (gubbjävel på soc) skrev 2014-07-10 12:46:05 följande:
    Någonstans måste det finnas en misstolkning eller missförstånd i att använda den paragrafen som rättighet att bestämma över hur och på vilket vis barnet är på umgänge. Den reglerar mer övergripande hur din rätt är att ta beslut. Så som val av utbildning, val av skola.. Din rätt att ensidigt besluta om behandlingar på sjukhus osv osv.. Eller exempelvis rörande om utlandsresa. placering av dagis..

Mobiltelefon är inte ett  sådant. Då kan man lika bra säga att barn som inte äger mobiltelefon far illa.. Att barn som inte har telefon också riskerar att få konsekvenser i dess utveckling... Då blir det lite som att det är din skyldighet som vårdnadshavare att tillse att barnet har mobil.. Var drar vi gränsen då.. Barnet ska ha ipad, cykel, moped, dator, eller rent av en helikopter??

Dina regler i ditt hem är dina regler. Umgängesförälderns regler i sitt hem är umgängesförälderns regler.. Med hjälp av enskildvårdnad och stöd av någon FB paragraf.. Så kan du aldrig få rätt att bestämma över någon annan än just barnet och aldrig att du har bestämmande rätt över umgängesförälderns regler.. överdrivet sett så skulle det då innebära att du hade rätt att bestämma över vilka tider de ska äta eller var bordslampan är placerad eller färgen på en soffa...

Så klart att du kan skicka med en mobil. Det kan inte UF neka dig att göra. Men så fort telefonen hamnar på UF tid har denna rätt att besluta om den.. därmed inte sagt att UF har rätt att sälja telefonen eller liknande...

Ursäkta om jag försöker vara övertydlig och kanske ger dig dåliga exempel.. Men det är för att visa skillnaden..

Av vilken anledning skulle jag döma dig för att du är mamma.. Brukar oftast få kritik för att jag anser att den viktigaste gestalten för barn rent generellt är just barnets mamma.. Givetvis finns det undantag.. men de är färre än generellt..

Det vanligaste är oftast att båda behöver backa från behov och prestige.. Då kan de vuxna sätta barnet först och i centrum. o det är just det som är meningen.. Det kan mycket väl vara så att du behöver backa lite men pappan mest...

Det kan mycketväl också vara så att barnet använder mobilen för att kunna ringa dig o därmed kunna trumfa igenom sin vilja mot pappan.. Barn är de ultimata experterna på att spela ut två stycken. Helst om de vuxna inte pratar med varandra.. Även vardagsmat i kärnfamiljer...

Men av den anledningen att ni fortfarande går på samarbetsamtal.. Så ska jag inte kommentera mera.. Det kan få fel effekter och sänka socialsekreteraren som försöker få till att ni ska kunna hyffsat prata med varandra.. Brukar vara bäst att mindre kockar, ju mindre dålig soppa...

Men min slutkommentar är... hoppas att det löser sig... Inte för dig och inte för pappans skull. er struntar jag i på ett sätt.. Det viktigaste är faktiskt barnet ALLTID.. sen kan man ha åsikter om vad eller hur detta är...

Försökte inte skälla på dig eller så. försökte belysa lite saker... Ber om ursäkt för att jag missade saker som du skrivit...

Lycka till

Det jag ville betona i paragrafen var sista meningen "ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål".... inte just meningen med bestämmanderätten.
    Jag har inget behov av att bestämma om vad som händer där, men jag måste veta att min dotters behov uppfylls och att hon mår bra där! Vilket inte varit så i alla fall.
    Så vad gör dig så säker på att jag vill bestämma för min egen del? Finns inte tanken att det är barnets önskemål, hon vill ha umgänge, men är osäker på sin pappa i vissa situationer och vill då ha med mobilen som trygghet. Är det bättre att hon inte vill åka alls och ska mer eller mindre "tvingas" än att hon åker med en betydligt tryggare känsla och mobilen med sig? 
    Varför inte låta henne ha mobilen? Om inget nytt händer, så behöver inte mobilen användas och en vacker dag kanske hon kan åka dit utan att ha med mobilen?:) 

Precis som du skriver att det ALLTID är barnet som är viktigast, borde man då inte lyssna mer på barnets önskemål? Varför är allt så inriktat på att det är föräldrarna, mamman i det här fallet, som vill? Jag har barn sedan tidigare och har en väldigt nära relation med mina barn och lyssnar mycket på deras tanker och funderingar. Är det det som blivit så ovanligt idag, att man inte orkar/hinner lyssna på barnen, som gör att tas för givet att det är mina  

Och det är lite lustigt att du tar upp just detta med dra gränser och "rättvisa" med att ha vissa saker. Pappans styvson, som är knappt året äldre, han får ha med både ipad och mobil, för att spela på, ta foton och även ringa. Om nu dottern inte får ha med sin mobil ens för att ta bilder, vilket hon kan och ofta gör hemma, borde då inte pappan skaffa något likvärdigt till henne, eftersom hon nu inte får använda sin mobil? Varför får han men inte hon? Det väcker en del tankar hos en liten tjej när inte samma regler gäller för båda... Här hemma försöker vi ge barnen likvärdiga saker, kanske inte samtidigt i och med att det finns åldersskillnad, men ändå.

