Brumma skrev 2014-08-04 08:16:29 följande:
Du läste uppenbarligen inte hela mitt svar... Så jag klistrar in det igen.
"ALLA måste ibland ta hänsyn. ÄVEN bonusföräldrar. Så ja, hade det varit mkt viktigt för tonåringen att få de dagarna själv så hade bonusföräldern fått vara borta de dagar man kommit överens om. Hade det inte varit så viktigt hade bonusföräldern kunnat åka hem tidigare. Det hade krävts kommunikation... Så återigen den där kommunikationen... "
Om inte det svaret är tydligt nog vet jag inte riktigt vad det är för svar du vill ha av mig...
Sedan har vi inte vv. Vi har vh samt lov eftersom mamman flyttade när bonus var liten. Både jag o pappan hade gärna sett att hon bodde heltid hos oss istället. Och även om bonus alltid är välkommen så betyder välkommen inte att hon inte måste kolla av så att det passar alla inblandade först.
Och gällande svaret jag skrev om min sambo - om han inte kommunicerat några speciella planer - så är det ju därför man ringer och kollar av.
Jag har absolut läst hela ditt svar. Jag försöker bara förstå hur den hänsyn som du visar din bonus matchar den du kräver tillbaka.
Så då ringer du din bonus i mitt exempel och kollar av att det passar henne att du kommer hem i förväg? Och hon behöver inte ha viktigare skäl än du om du händelsevis skulle avböja ett besök från henne "fel" vecka?
Då har vi helt enkelt bara lite annorlunda förhållningssätt hemma, vi kommunicerar normalt bara ändringar i planerna om det finns anledning att tro att de påverkar någon, och det gäller för alla.
T ex i dag så beslöt jag på kort varsel att bara jobba halvdag så jag kunde åka med min yngste son i ett ärende, med resultat att jag kom hem flera timmar tidigare än normalt. Inget som jag ringer hem om och undrar om det passar sambon som är hemma med yngsta dottern, jag utgår från att jag får komma hem till mig om han inte specifikt sagt annat.
I mitt tidigare exempel med "besöka föräldrarna" kunde det säkert fallit sig så att jag ringt hem ändå och talat om att jag åkte hem tidigare, men absolut inte med någon tanke att höra om det var ok att jag kom hem. Och ingen, varken sambo eller barn skulle blivit upprörd om jag inte ringde.
Men om ni nu har de reglerna och de gäller för alla och inte bara bonus då är ni ju konsekventa och särbehandlar ingen. Och det är ju bra!