• Anonym (Undrar)

    Vad tycker ni om namnet Eugenia?

    Vad tycker ni om namnet Eugenia? Är det ett fint babynamn?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Eugenia?
  • Anonym (usch)

    Jag associerar det direkt till hitler. Så för mig går det fetbort.

  • MsFry

    Det är ett släktnamn i min familj, när jag var yngre tyckte jag det var urtöntigt men nu tycker jag att det är fint.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (usch) skrev 2014-07-29 22:49:59 följande:

    Jag associerar det direkt till hitler. Så för mig går det fetbort.


    med Hitler? Hurså?
  • MLB
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-29 22:58:25 följande:
    med Hitler? Hurså?
    Läs första inlägget.
  • Anonym (Undrar)
    MLB skrev 2014-07-29 23:02:46 följande:
    Läs första inlägget.
    jaså, ok. Tråkigt med den associationen..
  • copl2

    Nej, tycker inte om det. Låter som en gammal kärring i kungahuset.

  • Anonym (fint)

    Jag tycker att det är jättefint! Men hur uttalas det på svenska?

    Jag har en nära vän som heter Maria-Eugenia, men vi pratar spanska så då uttalas 'g-et' som 'sj' i själv...

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (fint) skrev 2014-07-29 23:20:54 följande:

    Jag tycker att det är jättefint! Men hur uttalas det på svenska?

    Jag har en nära vän som heter Maria-Eugenia, men vi pratar spanska så då uttalas 'g-et' som 'sj' i själv...


    Det uttalas precis så där.
  • Anonym (fint)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-29 23:25:27 följande:
    Det uttalas precis så där.
    Men dåså! Jättefint!
  • Anonym (ja)

    Jag tycker att det är vackert. Och lite mystiskt på något sätt.

  • Anonym (T)

    Associerar det med utländska namn. Vet en romsk kvinna som har det namnet och en annan kvinna från Balkan. För mej skulle det vara lika främmande att ge mitt barn det namnet som Ahmed.

  • Anonym (Fint men på fel sätt)

    Det låter fint, men inte fint på rätt sätt. Det drar associationen till den vackraste prostituerade på en bordell i vilda västern. Lite burlesque sådär.

  • Anonym (Mvh Peter Niklas)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-29 22:58:25 följande:
    med Hitler? Hurså?

    Eugeni - När man selektivt försöker sålla bort vissa genetiska anlag man bedömer skadliga/negativa ur en befolkning. Historiskt sett har det oftast rört sig om hela folkgrupper/raser som man bedömt genetiskt skadliga/underlägsna.


    Nog bättre om ni satsar på lite mer traditionella namn som t,ex: Förintelselina, Gulaggösta, Negerald eller kanske Karl-Auschwitz.

  • Anonym (Petronella)
    Anonym (Mvh Peter Niklas) skrev 2019-06-17 00:37:05 följande:

    Eugeni - När man selektivt försöker sålla bort vissa genetiska anlag man bedömer skadliga/negativa ur en befolkning. Historiskt sett har det oftast rört sig om hela folkgrupper/raser som man bedömt genetiskt skadliga/underlägsna.

    Nog bättre om ni satsar på lite mer traditionella namn som t,ex: Förintelselina, Gulaggösta, Negerald eller kanske Karl-Auschwitz.


    Så gör folk fortfarande. Folk försöker sålla bort alla foster med down syndrom. Det ingår till och med test för down syndrom när man är gravid.

    Många gör abort om de får reda på att fostret har down syndrom.
  • Anonym (Charlotte68)

    Personligen associerar jag bara direkt till Eugeniahemmet och ännu mer Eugeniatunneln här i Stockholm.
    Jag tycker faktiskt det är ganska fint även om det inte varit mitt förstahandsval.

  • Lowika
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-29 21:45:56 följande:

    Vad tycker ni om namnet Eugenia? Är det ett fint babynamn?


    Babynamn? Bebisar växer.

    Gammaldags, dock osäker på om jag tycker det är bra eller dåligt gammaldags...
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Eugenia?