• my2girls

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Här får man gnälla av sig nu när man är höggravid och få empati till på köpet. För oss som sliter varje dag, knappt kan gå, har svullna händer och fötter, svettas som dårar med mera.

Självklart är vi tacksamma för det mirakel vi väntar och snart är dem här hos oss men tills dess är det ok att vara en klagomur, i alla fall här ;)

• Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida
  • Missimissi
    Värmlandstösen skrev 2014-10-16 14:59:55 följande:

Har sen nån dag tillbaka lite som mensvärk emellanåt. Har även vid nåt tillfälle känt tryck nedåt. Är i 35+0 idag... Hur länge innan det är dags på riktigt kan man ha sådana känningar?

jag har också så nu (är i v 36+2), har ingen aning om hur långt det är kvar men det kan nog ta ett oar veckor (förra gången hade jag mensvärk från v 30 och födde runt bf)
  • Baktakt
    Anencefali skrev 2014-10-16 14:38:29 följande:

Baktakt, för nån vecka eller två sen hade jag som du i magen, samtidigt med mycket ryggont/värk. Jag läste sen att det kan bero på att tappen/livmodermunnen mognar och förändras, och det är ju också en najs grej!

Inatt sov jag mellan 00.30-1.10 och sen .... 07-13, woho! Eller inte. Går ju inte ha någon vettig dygnsrytm whatsoever ... :/

Dygnsrytm ja. Vilket skämt! Jag är glad om jag sover1,5h i sträck mellan kisspauserna. Brukar bli 30-90 min i taget och 3-4 kisspauser. Och om jag har tur somnar jag om inom en halvtimme från att jag varit uppe. Men det blir ju lätt som du skriver: flera timmar vaken när kroppen verkligen borde vilja sova.

Värmlandstösen: kan berätta att man inte nödvändigtvis är klokare andra gången. Allt känns annorlunda mot förra gången för mig! (Förutom att armarna verkar bli kortare för var dag som går). Sist blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna avgöra när det startar. Krystvärkarna var rätt uppenbara, men innan dess har jag ingen aning om hur starka värkarna var i respektive fas, t.ex. Så när ska man åka in, liksom? Har haft ett par perioder när jag klockat värkar var tredje minut i flera timmar, men det var bara latensfasen. Vill ju hinna iväg i tid, men inte så god tid att man blir hemskickad.
  • Missimissi
    Baktakt skrev 2014-10-16 13:58:52 följande:

Anceka: tyckte du föreföll väldigt balanserad, trots övertid smile1.gif

Missimissi: hur långt kvar har du? Jag kastade in handduken med 4v kvar.

För varje liten bit som knyttet kommit längre ner, så har hon vuxit lika mycket, minst! Men nu känns det som om det är stopp. Idag känns det verkligen i fogarna! Små steg och mycket tid, så går det. Får ladda med kaffe också, tror jag. Och en lur...kanske godis.

Är i V 36+2 idag så ja lite drygt tre veckor innan kastar jag in handduken (gick 4 veckor innan med dottern men nu kändes 3 lagom och just nu känns det otänkbart att jobba mer så jag är glad att det är sista dagen imorgon om man säger så .
  • Missimissi
    Baktakt skrev 2014-10-16 19:45:41 följande:
    Dygnsrytm ja. Vilket skämt! Jag är glad om jag sover1,5h i sträck mellan kisspauserna. Brukar bli 30-90 min i taget och 3-4 kisspauser. Och om jag har tur somnar jag om inom en halvtimme från att jag varit uppe. Men det blir ju lätt som du skriver: flera timmar vaken när kroppen verkligen borde vilja sova.

Värmlandstösen: kan berätta att man inte nödvändigtvis är klokare andra gången. Allt känns annorlunda mot förra gången för mig! (Förutom att armarna verkar bli kortare för var dag som går). Sist blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna avgöra när det startar. Krystvärkarna var rätt uppenbara, men innan dess har jag ingen aning om hur starka värkarna var i respektive fas, t.ex. Så när ska man åka in, liksom? Har haft ett par perioder när jag klockat värkar var tredje minut i flera timmar, men det var bara latensfasen. Vill ju hinna iväg i tid, men inte så god tid att man blir hemskickad.
    Håller helt med. Man har lite mer perspektiv andra gången men är samtidigt precis lika förvirrad (bra beskrivning)

Mina armar blir också kortare och kortare och synen är sämre vilket gör att det är lite knepigt att sitta vid datorn då man knappt når tangentbordet eller ser på skärmen...????
  • Rodbonan

Hänger också på här! Vecka 36 (35+2) Så en månad kvar ungefär. Mår ändå okej, men är förbannat trött. Så jag är här för att KLAGA, haha.

• sessan885

Jag var till barnmorskan idag och ingen av barnmorskorna var nu säker på att pojken låg neråt så vi fick ett ultraljud direkt, Åkte till CSK och där såg vi att pojken ligger med rumpan neråt och trivs väldigt bra.

Men eftersom jag är i vecka 38 idag så tyckte de att ett vändningsförsök var aktuellt och ett bra alternativ vilket vi här hemma också tyckte. Så dom bokade in mig på ett vändningsförsök på förlossningen i morgon bitti vid nio tiden.

Nån som har erfarenheter av detta?

Har nu packat klart väskan och tagit fram stolen till pojken så allt åker med i morgon, man har ingen aning om vad som sker i morgon egentligen.

De har ju sagt att de har aldrig varit med om några komplikationer men eftersom jag mår så pass dåligt så känns det som ett bra beslut att ta med rubbet i alla fall. Sen finns säkert de folk som tycker man är tokig som tar med väska och stol till ett vändningsförsök men då får det va så.

Hoppas att allt kommer gå bra .

• sessan885
    Anence­fali

Precis men jag har mått skit under hela graviditeten , spydde fram till veckan 31 så ingen lätt graviditet.

Kommer trycka på det också att jag mår enormt dåligt ännu vilket är sant.
    Psyket och det fysiska är helt kasst för mig, har aldrig mått såhär dåligt så om jag fick välja så skulle jag vilja ha barnet i morgon...

Sen vet man aldrig hur vändningsförsöket går heller och eftersom jag inte får äta före så kommer jag må ännu sämre eftersom frukosten är jag beroende av, annars så mår jag enormt dåligt och illamående kommer och kräkningar.

Så för oss alla våre det bäst om en födsel skulle ske..
  • Anencefali
    sessan885 skrev 2014-10-16 20:58:20 följande:
    [...] Så för oss alla våre det bäst om en födsel skulle ske..
    Då håller vi tummarna för det :)
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida