• Anonym (TS)

Vänskap vs kärlek - var går gränsen?

Var går den gränsen egentligen? När man vill hänga med någon? vara nära någon? Längtar? Vill röra, ta på personen? När man har sex? När man kan säga "jag älskar dig" och menar det?

Har en nära vän sen många år som får den gränsen att flytaibland. Det kan gå långa tider utan att vi ses men när vi ses så är det en så härlig feel-good känsla som kommer. Bara att göra ngt tillsammans, mår så bra i hans närhet. Behöver inte snacka alls. Men kan göra det, och har gjort det när ngt krisat.

Vi har känt varandra i åratal, umgåtts nära men aldrig varit ett par. Har aldrig haft sex men är gärna nära varandra. Andra vänner har man tappat över tid men den här vänskapen har bestått.
    Blir förundrad ibland när jag läser en del trådar. En del beskriver sina mångåriga förhållanden lite som jag känner med min vän. Som att de är gifta med sin bäste vän, kärlek men inte passion längre.
    Ville väl inte egentligen något med tråden men fastnade i någon filosofisk fundering runt detta....

• Svar på tråden Vänskap vs kärlek - var går gränsen?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Hh) skrev 2014-07-24 22:07:47 följande:
    En man till sina barn, jösses snackar vi 15 bast eller ...(-:
    Det finns mer än ett sätt att se saker och ting på. Jag bara förklarar hennes syn, jag försvarar den inte. Men hon tyckte att han var jättebra husbandmaterial. Och sen har han en del issues på andra plan. Man kan inte få allt härivärlden. Men visst är det så att hon får nån sorts känslomässig bekräftelse genom mig som hon inte får genom sin man. Det är svårt, det där....

• Anonym (Hh)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-24 22:20:18 följande:

Det finns mer än ett sätt att se saker och ting på. Jag bara förklarar hennes syn, jag försvarar den inte. Men hon tyckte att han var jättebra husbandmaterial. Och sen har han en del issues på andra plan. Man kan inte få allt härivärlden. Men visst är det så att hon får nån sorts känslomässig bekräftelse genom mig som hon inte får genom sin man. Det är svårt, det där....

Svårt ! Nej minsann bland det enklaste som finns skicka och skaffa en och dela allt med, nasty det där ..(-:.

• Anonym (Hh)

[quote=73673725][quote-nick]Anonym (Martin) skrev 2014-07-24 22:20:18 följande:[/quote-nick]

Får lära sig Göra slut med sin man , dela som vänner jösses oh mitt hjärta hade blött .

• Anonym (Martin)

Enkelt för dig, kanske? Svårt för andra. Världen är inte fyrkantig, allt är inte svart eller vitt. Vilket du kommer att märka när du växer upp. Eller blir lite mer känslomässigt mogen och erfaren. Vilket av det som nu kommer först....

• Anonym (Hh)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-24 22:39:45 följande:

Enkelt för dig, kanske? Svårt för andra. Världen är inte fyrkantig, allt är inte svart eller vitt. Vilket du kommer att märka när du växer upp. Eller blir lite mer känslomässigt mogen och erfaren. Vilket av det som nu kommer först....

I detta är det , bara det ni har inget i ert hjärta och aldrig känt blödande hjärta .(-:

• Anonym (Martin)

Du vet inte vad du pratar om, så snälla, sluta snacka en massa om sånt du inte vet nånting om. Och snälla, lär dig hur man quotar inlägg. Det blir så himla mycket lättare att läsa då...

• Anonym (Hh)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-24 22:49:53 följande:

Du vet inte vad du pratar om, så snälla, sluta snacka en massa om sånt du inte vet nånting om. Och snälla, lär dig hur man quotar inlägg. Det blir så himla mycket lättare att läsa då...

Har mer erfarenhet än alla er tillsammans , och gör mina val med hela mitt hjärta ...(-:

• Anonym (hm)

TS undrar vart gränsen går och jag tror att det är väldigt individuellt så det är upp till person att bestämma vad som känns bra för denne.

• Anonym (Skummis)
    Anonym (Hh) skrev 2014-07-24 22:07:47 följande:
    En man till sina barn, jösses snackar vi 15 bast eller ...(-:

Skumma inlägg du skriver. Hur gammal är du?
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Skummis) skrev 2014-07-25 11:08:30 följande:

Skumma inlägg du skriver. Hur gammal är du?

Skumt ? (-: tråkigt att du tycker det ..
  • Anonym (TS)

Diskussionen glider lite åt vart gränsen för otrohet går. Känns som en annan diskussion men det är intressant att läsa era svar.

Man kan fundera över vad en kärleksfull vänskapsrelation är vs en vänskaplig kärleksrelation....

• Anonym (Martin)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-25 14:41:40 följande:

Diskussionen glider lite åt vart gränsen för otrohet går. Känns som en annan diskussion men det är intressant att läsa era svar.

