• Anonym (Knodd)

Svängdörrar

Bonus bor vv men nu tycker biomamman att bonus är stor nog för svängdörrsliv
    Dvs komma och gå som man vill.
    Det vägrar jag. Det innebär trubbel då biomamman jämt styr och ställer samt med ekonomi och planering.
    Bonus är 14 år.
    Hur gör ni med ansvar,planering och ekonomi vid sväng dörrs umgänge?

• Svar på tråden Svängdörrar
  • Längtanevig
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-04 09:25:51 följande:

Det är många som vill och kan ta den rollen o det ansvaret men som ej FÅR det för biomamman.

Det är då man får höra att man leker mamma.

Ja jag förstår... Tyvärr är det för att föräldrarna sätter sitt ego före barnets bästa.... 
    För ett barn är "mamma" o "pappa" en roll, och inte vems sperma och ägg som kombinerats.... 
    Jag skulle aldrig trampa på biomamman, men i vårt fall skull biomamman aldrig trampa på mig heller. Hon är smart nog att fatta att hon är skyldig mig den respekten för allt jag gör för hennes barn. 

• Tom Araya
    Brumma skrev 2014-08-04 08:20:27 följande:
    Jag har ungefär samma tänk som tom Araya tror jag och upplägget är ju okej om NI tycker det är ok. Själv tycker jag inte det är ok att man skall förväntas planera som om barnen är hemma när de inte skall vara det. Jag vill att de ska lära sig framförhållning och jag skulle inte vilja behöva meddela dem varje gång jag arbetar över, går på fest, stannar hos en kompis, åker hem till mamma osv om de ändå inte skulle varit hemma hos oss då.
    Du tycks ha förstått precis vad jag menar. Solig
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-08-04 15:52:25 följande:
    Du tycks ha förstått precis vad jag menar. Solig
    Trodde nog det ;)
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2014-08-04 09:19:11 följande:
    Du skrev att jag inte är en bra förälder som enbart agerar efter mitt första barn.

Ditt inlägg var således personligt adresserat till just mig, dessutom med en ful förolämpning! Inte trevligt!
    Du skrev att du gjort det valet. Då utgick jag från att ni även hade gemensamma barn, och att du då enbart agerat i det tidigare barnets intresse. Men vi diskuterar tydligen två helt olika situationer, så jag ber om ursäkt för påhoppet.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-08-04 10:14:40 följande:
    Jag uppfattade det som att hon svarade utefter frågeställningen som diskuteras. Nämligen om man ger upp allt för att den nya partnern inte vill ta ansvar för ens barn sedan tidigare. OM man har gemensamma barn alltså. För om man enbart tänker på sitt första barns bästa och skiter i situationen för sina nya barn, ja då ÄR man ingen bra förälder.... Så uppfattade jag det iallafall ;)
    Ja du har uppfattat det rätt. Smulpaj o jag diskuterade helt olika situationer. Hon har ju rätt i att om det bara finns mina och dina barn, då är det lättare att bryta upp.
    Problemen börjar ju när det finns gemensamma barn att ta hänsyn till, och man har kanske som vi, bundit upp oss i ett hus osv. Då kan man inte bara gå därifrån, efter som det drar så mycket mer med sig. 
  • Tom Araya
    Anonym (Svängdörr med förnuft) skrev 2014-08-04 07:04:28 följande:
    Lite mer konkreta exempel relevanta för frågeställningen vore önskvärt.

Jag förstår fortfarande inte om du inte tycker det vårt upplägg är ok eller om det är bara det som var svängdörrar enligt din definition som du inte tycker om.

Precis som Lill-lusen så planerar och kommunicerar vi på samma sätt oavsett om barnen "ska" vara här eller ej, och det går alldeles utmärkt att planera. I själva verket så är just planeringen lättare när barnen har pappa-vecka, eftersom vi inte behöver göra några speciella arrangemang (annat än att kommunicera) om vi planerat in något som gör att barnen inte kan komma hem hit. 

Vad, konkret, är problemet? Exempel tack...
    Det jag avser med "svängdörrar" ser jag inget positivt i alls.

Ditt upplägg verkar inte riktigt vara så, men så är jag inte heller helt hundra på att jag uppfattat ditt upplägg helt rätt.

Problemet är planering.
    Kan jag åka och hälsa på moster Agda eller en vecka på Kanarieöarna, eller ha gäster hemma som tar alla tillgängliga rum och sängplatser, eller gå på föreningsmötena, eller gå in på arbetsschema 1A under vecka XX, eller gå ut på pub/restaurang/bio eller....om barnens båda hem och frånskilda föräldrar alltid ska vara tillgängliga?
    Det mesta i vuxnas liv kräver planering.  Det kan kräva vissa förberedelser och det kan krocka med andra saker om man inte har koll på vad som händer i sin planering.
  • Anonym (Svängdörr med förnuft)
    Brumma skrev 2014-08-04 08:16:29 följande:
    Du läste uppenbarligen inte hela mitt svar... Så jag klistrar in det igen.

"ALLA måste ibland ta hänsyn. ÄVEN bonusföräldrar. Så ja, hade det varit mkt viktigt för tonåringen att få de dagarna själv så hade bonusföräldern fått vara borta de dagar man kommit överens om. Hade det inte varit så viktigt hade bonusföräldern kunnat åka hem tidigare. Det hade krävts kommunikation... Så återigen den där kommunikationen... "

Om inte det svaret är tydligt nog vet jag inte riktigt vad det är för svar du vill ha av mig...