Nej, dottern spelar inte ut oss mot varandra, det är en av de få sakerna vi är överens om under samarbetssamtalen! :) Men det kanske är så att det stör pappa att han inte har förmågan att lyssna på dottern och då inte heller kan få hennes förtroende? Då tror han att en genväg är att kapa kontakten till mig helt. Jag kan inte bygga upp deras relation, utan det måste han klara av helt själv! Även om jag hjälpt till med mycket, så är det en del som han måste klara av att göra själv.   
    Tro mig! Ingen skulle vara gladare än jag som mamma, om jag visste att dottern åkte dit utan en klump i magen och hade fullt förtroende för sin pappa! :) Jag har barn sen tidigare och vet vad en bra relation till båda sina föräldrar betyder! ;) 

Så lägg ner tanken om att jag bara är ute för att bestämma för egen del. :)
    Men jag är väldigt glad över att du tar dig tid att svara! Det är viktigt att man kan få bolla och höra olika synpunkter! Det ska du ha stort tack för! :)

• Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (häpp) skrev 2014-07-10 15:09:34 följande:
    Att man ska lyssna på barn innebär inte att man ska göra som barnet säger. då hade inga barn gått till tandläkaren, ätit grönsaker eller gått och lagt sig i tid.

Det där hoppas jag att vettiga föräldrar klarar av att bedöma! ;)
    Vilket som är ett grundläggande behov och vilket som är "slippa undan mindre roliga saker"! 

Om ditt barn inte vill gå till tandläkaren, drar du bara iväg med barnet i armen och säger att det är ett måste, eller försöker du hitta ett bättre sätt, så barnet känner sig trygg och har större lust att gå dit? :)  

• Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-10 13:48:04 följande:

Min dotter överlevde som femåring de då "obligatoriska"  fyra sammanhängande sommarveckorna med UF utan minsta kontakt med mig;  boendeföräldern.   Mobiltelefon ägde UF -  ovanligt i slutet av 80-talet  (de var stora nästan som en limpa,  väldigt dyra och laddades visst ur väldigt snabbt).   Fick väl bara användas vid eventuell nödsituation,  typ -  solceller etc att ladda den med fanns knappast segelbåtar på den tiden.

Ts,  när jag läser din tråd blir jag nästan glad att det inte fanns mobiler för barn att kivas om med exet.

Barn umgicks troligen med "andra föräldern"  innan det alls fanns skype eller mobiler.   Och visst kan en del av dem fått psykiska men för resten av livet.

Visst hade det kanske varit lättare om inte mobiler fanns, i det här fallet, men nu finns dom! :) Och dottern ser den som en trygghet...

Tyckte din dotter inte att det var svårt att vara utan någon kontakt med dig under så lång tid? När jag var så liten, så hade jag tyckt att det hade varit hemskt att inte ha kontakt med mamman/pappan under så lång tid, oavsett var jag hade befunnit mig! 

Mina betydligt äldre söner (fortfarande hemmaboende) brukar höra av sig med några dagars mellanrum, och har alltid gjort, bara för att meddela/stämma av att allt är ok. Oavsett om dom är hos pappan eller hos kompisar. Utan några krav från mitt håll.  Men vi kanske har en tätare kommunikation i den här familjen än vad som är "normalt" och det därför blir sådan krock? :/

Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 19:05:59 följande:

Visst hade det kanske varit lättare om inte mobiler fanns, i det här fallet, men nu finns dom! :) Och dottern ser den som en trygghet...

Tyckte din dotter inte att det var svårt att vara utan någon kontakt med dig under så lång tid? När jag var så liten, så hade jag tyckt att det hade varit hemskt att inte ha kontakt med mamman/pappan under så lång tid, oavsett var jag hade befunnit mig! 

Mina betydligt äldre söner (fortfarande hemmaboende) brukar höra av sig med några dagars mellanrum, och har alltid gjort, bara för att meddela/stämma av att allt är ok. Oavsett om dom är hos pappan eller hos kompisar. Utan några krav från mitt håll.  Men vi kanske har en tätare kommunikation i den här familjen än vad som är "normalt" och det därför blir sådan krock? :/

Vad en skilsmässa med minderåriga barn lärde mig är att om man har så svårt att samarbeta att man väljer att gå skilda vägar så finns det knappast några garantier för att samarbetet ska fungera strålande efter skilsmässan.   Och man har inga som helst möjligheter att fjärrstyra exets vardagsrutiner -  inte ens när det gemensamma barnet råkar vara  hos denne.