Man kan fundera över vad en kärleksfull vänskapsrelation är vs en vänskaplig kärleksrelation....

Otrohet för mig handlar inte bara om sex. För mig handlar det också vad man delar med sin partner, och vad man delar med andra. Jag skulle aldrig acceptera att min partner "sålde ut" mig till sina vänner. Och min vän gör val i sitt liv som jag aldrig skulle göra i mitt. Men, som sagt. Det är en svår fråga. Och jag har inga bra svar. Livet är komplicerat ibland....
  • Anonym (TS)

Kan tillägga att vi är runt 50 och har känt varandra i över 25 år. Vi är båda gifta och har familj sedan ca 15 år. Familjerna umgås frekvent. Vi umgås ytterst sällan på tu man hand. Med att "vara nära" menar jag att jag tolererar att han står närmare mig rent fysiskt än vad jag tolererar att tex en kollega gör. Gillar annars inte när folk står för nära. Vi har inte fysisk kroppskontakt, vi rör inte vid varandra.

• Anonym (Martin)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-25 14:50:00 följande:

Kan tillägga att vi är runt 50 och har känt varandra i över 25 år. Vi är båda gifta och har familj sedan ca 15 år. Familjerna umgås frekvent. Vi umgås ytterst sällan på tu man hand. Med att "vara nära" menar jag att jag tolererar att han står närmare mig rent fysiskt än vad jag tolererar att tex en kollega gör. Gillar annars inte när folk står för nära. Vi har inte fysisk kroppskontakt, vi rör inte vid varandra.

Har du pratat med honom om det? Går det att prata om sånt?

Alltså, jag tror ju egentligen inte på det där att en man och en kvinna "bara" kan vara vänner. Det kommer alltid att finnas en viss sexuell spänning. Frågan är bara hur man hanterar det. Man behöver ju heller inte alltid gå på sina impulser. Man kan bekräfta dom och välja att inte gå på den. Det är ju också den där spänningen som gör den typen av dynamik så intressant...

• Anonym (Skummis)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-25 14:56:03 följande:
    Har du pratat med honom om det? Går det att prata om sånt? Alltså, jag tror ju egentligen inte på det där att en man och en kvinna "bara" kan vara vänner. Det kommer alltid att finnas en viss sexuell spänning. Frågan är bara hur man hanterar det. Man behöver ju heller inte alltid gå på sina impulser. Man kan bekräfta dom och välja att inte gå på den. Det är ju också den där spänningen som gör den typen av dynamik så intressant...

Jag måste dementera!!! Jag är 46 år och lärde känna min brors kompis för exakt 30 år sen. Gick ut på samma ställen och råkade mötas ute. Han var även hemma hos oss eftersom min bror bodde hemma då. Då, på den tiden sov han över hos oss många gånger och vi sov många gånger i samma säng. Hände ingenting! Sen gick åren , jag bilda familj, han bilda familj. Tänkte inte ens på honom under alla år. Sen flyttade mitt ex till ett ställer tillsammans och då visade det sig att min brors kompis hade sitt garage brevid vårat. Blev jätteförvånande. Detta är fem år sen nu. Det är slut mellan han och hans tjej för ca två år sen, dom umgås än. Det är nu även slut mellan mej och han jag flyttade ihop med. Nu har brorsans kompis och jag börjat umgås igen. Vi är ju då även singlar igen, men det finns öht inga känslor mellan oss och kommer inte att få det heller. Det är riktigt skönt att ha en killkompis som man kan höra av sig till när man vill. Just för att inga känslor finns mellan oss:)))
  • Anonym (Martin)

Ja, alltså, det är ju bara min  personliga uppfattning om vänskap mellan män och kvinnor. Andra kanske tycker annorlunda. Det är olika för alla.

• Anonym (TS)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-25 14:56:03 följande:

Har du pratat med honom om det? Går det att prata om sånt?

Alltså, jag tror ju egentligen inte på det där att en man och en kvinna "bara" kan vara vänner. Det kommer alltid att finnas en viss sexuell spänning. Frågan är bara hur man hanterar det. Man behöver ju heller inte alltid gå på sina impulser. Man kan bekräfta dom och välja att inte gå på den. Det är ju också den där spänningen som gör den typen av dynamik så intressant...

Nja. Beror på vad du menar med prata. Vi vet ju båda att vi gillar att hänga, göra saker tillsammans. vi kan prata om allvarliga och känsliga saker men kanske inte just om var vi står i relation till varandra då. Men kan prata om näras bortgång, sorg, sjukdom och sånt tungt. Samtidigt tror jag vi vet var vi står, nära men efter respektive som givetvis går före.

Finns nog en attraktion men den har vi liksom valt bort på något sätt.
Svar på tråden Vänskap vs kärlek - var går gränsen?