• Anonym (Knodd)

Svängdörrar

Bonus bor vv men nu tycker biomamman att bonus är stor nog för svängdörrsliv
    Dvs komma och gå som man vill.
    Det vägrar jag. Det innebär trubbel då biomamman jämt styr och ställer samt med ekonomi och planering.
    Bonus är 14 år.
    Hur gör ni med ansvar,planering och ekonomi vid sväng dörrs umgänge?

• Svar på tråden Svängdörrar
  • Ess
    Lillusen skrev 2014-08-02 23:33:07 följande:
    Ess skrev 2014-08-02 23:19:29 följande:
    Har man ett schema så ska det följas. Skulle det bli tal om att barnen skulle vistas hos mig när jag var ensam hemma, så skulle jag först va vidtalad om det, OCH godkänt det samma. Annars vill jag va ifred.
    Hade han bestämt över mitt huvud, så hade han också fått ta smällen utav både mig och barnen, efter att jag skickat hem dem till mamman igen.

Dom skulle aldrig ordnat en fest utan att det var godkänt. Precis som dom aldrig skulle lånat något som var mitt, utan att fråga först.

Tänkte besvara detta inlägg men inser att jag blev så provocerad så det är lika bra att jag är tyst och i stället vara glad över att jag är i en familj där både bonus, förälder och barn har en talan om hur livet ska vara.

Vilket är det som är provocerande?
    Att man har det uppdelat på mitt och ditt ansvarsområde, och att hans barn inte per automatik faller på mig och att jag inte ser anledningen till att hans barn ska gå in hos mig när jag är ensam hemma?

Eller att barnen vet att det är de vuxna som bestämmer i sitt hem, och att dom följer det, och därför varken skulle ordna fest eller ta saker utan att fråga?
  • Anonym (Svängdörr med förnuft)
    Brumma skrev 2014-08-03 10:57:43 följande:
    För att om man flyttar ihop med ngn under premierna att man de kvällar partnern är borta faktiskt har huset för sig själv så måste man få vara med och påverka beslut som ändrar de premisserna. Vv VET man att barnet är där och planerar därefter. Nästa vecka VET man att barnet är hos sin andra förälder och planerar därefter.

Jag har flera gånger skrivit att ALLA i familjen ibland får kompromissa och lära sig ta hänsyn. Men du kanske läste fel?
    Men det verkar på dig om det varannan vecka bara är dig det ska tas hänsyn till. Vilken tid i månaden låter du bonusbarnens få vräka sig ensamma i tv-soffan?

Du verkar anse att bara för att det är varannan vecka vid själva ihopflyttandet så är det någon sorts kontrakt att det ska vara så framöver med.

Säg att du tränar varje onsdag när du flyttar ihop med någon. Han tycker det är ganska skönt att vara ensam en kväll då och då. Han VET att du inte är där och planerar därefter. Säg att du sedan ändrar dig och vill vara hemma de kvällarna i istället. Ska det då vara föremål för en omförhandling om du får vara hemma eller ej?

Svara gärna även på min frågeställning om 15-åringen som tyckte det var skönt att att vara ensam hemma när bonusföräldern var hos sina föräldrar men ville komma hem tidigare. Ska bonusföräldern ta hänsyn till honom, eller är det fortfarande bara bonusbarnen som ska ta hänsyn till bonusföräldrarnas önskemål om ensamtid?
  • Brumma
    Anonym (Svängdörr med förnuft) skrev 2014-08-03 22:34:53 följande:
    Men det verkar på dig om det varannan vecka bara är dig det ska tas hänsyn till. Vilken tid i månaden låter du bonusbarnens få vräka sig ensamma i tv-soffan?

Du verkar anse att bara för att det är varannan vecka vid själva ihopflyttandet så är det någon sorts kontrakt att det ska vara så framöver med.

Säg att du tränar varje onsdag när du flyttar ihop med någon. Han tycker det är ganska skönt att vara ensam en kväll då och då. Han VET att du inte är där och planerar därefter. Säg att du sedan ändrar dig och vill vara hemma de kvällarna i istället. Ska det då vara föremål för en omförhandling om du får vara hemma eller ej?

Svara gärna även på min frågeställning om 15-åringen som tyckte det var skönt att att vara ensam hemma när bonusföräldern var hos sina föräldrar men ville komma hem tidigare. Ska bonusföräldern ta hänsyn till honom, eller är det fortfarande bara bonusbarnen som ska ta hänsyn till bonusföräldrarnas önskemål om ensamtid?
    Som jag skrivit tidigare så är mitt bonusbarn välkommet till oss alltid. Oavsett om hennes pappa är hemma eller inte.. Hon kommer inte enbart för att träffa sin pappa utan lika mkt oss andra som ingår i hennes familj. Vi brukar vräka oss i soffan ihop o köra iväg pappan o småbröderna, mumsa chips o räkor o kolla på "chick flicks" hela natten :) Men skulle hon ha behov av att vräka sig i soffan ibland utan mig så kan vi säkert ordna det oxå.