Vår dotter hade memorerat mitt telefonnummer.  När hon kom hem berättade hon att pappan varje gång hindrade henne från att ringa;  på öarna i skärgården fanns telefonkiosker.  

-  "Pappa måste ringa ett viktigt samtal nu!"

-  "Det blir snart åska,  det är farligt att ringa nu!"   (sant eller ej,  vad vet jag).

-  "Du minns fel,  det där är inte din mammas telefonnummer!"

Då kände inte jag till att jag via domstol kunde ha fått telefonkontakt någon gång i veckan reglerad,  trots att de familjerådgivare,  familjerättssekreterare,  advokater etc jag anlitat verkade professionella och engagerade.

Inte heller upplyste mig någon om att man kunde dela upp sommarveckorna i två plus två veckor när det gällde en femåring.

I annat sammanhang fick jag ett halvår senare veta att dottern haft svårt att komma till ro på kvällen, hon  saknade mina nattningsrutiner och tyckte inte att jag var direkt utbytbar mot kvinnan hennes pappa råkade umgås med den sommaren...
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-10 20:09:12 följande:
    Vad en skilsmässa med minderåriga barn lärde mig är att om man har så svårt att samarbeta att man väljer att gå skilda vägar så finns det knappast några garantier för att samarbetet ska fungera strålande efter skilsmässan.   Och man har inga som helst möjligheter att fjärrstyra exets vardagsrutiner -  inte ens när det gemensamma barnet råkar vara  hos denne.

Vår dotter hade memorerat mitt telefonnummer.  När hon kom hem berättade hon att pappan varje gång hindrade henne från att ringa;  på öarna i skärgården fanns telefonkiosker.  

-  "Pappa måste ringa ett viktigt samtal nu!"

-  "Det blir snart åska,  det är farligt att ringa nu!"   (sant eller ej,  vad vet jag).

-  "Du minns fel,  det där är inte din mammas telefonnummer!"

Då kände inte jag till att jag via domstol kunde ha fått telefonkontakt någon gång i veckan reglerad,  trots att de familjerådgivare,  familjerättssekreterare,  advokater etc jag anlitat verkade professionella och engagerade.

Inte heller upplyste mig någon om att man kunde dela upp sommarveckorna i två plus två veckor när det gällde en femåring.

I annat sammanhang fick jag ett halvår senare veta att dottern haft svårt att komma till ro på kvällen, hon  saknade mina nattningsrutiner och tyckte inte att jag var direkt utbytbar mot kvinnan hennes pappa råkade umgås med den sommaren...

Usch! Så jobbigt! Både för dottern, och för dig att få reda på det här efteråt...:(

Varför lät inte pappan dottern ringa dig? Fick du någon "bra" anledning till det? 

Man blir blir sårbar när man litar på att folk som har olika befattningar ska kunna sina saker och framföra det också. Jag har märkt att en del som jobbar med sådant här kanske borde ha bytt jobb för länge sen! :) Men sen finns det också några riktiga guldkorn, och jag hoppas dessa personer orkar i många, många år till!  Själv har jag lagt ner timmar och åter timmar på att vara så förberedd om möjligt när vi kom till Rätten, men när vi väl kom dit, så la han ner i stort sett allt han "krävt". Fick inte igenom något alls. Så det fortsätter nästan som innan...  

Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 20:20:10 följande:

Usch! Så jobbigt! Både för dottern, och för dig att få reda på det här efteråt...:(

Varför lät inte pappan dottern ringa dig? Fick du någon "bra" anledning till det? 

Man blir blir sårbar när man litar på att folk som har olika befattningar ska kunna sina saker och framföra det också. Jag har märkt att en del som jobbar med sådant här kanske borde ha bytt jobb för länge sen! :) Men sen finns det också några riktiga guldkorn, och jag hoppas dessa personer orkar i många, många år till!  Själv har jag lagt ner timmar och åter timmar på att vara så förberedd om möjligt när vi kom till Rätten, men när vi väl kom dit, så la han ner i stort sett allt han "krävt". Fick inte igenom något alls. Så det fortsätter nästan som innan...  

Vet än idag inte hur pappan tänkte.  Någon gång ansåg han att hans tid med barnet var hans tid -  den tiden skulle inga samtal med mig inkräkta på.  Det är mycket möjligt att dottern blev ledsen av att höra min röst och behövde tröstas efter eventuellt telefonkontakt med mig.   Alltså lugnare att bara köra på och hindra alla kontakt....
Svar på tråden UF tar barnets mobil!