Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-07 22:51:38 följande:
Jag har ensam vårdnad och boendet, pappan har umgänge varannan helg och under en del lov.
När barnet åker till pappan så har h*n med sig sin mobil (som jag har köpt och betalar för), tidigare ville h*n inte åka dit, men när mobilen åkte med som "trygghet" så gick h*n med på att åka! Men nu har pappan tagit bort mobilen från barnet när h*n är där! Anledningen som han ger barnet är att "Du kan ju ringa till mamma då!" Det har varit vissa incidenter och jag har fått hämta barnet i förtid ngn gång. Det gör mig väldigt orolig när jag dels inte kan få tag på barnet, eller få ett litet sms om att allt är ok! Detta är INGET pappan pratat med mig om, utan säger att det är hans tid och jag inte behöver ha ngn kontakt. Det är barnet helt fritt att ringa till sin pappa när h*n vill hemifrån oss, men det händer högst en gång per år!
Det står i domen att jag MÅSTE få ha en kontakt med barnet per vecka, då pappan inte ens ville tillåta detta! Domaren trodde att vi kunde lösa det på egen hand, men det går INTE. Men ibland kommer det upp något som man vill veta mer om, att allt är ok, men det tillåter inte pappan! Barnet vågar inte gå emot pappans förbud!
Så har han RÄTT att ta mobilen från barnet och förbjuda kontakt med mig?
Barnet är så klart ledsen över detta! Ibland kan det vara något roligt h*n vill dela med sig och ibland behöver h*n bara höra mammas röst! :)
Tyvärr kan jag och pappan inte prata alls, och hans ord är vatten värd! Han säger en sak och gör helt tvärtom! Jag ORKAR INTE börja processa igen, då det tog massor av ork och energi förra gången! :(
Vad göra??
Det som ingår i vanligt umgänge och beslut runt dem, där har du delegerat vårdnadsansvaret till pappan. Så för att du har ensamvårdnad är inte detsamma som att du äger barnet och ska vara delaktig i ALLA beslut.
Så vilka regler pappan sätter upp under umgänget är inte din sak.. Självfallet så ska du agera om barnet far illa. Samt att det är ditt ansvar och dina beslut som gäller när det handlar om barnets hälsa och framtid.. Så som sjukvård och utbildning mm..
Ja han kan ta telefonen. Om du överdriver din kontakt med barnet på umgänge så finns det en risk att det ses som umgängessabotage. I speciella omständigheter så kan det innebära att din ensamvårdnad försvinner och pappan kan få denna..
Helt ärligt så tror jag att mobilen är mest till för dina behov och inte barnets behov.. Det brukar vara så i de flesta fall.
Att ni vuxna inte kan prata med varandra för några dumma vuxenkänslor kan aldrig bli att barnet ska ta ansvar för detta..
I de flesta fall, brukar vuxenkänslor lägga sig inom två år, fyra till fem år så brukar det faktiskt funka riktigt bra. Men komma över en skilsmässa eller liknade kan ta upp mot 8 år... Så det är säkert därför domaren antog att ni löser detta..
Så se upp med vad du gör och inte gör...
Vad ska du processa om.. Du har ensam vårdnad och är boendeförälder.. Ska du processa om att umgänget ska bort.. Då riskerar du väldigt mycket.. Du kommer att ses som konfliktdrivande och den del som saknar förmåga att samarbeta..
Du kan ringa pappan och be att få prata med barnet. Sen att du inte kan med pappan är din sak att hantera som vuxen.. Sen får du helt enkelt släppa ditt egna behov om barnet eller kontrollbehovet...
Är det så att barnet far illa på umgänget. dit räknas inte telefonens vara eller icke vara.. då har du skyldighet att ta ditt föräldraansvar...
Du är boendeförälder och har störst ansvar, du kan åka dit för umgängessabotage, det kan dock inte en umgängesförälder..
Är det otroligt svårt med pappan, ring socialtjänsten o berätta att ni har väldigt svårt att tala med varandra. De har olika program i sin regi där ni två kan genomgå övningar för att lära er prata med varandra som vuxna.. Vilket i slutändan faktiskt gynnar barnet.. För det är barnets bästa det handlar om..
Som ensamvårdnadshavare har du mer skyldigheter än rättigheter.. Samt ett väldigt stort ansvar för både barnet och ditt egna agerande..
Givetvis har umgängesföräldern också stort ansvar och en del rättigheter..
Men tramsa inte med dina rättigheter, bara för att du kan eller för dina vuxenkänslor ska må bra, samt för att du ska visa vem som bestämmer..
Lite som, En bra ledare tar in vad andra säger och tar beslut från det, En härskare tar beslut utifrån vem bestämmer principen....