• thefee

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Oj precis vad jag behöver! Känns som jag inte gör annat än gnäller över hur jobbigt det är. Har haft ont i ryggen sen vecka 18 typ som flyttat runt och satt sig vid ljumskarna i stället som värsta foglossningen så jag kan knappt gå. Är bara i vecka 32 och har en väldigt aktiv 2,5 åring som vill jag ska göra allt med honom. Maken har semester en vecka till så lite avlastning får jag ännu sen får vi nog nästan bosätta oss hos mina föräldrar sålänge han är i jobb för att jag ska orka. Tur att dom bor väldigt nära oss.
    Får sammandragningar om jag gör något tyngre eller går lite snabbare. Det är såå himla varmt att sova, det gör så ont att svänga sig i sängen, känns som att jag inte gör annat än kissar.
    Nej jag vill bara få ut den här ungen typ NU så jag kan börja gå normalt igen och inte känna mig som en gammal tant som har höftproblem. Det blir inga fler barn här.
    Skönt att få gnälla lite :)

• thefee

Oj vad skönt att andra klagar också. Känns som att alla bara älskar att vara gravida och man absolut inte får klaga för man ska ju vara glad och tacksam över att bli gravid. Hade nog förväntat mig att det skulle vara tungt under sommaren som gravid men vissa dagar skulle man nog ge allt för att det skulle vara dags att pluppa ut nån bebis. Har varit så nojjig hela graviditeten att det ska vara något fel med bebisen eller att det ska bli en svår förlossning eftersom allt gick så bra med sonen. Någon annan som är så?

• thefee
    larssonkaa skrev 2014-07-21 15:44:24 följande:

Jag har också varit orolig och nojig! Orolig för missfall, orolig när det varit mindre livat där inne under vissa timmar, oroade mig innan RUL för att hjärtat inte skulle slå eller att man skulle hitta ngt som inte såg bra ut.. Ramlade framåt o slog i magen i typ v 23 och fick jätteont och blev JÄTTERÄDD innan jag blev undersökt och dom kunde konstatera att allt var okej. Blev nästan lika orolig när min BM gått på sem och en annan BM mätte sf. Och sa att "oj, nu har inte magen växt någonting. Jag bokar in dig för ett TUL. I nästa vecka." (Den veckan var lång med många nojiga tankar!) Sen visade det sig att bebis i af var så pass normalstor som h*n kan vara, -2% typ.

Ger mig. Listan kan göras hur lång som helst! Det ska bli så skönt när jag åtminstone kan hålla liten i mina armar. Har inga illusioner så, man kommer väl fortsätta vara orolig och nojig för minsta lilla. Men då är h*n i af på utsidan och jag kan göra allt i min makt för att h*n ska må bra! :)

Var och köpte en vattenbaserad färg som jag FÅR använda. Så idag (eller ikväll när det blir svalare) SKA jag måla om spjälsängen :)

Har också varit extremt orolig inför ul. Växer den som den ska? Tänk om den har ryggmärgsbrock osv. Men hoopas att erfter tul om några veckor så är jag lite lugnare igen fram till förlossningen. Gud vad jag vill att dom sista veckorna ska gå fort!
  • thefee

Oj July jag höll på att dö efter 10 dagar över tiden och var helt överlycklig när dom satte satte igång mig två dagar senare pga att moderkakan började bli förkalkad.
    Skulle aldrig orka gå 16 dagar över tiden! Minns att jag gjorde alla knäppa saker som jag hittade på nätet förutom badade bastu för vi hade ingen i höghuset eller det fanns nog men vi ville inte använda den allmänna. Tror jag till och med på ett ställe läste något om en som hade tvättat sina ben och fötter i så kallt vatten man klarade av och sen i så hett man klarade av och på natten hade förlossningen börjat. Det var nog det knäppaste jag provade hahah :D
    Hoppas innerligt att det sätter igång av sig själv den här gången.

• thefee
    July skrev 2014-07-21 19:21:24 följande:

Hahaha kul! Men jag har mått så bra fysiskt nästan hela graviditeten, så jag vill inte riktigt klaga!! Däremot har de här dagarna på övertid varit väldigt jobbiga mentalt! Och värmen.... Men den lider vi nog alla av. :) Hur märkte dem att livmodern började bli förkalkad???????

