Anonym (Ledsen mamma) skrev 2014-07-14 14:58:50 följande:
Nja, jag saknar barnen, men det var i första hand för deras skull jag ville ringa, så att de förstår att jag finns kvar. De har aldrig varit så länge ifrån mig tidigare. Men du har en poäng i att det är bättre att barnen ringer istället för tvärtom. Tyvärr tror jag inte mina barn har riktigt fattat att de kan göra det. Det låter ju konstigt, men de har aldrig uttryckt någon sådan önskan åt något håll. Men när den andra vuxna ringt så har de blivit överlyckliga. Kan ju vara så att de tror att den ena föräldern inte vill att de ringer. Jag vet inte, men nyckeln framöver ligger i att få dem att förstå att de kan ringa om de vill och att de måste våga säga till. Vi får öva på det. Nu gick det bra i alla fall och jag träffar mina barn igen imorgon. Tack för stöd.
Eller så har de helt enkelt inte behovet. Så stora barn VET att du inte försvinner. Och är de hos sin andra närvarande förälder är det faktiskt mkt möjligt att de lever i nuet.
Min son är fyra. Han tillbringar mkt tid hos sina far- o morföräldrar. Han åker på semester med dem för att få en riktigt härlig sommar full av aktiviteter han älskar tillsammans med personer han älskar. Han VILL inte prata i telefon. Jag pratar ju med mina föräldrar när de har honom och han har alltid fått frågan om han vill prata. Det vill han inte och han har faktiskt känt sig pressad över att vi frågar. Så numera ringer jag inte alls utan han vet att han får ringa om han vill prata. Det vill han aldrig :D
Jag tycker dina barn skall få ringa om de vill (så länge de inte blir ledsnare av det) men det finns en risk med att "tjata" om det oxå. Att barnen känner sig pressade att ringa. Pressade att visa att de visst saknar sin andra förälder. Vilket de säkerligen gör, men inte så att de mår dåligt av det eller att det tar över vardagen för dem. Man kan sakna men ändå vara lycklig i nuet..