• Anonym (Annie)

Barn i gångsele/"koppel"?!

Hej!

Jag undrar varför inte den selen till barn som användes flitigt på 60-70-80talet brukas idag?
    Antingen klänger ungen i famnen eller bär föräldern inte orkar bära så sitter barnet i vagnen.

Jag tycker den borde införskaffas utan att den ska få en skam stämpel på sig. För jag tror precis det är vad den har fått.

"Barnet är väl ingen hund heller" eller "För en barnplåga" etc etc

Själv anser jag att den är toppen då barnet imellanåt får öva på balans och känna en mer frihet än att oftast va "bunden till famn lr vagnen. Traumatiserade 70-80talister finns väl knappast pga selen?!

Vad tänker ni kring det hela?!

• Svar på tråden Barn i gångsele/"koppel"?!
  • MallaL

Jättebra med sele! Särskilt i stora folksamlingar eller på farliga platser typ kajer och bryggor. I USA ser man det ganska ofta, selar som är som t ex en apa som barnet har på ryggen, och så håller föräldern i svansen, alldeles utmärkt när det är mycket folk och trafik. Vissa barn har mycket spring i benen och är väldigt snabba när de precis lärt sig gå, har man dessutom flera barn kan det vara svårt att hålla reda på Kalle 18 månader som gillar att rusa iväg. Jag förstår inte alls varför selar försvunnit i Sverige. Men svenskar är ju bra på att härma amerikanska företeelser, då det kommer nog tillbaka!

• Aileen Allannah

Jag har sele till mina barn vid behov, särskilt i folksamlingar. De slipper sitta i vagn eller hålla mig i handen hela tiden.

• Anonym (Annie)

Håller med er allihopa!

Men varför använder inte fler föräldrar sele till sina barn om det inte finns någon "skam känsla över det?

Jaja, bara en tanke som slog på:)

Må så gott!

• Anonym (För sele)
    Anonym (Annie) skrev 2014-07-16 18:28:59 följande:

Hej!

Jag undrar varför inte den selen till barn som användes flitigt på 60-70-80talet brukas idag?
    Antingen klänger ungen i famnen eller bär föräldern inte orkar bära så sitter barnet i vagnen.

Jag tycker den borde införskaffas utan att den ska få en skam stämpel på sig. För jag tror precis det är vad den har fått.

"Barnet är väl ingen hund heller" eller "För en barnplåga" etc etc

Själv anser jag att den är toppen då barnet imellanåt får öva på balans och känna en mer frihet än att oftast va "bunden till famn lr vagnen. Traumatiserade 70-80talister finns väl knappast pga selen?!

Vad tänker ni kring det hela?!

De finns i Sverige med babyfrog.se

De e kanon för den som har en liten vilde :)
  • Dr Mupp

Vi har använt det till vår yngsta. Superbra men andra vuxna kallade honom hund och andra saker. Tycker inte ett barn ska behöva höra det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • The past is now

Borde absolut användas! Hade det på ena sonen när vi var på ett stort flygfält med olika fordon och flyguppvisningar. Fick bara fina kommentarer då.

• pluvdo
    Anonym (Annie) skrev 2014-07-16 19:50:39 följande:

Håller med er allihopa!

Men varför använder inte fler föräldrar sele till sina barn om det inte finns någon "skamkänsla över det?

Jaja, bara en tanke som slog på:)

Må så gott!

I en omröstning som jag lade upp här på Familjeliv för två år sedan så var det

- 108 som svarade att de skulle behöva sele till sina barn
    - 43 som svarade att det är okej, men inget de skulle använda
    - 37 som svarade att de inte bryr sig
    - 18 som svarade att de inte tycker att det är okej, men om det funkar för andra, så...
    - 11 som svarade att de undrar vad som är fel på barnet
    - 5 som svarade att de ringer soc.
    - 20 som svarade "annat"

Så... övervägande ganska så positivt, men samtidigt en del som inte verkar tycka att det är helt okej. Vilket kan vara  anledningen till att det inte riktigt blivit en grej i Sverige, medan man i exempelvis Storbritannien ser barn i sele överallt.

Det blir väl lite av en skamkänsla över det hela eftersom många tror att andra skall tycka att de är lata eller bekväma av sig för att de väljer att koppla sitt barn istället för att fostra det.
  • jvs

I England ser man små med sele ofta, funderar på att skaffa en själv.

• Anonym (Skämsigt)

Jag måste faktiskt säga att det ser enormt förnedrande ut, särskilt om barnet blivit lite större. I vagnen kan det väl vara ok om barnet kan trilla ur, men annars? Nej. Jag skulle skämmas ihjäl om jag fick ha sele.

Svar på tråden Barn i gångsele/"koppel"?!