Var på överburenhetskontroll två gånger. 10 dagar över och 12 dagar över tiden så gjorde dom UL båda gångerna första gången var helt ok men 12 dagar över så sa han bara att moderkakan börjar bli förkalkad och dålig samt att han tyckte bebisen rörde för lite på sig. Vet inte hur han såg det men antar att det syns på UL på nått sätt? Moderkakan kan tydligen börja bli dålig när man gått länge över tiden.
  • thefee

Här är det 14 dagar (tror jag kan variera eftersom BB här nära stängde för någon månad sen så nu måste alla här runt åka 40-100km för att komma till ett annat BB) .
    Ja den icke existerande sexlusten.. Finns inte här heller. Visst skulle det vara skönt och mysigt att få sexa lite med maken efter en jobbig dag men jag känner mig som värsta fläskberget när vi ligger där i sängen. Inte det minsta sexig känner jag mig. Finns inga ställningar som är bra och jag fattar inte hur han kan tycka jag är sexig när jag går runt och stånkar och stönar och klagar och ojjar mig varje gång jag vänder mig i sängen. Tycker jag både ser ut och känner mig som en stor strandad val när vi försöker mysa till lite.

Är det bara min mage som är jätte sned? alltså min navel är allt annat än mitt på magen. Oftast är den väldigt långt mot höger sida betyder det då att bebisen ligger mer mot vänster sida? Sen tror jag bebisen ligger med huvudet neråt redan eftersom det trycker mot blåsan hela tiden och jag har aldrig ( inte med första graviditeten heller) känt sparkar upp mot revbenen allt är mot sidorna eller framåt?

• thefee

July. Åh vad roligt hoppas allt går bra! Är så avundsjuk just nu!! :)

Vi åkte till en djurpark idag som finns här nära var där lite över en timme men oj så trött jag är nu. Benvärk, ont i ryggen och ännu värre foglossning än innan vi åkte. Så mycket för att man försökte göra nånting tillsammans hel familjen under semestern. Så skönt att bara ligga med fötterna upp i en solstol i skuggan sålänge maken tvättar bilen och sonen sin traktor.

• thefee

Tror vi hade sex en gång förra gången när jag gått över tiden några dagar för att ge det hela lite fart. Ni vet "färdknäppen". Vettefan hur vi lyckades få till det men tror jag låg på sidan och han gjorde det bakifrån typ. Minns att jag skämdes mycket efteråt eftersom jag känt mig så klumpig och världens osexigaste när jag var så enorm.
    Fattar inte alls hur dom som är stora annars både mannen och kvinnan får till ett bra sex när man inte får till det själv fastän mannen är normal byggd och man "bara är gravid i vecka x".
    Är så avundsjuka på alla som får åka till bb och föda nu. Läser förlossningsberättelser hela tiden och fattar inte hur man ska orka vänta ännu flera veckor??!!

• thefee

Har en son på 2.5 år som vill mamma ska göra allt med honom. Men det gör så ont att ta sig upp från golvet när man vän är där och åderbrock och trycket neråt gör inte saken lättare så det blir mest sofflek nu. Inte orkar jag något i värmen heller och blir världens surkärring om jag inte får sova tillräckligt. Känner mig inte direkt som en bra mamma och han förstår ju inte riktigt varför mamma är så sur och trött hela tiden. Trodde aldrig det skukle vara såhär tungt att vara gravid andra gången. Det blir absolut inga fler barn här!

• thefee

Åkte med sonen och simmade ikväll. Gud vad skönt att få svalka sig och kunna röra sig som en normal människa i vattnet! Riktigt skönt att slippa foglossningen och alla andra krämpor och känna sig lätt som en fjäder jämfört med annars. Skulle varit lite bättre om man kunnat simma lite mer och inte bara guppa på vid kanten för att hålla koll på sonen men det var iaf riktit skönt att få svalka sig och röra sig normalt en stund!

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida