• Anonym (jobbsökande)

    Varför frågar arbetspsykologen om min familj?

    Hej alla!

    För ett tag sedan sökte jag en tjänst där en del av rekryteringen bestod i att man skulle prata med en arbetspsykolog. Eftersom jag aldrig har gjort det förut så tyckte jag att det lät ganska spännande. Väl när jag träffade arbetspsykologen så verkade hon ganska stressad och stel och jag kände inte riktigt att vi klickade så bra. Förmodligen så bidrog också en viss nervositet från min sida till detta, men hon kändes helt enkelt inte speciellt sympatisk. Men det riktigt konstiga var att hon frågade så mycket om min familj och vad de arbetade med, vilka värderingar jag växte upp med, vad jag har för minnen av min barndom, hur min relation är med mina syskon osv. Grejen är den att jag har haft en väldigt trasig uppväxt med missbruksproblematik, våld och andra saker som jag fortfarande har väldigt svårt att prata om för helt främmande personer. Speciellt för personer som jag inte finner jättesympatiska och som jag inte vet vad de ska använda denna information till. Så jag ljög när jag svarade på de flesta familjerelaterade frågor. Jag drog ju förstås inte till överdrift men sa att jag hade en ok barndom och kontakt med mina föräldrar osv.

    Nu fick inte jag jobbet ändå (pga andra grejer förstås) men jag undrar om arbetspsykologer alltid ställer sådana frågor? Tjänsten jag sökte har inget att göra med vare sig med brott, våld eller missbruk eller involverar barn eller vuxna i utsatta situationer. Då hade jag ju förstått att de skulle fråga om man själv har en sådan bakgrund eftersom det kan påverka ens arbete eller göra att man blir för involverad känslomässigt eller så. Men detta är alltså inget sådant utan ett helt vanligt kontorsjobb på ett företag. Så jag förstod verkligen inte poängen med dessa frågor och jag fick aldrig någon förklaring till hur mina svar skulle tolkas (eller varför de ens ställdes?). Det kändes dumt att ljuga men samtidigt ville jag inte riskera att eventuellt börja gråta eller så framför en människa som förhör mig för att tillsätta en tjänst. Hur ska jag göra nästa gång? Får man säga att man inte vill svara på sådana frågor eller är det minuspoäng direkt då?

  • Svar på tråden Varför frågar arbetspsykologen om min familj?
  • Tow2Mater
    Anonym (jobbsökande) skrev 2014-07-23 15:38:38 följande:

     Så jag ljög när jag svarade på de flesta familjerelaterade frågor. 
    ...
    Det kändes dumt att ljuga men ...


    Skulle själv ljuga även nästa gång.

    Vet inte vilken ställning och "makt" just en arbetspsykolog har, men det har hänt (enligt trådar här på FL) att folk som besoker t ex äkare for en åkomma får soc och deras utredningar på halsen bara for att de gav ett svar på en till åkomman orelad fråga som gav läkaren nån konstig anledning att tro att de kanske kunde ha 'problem' i familjen hemma. Ljug om dessa saker; "allt är bra".
  • Jeaninne

    Ljug, skulle jag också säga. Har du kommit över din barndom, så ska den naturligtvis inte få fortsätta att förstöra din framtid.

    Jag har en god vän som drömde om att bli yrkesofficer. Han svarade på intervjun på mönstringen "ja" på frågan om han blivit mobbad i skolan någon gång. När han begärde att få veta varför han inte antogs till kadettskolan, fick han veta att de rutinmässigt inte tog in några som svarat "ja" på den frågan, för de ansågs inte ha ledaregenskaper. Det var en av en handfull avgörande frågor. (Det här är nästan 30 år sedan, så jag vet inte hur det är idag.)

    Han har ångrat hela livet att han inte ljög - men han hade ju fått lära sig, att man ska vara ärlig!

    Ljug!

  • Anonym (jobbsökande)
    Jeaninne skrev 2014-07-24 19:50:28 följande:

    Ljug, skulle jag också säga. Har du kommit över din barndom, så ska den naturligtvis inte få fortsätta att förstöra din framtid.

    Jag har en god vän som drömde om att bli yrkesofficer. Han svarade på intervjun på mönstringen "ja" på frågan om han blivit mobbad i skolan någon gång. När han begärde att få veta varför han inte antogs till kadettskolan, fick han veta att de rutinmässigt inte tog in några som svarat "ja" på den frågan, för de ansågs inte ha ledaregenskaper. Det var en av en handfull avgörande frågor. (Det här är nästan 30 år sedan, så jag vet inte hur det är idag.)

    Han har ångrat hela livet att han inte ljög - men han hade ju fått lära sig, att man ska vara ärlig!

    Ljug!


    Det där låter ju väldigt konstigt med din kompis. Hoppas att de inte sållar utifrån det längre (speciellt eftersom mobbade barn visst kan ha ledaregenskaper- många av dem som byter skola börjar där istället mobba andra barn). 

    Men jag tycker fortfarande att det var lite olustigt att arbetspsykologen inte berättade innan hur mina svar ska användas i rekryteringen. Hade hon exempelvis inte varit så osympatisk som hon var så kanske jag inte hade ljugit när hon ställde dessa frågor. Men då vet jag inte var den informationen om min familjebakgrund hade hamnat, för hon har ju inte tystnadsplikt som en vanlig psykolog liksom?
  • Jeaninne
    Anonym (jobbsökande) skrev 2014-07-25 09:42:17 följande:
    Det där låter ju väldigt konstigt med din kompis. Hoppas att de inte sållar utifrån det längre (speciellt eftersom mobbade barn visst kan ha ledaregenskaper- många av dem som byter skola börjar där istället mobba andra barn). 

    Men jag tycker fortfarande att det var lite olustigt att arbetspsykologen inte berättade innan hur mina svar ska användas i rekryteringen. Hade hon exempelvis inte varit så osympatisk som hon var så kanske jag inte hade ljugit när hon ställde dessa frågor. Men då vet jag inte var den informationen om min familjebakgrund hade hamnat, för hon har ju inte tystnadsplikt som en vanlig psykolog liksom?
    Jag tror överhuvudtaget att psykologer ställer till mer skada än nytta, med sina tester... Har hört konstiga saker även från män som sökt anställning som piloter på t.ex.SAS, och blivit utvärderade av deras psykologkonsulter och fått nej. De har kunnat jobba som flygkaptener på andra stora passagerarflygbolag i världen - men här har de plötsligt "icke de ledaregenskaper som krävs för att fungera som befälhavare"...

    Ja, det där med sekretessen är en annan sak. Uppgifterna lär helt klart hamna i personakten i arkivet, om personen anställs - och där blir det kvar. Om de kastar det ifall personen inte anställs, vet jag faktiskt inte. Osäkert är det hur-eller-hur: ibland kan en massa folk gå och läsa i personakterna...
Svar på tråden Varför frågar arbetspsykologen om min familj?