Sedan har vi inte vv. Vi har vh samt lov eftersom mamman flyttade när bonus var liten. Både jag o pappan hade gärna sett att hon bodde heltid hos oss istället. Och även om bonus alltid är välkommen så betyder välkommen inte att hon inte måste kolla av så att det passar alla inblandade först.

Och gällande svaret jag skrev om min sambo - om han inte kommunicerat några speciella planer - så är det ju därför man ringer och kollar av.
    Jag har absolut läst hela ditt svar. Jag försöker bara förstå hur den hänsyn som du visar din bonus matchar den du kräver tillbaka.

Så då ringer du din bonus i mitt exempel och kollar av att det passar henne att du kommer hem i förväg? Och hon behöver inte ha viktigare skäl än du om du händelsevis skulle avböja ett besök från henne "fel" vecka?

Då har vi helt enkelt bara lite annorlunda förhållningssätt hemma, vi kommunicerar normalt bara ändringar i planerna om det finns anledning att tro att de påverkar någon, och det gäller för alla.
    T ex i dag så beslöt jag på kort varsel att bara jobba halvdag så jag kunde åka med min yngste son i ett ärende, med resultat att jag kom hem flera timmar tidigare än normalt. Inget som jag ringer hem om och undrar om det passar sambon som är hemma med yngsta dottern, jag utgår från att jag får komma hem till mig om han inte specifikt sagt annat.

I mitt tidigare exempel med "besöka föräldrarna" kunde det säkert fallit sig så att jag ringt hem ändå och talat om att jag åkte hem tidigare, men absolut inte med någon tanke att höra om det var ok att jag kom hem. Och ingen, varken sambo eller barn skulle blivit upprörd om jag inte ringde.

Men om ni nu har de reglerna och de gäller för alla och inte bara bonus då är ni ju konsekventa och särbehandlar ingen. Och det är ju bra!
    Brumma skrev 2014-08-04 08:20:27 följande:
    Jag har ungefär samma tänk som tom Araya tror jag och upplägget är ju okej om NI tycker det är ok. Själv tycker jag inte det är ok att man skall förväntas planera som om barnen är hemma när de inte skall vara det. Jag vill att de ska lära sig framförhållning och jag skulle inte vilja behöva meddela dem varje gång jag arbetar över, går på fest, stannar hos en kompis, åker hem till mamma osv om de ändå inte skulle varit hemma hos oss då.
    Vi meddelar inte dem vid de tillfällen du listar, bara då vi gör något som det inte passar att de kommer till oss.
    Om de kommer över och hämtar något eller hänger lite i sitt rum här när vi är borta så är det ju inget som hindrar eller gör att vi måste planera annorlunda. 

Och som sagt, varannanveckas-barn tvingas redan lära sig framförhållning i högre grad än heltidsbarn bara genom behöva ha koll på att behövliga prylar är på rätt plats, ytterligare drill bara av någon sorts pedagogisk anledning behövs knappast.
    Tom Araya skrev 2014-08-04 17:23:26 följande:
    Det jag avser med "svängdörrar" ser jag inget positivt i alls.

Ditt upplägg verkar inte riktigt vara så, men så är jag inte heller helt hundra på att jag uppfattat ditt upplägg helt rätt.

Problemet är planering.
    Kan jag åka och hälsa på moster Agda eller en vecka på Kanarieöarna, eller ha gäster hemma som tar alla tillgängliga rum och sängplatser, eller gå på föreningsmötena, eller gå in på arbetsschema 1A under vecka XX, eller gå ut på pub/restaurang/bio eller....om barnens båda hem och frånskilda föräldrar alltid ska vara tillgängliga?
    Det mesta i vuxnas liv kräver planering.  Det kan kräva vissa förberedelser och det kan krocka med andra saker om man inte har koll på vad som händer i sin planering.
    Och i vårt upplägg är svaret på dina frågor "ja"! 

Vi är inte alltid tillgängliga, för det måste de ju höra efter först. Men om de kommer förbi och t ex ska hämta något och vi inte är där så är det ju inget som stör vår planering.
    Vad gäller kommunikation i ovanstående fall: Längre resor tar vi förstås och informerar om i förväg, men det är ju mer för att de ska veta vart vi tar vägen allmänt. Annars skulle jag inte bry mig om att ens tala om att vi ska bort en kväll. 
    Det är bara om våra planer skulle innebära att det inte är lämpligt att de dyker upp alls som vi talar om det och ber dem hålla sig undan. Bokat barnvakt åt lillasyster och planerat mysigt jubileum hemma kanske?
    Anonym (Svängdörr med förnuft) skrev 2014-08-04 17:38:55 följande:
    Jag har absolut läst hela ditt svar. Jag försöker bara förstå hur den hänsyn som du visar din bonus matchar den du kräver tillbaka.
    Nej, mittåt. Jag missade faktiskt att du svarade på min fråga utifrån att det var bonusbarnet som var hemma innan du svarade på samma fråga som att det var sambon som var hemma. Sorry...

Men jag ser gärna ett förtydligande svar på mina senaste frågor ändå...
Svar på tråden Svängdörrar