Nej, saker kan ändras under tiden - livet har liksom den lilla egenheten :D Men om/när det ändras så måste alla som påverkas få lov att vara med och ta beslutet.

Jag trodde jag svarade på din frågeställning tidigare, men det kanske var otydligt :D

ALLA måste ibland ta hänsyn. ÄVEN bonusföräldrar. Så ja, hade det varit mkt viktigt för tonåringen att få de dagarna själv så hade bonusföräldern fått vara borta de dagar man kommit överens om. Hade det inte varit så viktigt hade bonusföräldern kunnat åka hem tidigare. Det hade krävts kommunikation... Så återigen den där kommunikationen...

Om jag åker bort till mina föräldrar ett par dagar och min man passar på att bjuda in killkompisarna för bastu, öl o poker och jag funderar på att komma hem tidigare - då ringer jag och pratar med min man och självklart stannar jag som planerat hos mina föräldrar så han kan få ha den där "killkvällen" som han sett fram emot om det är vad han vill. Jag tar hänsyn till hans planer. Jag knallar inte bara in med barnen i släptåg bara för att det "är mitt hem också".

Så återigen - i en familj måste ALLA få komma till tals. ALLA måste visa hänsyn. ALLA måste ibland få lov att komma först vilket innebär att de andra får kompromissa. Och ALLA måste faktiskt kunna kommunicera och planera - inte bara ta för givet och köra på inuti sin egen lilla sfär.
  • Anonym (isis)
    Anonym (Svängdörr med förnuft) skrev 2014-08-03 22:34:53 följande:

Det sista tänker jag svara på. Och min åsikt är att bonusbarn har TVÅ hem. VV är det ena hemmet det som har huvudansvaret och VV det andra. Jag för min del har ETT hem. Där anser jag att den veckan barnet inte ska vara här så är det mina önskemål som går först, eftersom barnets pappa jobbar till 23.30 och jag är den som (om jag själv inte jobbar eftermiddag) är hemma.
  • Tom Araya
    Anonym (Tildes) skrev 2014-08-03 09:40:48 följande:
    Fast även om man lever i en kärnfamilj så kan planerna ändras. Du kan ha skaffat barnvakt för att gå på en barnfri fest och så blir barnen eller barnvakten sjuk och man får ställa in.

Har man barn så kan man inte "släppa ansvaret" helt även om barnet är hos den andra föräldern.

Mina barn kan helt plötsligt få en enorm längtan/behov av mig och då vill jag finnas där.

När man väljer att skaffa barn så ger man upp det barnfria livet för många år fram.

De som har varannan vecka har ändå otroligt mycket mer barnfri tid än föräldrar brukar ha så om de får ställa in en dag "på tu man hand" får man väl ha den dagen nästa gång man har en barnfri vecka!?

Det går ju inte att jämföra med en kärnfamilj som kanske har barnfritt några enstaka gånger per år!
    Jo, planer kan ändras, men effekten av "svängdörrar" är ju ingen effekt av ändrade planer utan snarare avsaknad av plan...lite skillnad då plan ändå oftast håller.

• Tom Araya
    Lillusen skrev 2014-08-01 16:55:05 följande:
    Jag och min man planerar alltid att vi har barn hos oss, är det något som behöver planeras mer grundligt så kollar vi med barnen eller säger till att vi är upptagna. Nu har det kommit rätt naturligt för oss i och med att vi har ett gemensamt barn och ett av mina barn har under en längre period bott heltid hos oss.
    Inte så konstigt att ni planerar utefter att alltid ha barn, när ni de fakto alltid har barn, vad skulle ni annars planera efter?

Vad jag menar är om man hela tiden tvingas planera utefter det helt förbehållslösa som du aldrig vet något om.
  • Tom Araya
    Anonym (Svängdörr med förnuft) skrev 2014-08-01 23:00:53 följande:
    Ja, och med barn som får komma när de vill (om de inte blivit ombedda att låta bli) så vet man ju det och planerar efter det.

Den enda skillnaden är att om det är heltidsboende barn så måste man ju ordna barnvakt själv om man tänkt sig något som innebär att barnen inte kan vara hemma.
    Med varannanveckas-barn så kan man planera in det när de ska vara hos andra föräldern och säga till i förväg att det inte passar att de kommer just då.

Om man inte tillåter sig säga till utan ställer in planerna om det dyker upp ett varannanveckas-barn "fel vecka"?
    Då är det ju det ekvivalent med att man bokar in barnvakt åt ett heltidsbarn och barnet i sista stund inte vill vara hos barnvakten för att hen vill leka med nya coola tv-spelet hemma och man är så flat att man ställer in egna planerna av den anledningen. 

Så, det är ingen fundamental skillnad på heltids- och varannanveckas-barn. Lämpligen planerar man, kommunicerar och lär barnen respekt för de planer som gjorts oavsett.
    Jo, det är en väldig skillnad.

