Lillebror slår storebror
Jag har en 2,5-åring som väldigt ofta slår, river eller nyper sin storebror som är 5,5 år. Detta har pågått i månader och i början handlade det mest om att bitas medan det numera är direkta slag med leksaker eller riva med naglarna eller dra i håret. Detta pågår dagligen och det händer helt oprovocerat. Så fort han går förbi storebror så river han till.
Storebror ger sällan tillbaka. Han skriker "aj" och "sluta" men han slår inte tillbaka. Det har hänt någon gång att han dragit i håret på den lille som motreaktion och då börjar förstås den lille att gråta och kommer till mig för tröst.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få stopp på detta. Jag har provat det mesta som jag tycker är rimligt, tillsägelser eller konsekvenser. Konsekvenser som att inte få vara i samma rum länge. Men inget fungerar riktigt för även om han blir borttagen från storebror och ledsen för det så är han där igen efter 5 minuter.
Jag blir helt matt av detta och undrar om någon är i samma situation. Jag läser mest om storasyskon som slår småsyskon, men sällan tvärtom. Behöver lite tips nu känner jag eftersom inget jag gör hjälper det minsta.