Ladulås skrev 2014-07-30 15:43:41 följande:
Stödet för SD på internet är stort eftersom det inte går att uttrycka ett sådant stöd "IRL" utan att det får starkt negativa konsekvenser för ens tillvaro, till exempel att man förlorar arbete, blir hotad eller förlorar sina vänner.
Människan är så svag under socialt grupptryck, det värsta en människa kan tänka sig är social utfrysning. Att bryta mot den etablerade normen som människa är livsfarligt, man blir utfryst, såvida man inte är extremt stark. Vi som sociala flockdjur är beroende av att "vara med".
Av de jag träffat i mitt liv skulle jag uppskatta att upp emot minst 50 % är väldigt kritiska till invandringen på något sätt, men detta är åsikter som pyser fram under berusning eller när man debatterat väldigt länge och de tillslut råka försäga sig.
I nuläget har det gått så långt att kritik av invandringspolitik och volymerna på något sätt kopplas till ras - att man är rasist om man anser att invandringen som pågår just nu ur ett ekonomiskt perspektiv belastar välfärden, arbetsmarknaden och samhället överlag. Att övriga länder i Europa för en linje som mer påminner om SD:s än våran spelar ingen roll.
Men man röstar anonymt