Om du ska planera din resa och restid till och från jobbet med kollektivtrafik så kan du göra det utefter den tidtabell som anges, oavsett om det bara går ett fåtal turer om dagen eller om det går var 10:e minut, dygnet runt. Men om trafiken körs lite som man känner för, utan tidtabell, utan regelbundenhet, då inser du väl ändå att din planering av resa kommer att bli ganska jobbig.
    Brumma skrev 2014-08-03 23:32:24 följande:
    Som jag skrivit tidigare så är mitt bonusbarn välkommet till oss alltid. Oavsett om hennes pappa är hemma eller inte.. Hon kommer inte enbart för att träffa sin pappa utan lika mkt oss andra som ingår i hennes familj. Vi brukar vräka oss i soffan ihop o köra iväg pappan o småbröderna, mumsa chips o räkor o kolla på "chick flicks" hela natten :) Men skulle hon ha behov av att vräka sig i soffan ibland utan mig så kan vi säkert ordna det oxå.

Nej, saker kan ändras under tiden - livet har liksom den lilla egenheten :D Men om/när det ändras så måste alla som påverkas få lov att vara med och ta beslutet.

Jag trodde jag svarade på din frågeställning tidigare, men det kanske var otydligt :D

ALLA måste ibland ta hänsyn. ÄVEN bonusföräldrar. Så ja, hade det varit mkt viktigt för tonåringen att få de dagarna själv så hade bonusföräldern fått vara borta de dagar man kommit överens om. Hade det inte varit så viktigt hade bonusföräldern kunnat åka hem tidigare. Det hade krävts kommunikation... Så återigen den där kommunikationen...

Om jag åker bort till mina föräldrar ett par dagar och min man passar på att bjuda in killkompisarna för bastu, öl o poker och jag funderar på att komma hem tidigare - då ringer jag och pratar med min man och självklart stannar jag som planerat hos mina föräldrar så han kan få ha den där "killkvällen" som han sett fram emot om det är vad han vill. Jag tar hänsyn till hans planer. Jag knallar inte bara in med barnen i släptåg bara för att det "är mitt hem också".

Så återigen - i en familj måste ALLA få komma till tals. ALLA måste visa hänsyn. ALLA måste ibland få lov att komma först vilket innebär att de andra får kompromissa. Och ALLA måste faktiskt kunna kommunicera och planera - inte bara ta för givet och köra på inuti sin egen lilla sfär.
    Det låter som ni har ett bra upplägg.

Men min fråga nummer 2 rörde inte fallet då din sambo var ensam hemma och du vet att han har arrangerat något särskilt utan fallet när han inte har kommunicerat några speciella planer till dig. Och det var dessutom inte din sambo utan ditt bonusbarn som var ensam hemma. Är svaret fortfarande att du inte skulle ändra dina planer utan att höra med din bonus?
    Tom Araya skrev 2014-08-04 00:19:23 följande:
    Jo, det är en väldig skillnad.

Om du ska planera din resa och restid till och från jobbet med kollektivtrafik så kan du göra det utefter den tidtabell som anges, oavsett om det bara går ett fåtal turer om dagen eller om det går var 10:e minut, dygnet runt. Men om trafiken körs lite som man känner för, utan tidtabell, utan regelbundenhet, då inser du väl ändå att din planering av resa kommer att bli ganska jobbig.
    Lite mer konkreta exempel relevanta för frågeställningen vore önskvärt.

Jag förstår fortfarande inte om du inte tycker det vårt upplägg är ok eller om det är bara det som var svängdörrar enligt din definition som du inte tycker om.

Precis som Lill-lusen så planerar och kommunicerar vi på samma sätt oavsett om barnen "ska" vara här eller ej, och det går alldeles utmärkt att planera. I själva verket så är just planeringen lättare när barnen har pappa-vecka, eftersom vi inte behöver göra några speciella arrangemang (annat än att kommunicera) om vi planerat in något som gör att barnen inte kan komma hem hit. 

Vad, konkret, är problemet? Exempel tack...
  • smulpaj01
    Ess skrev 2014-08-03 11:25:54 följande:

Jag kan omöjligt tycka att du är en bra förälder, eftersom du enbart agerar efter ditt första barns vilja.

Att barnet vill komma och gå som det vill, betyder inte att det tvunget ska få göra så. Hade du bott ensam så är det en sak. Men har du skaffat fler barn och vill slå sönder deras vardag för ditt tidigare barns skull, då hoppas jag att du nöjer dig med att va vh förälder, eftersom de barnen förtjänar en fast punkt och en förälder som agerar med deras bästa för ögonen.

Resten är ju bara dumheter. Hur ska du ha råd till ett stort boende om du går från huset med en skuld?

Vet inte vad du pratar om?

Jag har bara ett barn och kommer inte skaffa fler. Jag bor inte i hus utan i en BR lägenhet med sambo och bonusbarn.
Svar på tråden Svängdörrar