• hellu10

    Smuts i en tatuering och läkt igen

    Hej!


    Om man har fått smuts i en tatuering och det läkt igen, stöter huden i från det?. Jag har nämligen en tatuering.. Då är det en nätet är och på vissa linjer så är det svullet. Jag fyllde i min första tatuering hos en annan tatuerare, han påstår att den andra har kört för djupt. Men det säger inte den andra, han säger att han bara kört 1,6 mm och att det kommit smuts i det? det känns svullet. Men jag menar det borde läkt efter 3 veckor.


    Vad ska jag tro på?

  • Svar på tråden Smuts i en tatuering och läkt igen
  • Fjärilslarv

    Om det är svullet i det så kan det t ex:

    1) vara en allergisk reaktion mot något i färgen eller mot metallen som instrumenten är gjorda av.

    2) vara smuts som gör att det har blivit en infektion.

    3) det är infekterat för att läkningen inte sköts ordentligt.

    4) Inte ännu vara helt läkt, alla har olika läkekött.

    5) vara en infektion på grund av ej desinficerade ytor och instrument hos tatueraren.

  • hellu10

    Okej men kommer svullnaden lägga sig tror du? Jag tror det är maskinen. Eftersom den bara är svullen där den är körd med en nål.

  • Fjärilslarv
    hellu10 skrev 2014-07-31 11:34:57 följande:

    Okej men kommer svullnaden lägga sig tror du? Jag tror det är maskinen. Eftersom den bara är svullen där den är körd med en nål.


    det beror ju på vad orsaken är, är det allergi så nej.
    men du behöver ju tvätta och hålla rent.
  • Flisan79

    Mest troligt är att andra tatueraren har rätt och den första tatueraren har gått för hårt/djupt. Olika hudar och placeringar kräver olika djup. 1,6 mm på handleden tex fungerar inte alls så man kan inte säga så och tro att det är ett "allmänt" djup som alltid fungerar.

    Men visst, det KAN bero på annat också. Bla det fjärilslarv skrivit. Men sannolikheten för det är liten om inte hela tatueringen är drabbad (vilket den borde vara vid allergi) eller bara en pytteliten del av ett streck någonstans att du kan ha fått in skit på just det stället. För jag antar att du inte drog tatueringen genom sand precis när den var nygjord?

    Jag har fått in skit i en tatuering en gång. Troligen en klump torkad färg. Det som hände var att det inte läkte ihop där utan det var som "öppet". Lyckades peta bort skiten med en nål och efter det läkte det ihop.

    /tatuerare

  • hellu10


    Den som gjorde tatueringen påstår att han inte körde ner än 1.6 mm.. Men vad tycker ni detta ser ut som?
  • hellu10

    Nej precis hela tatueringen där den är körd med en nål är svullen. Vet inte vad jag ska göra. Ska jag fortsätta smörja med salva eller låta den vila?

  • Flisan79

    Det du kan göra är att vänta och se om kroppen själv löser problemet. Om den är läkt så låt den vara. Vissa är känsliga mot det man smörjer in med.

    Om problemet kvarstår så är det tyvärr inte mycket att göra åt saken i vilket fall som helst.

  • EnAnonumius
    hellu10 skrev 2014-07-31 11:34:57 följande:
    Okej men kommer svullnaden lägga sig tror du? Jag tror det är maskinen. Eftersom den bara är svullen där den är körd med en nål.
    Oavsett om tatueraren kör med en enda nål, eller med "trippel nålen" så är det samma material i nålarna. Tatueringsnålarna är tillverkad i kirurgisk stål. Kirurgisk stål används just för att minska på risken för att det skall bli allergier av "nålarna".
    Självklart så finns undantag som även blir allergisk mot kirurgisk stål.

    Så nålen kan det rimligtvis inte vara för då skulle du ha haft samma typ av svullnad på hela din tatuering och inte bara på konturerna (där man kör med en nål).

    Så har du svullnad bara på konturerna så kan det vara en av följande:

     *Att du har fått en allergisk reaktion på den svarta konturfärgen. Det kan man alltid ersätta med en mycket mör mörk blå färg i stället.

    * Att du inte skött läkningen som du ska.. D.v.s tvätta morgon och kväll och smörja med salva.
    En tatuering är som ett öppet sår.. Och det skall skötas noggrant för att hjälpa kroppen med läkningen, och då som bonus tatueringen blir snyggare med. 

    * Att den första tatueraren kört för djupt och då tar läkningen längre tid. Konturer på en tatuering skall ligga lite djupare än övriga motivet. Men det skall inte skilja för mycket. 1,6 mm låter väldigt mycket. Mina konturer på min tatuering ligger på c:a 1mm (max).

    * Alla har olika "läkekött", d.v.s vissa läker snabbare, andra läker långsammare även om man har "samma typ av skada". 

    * Sedan så kan det vara som så här att den första tatueraren slarvade LITE med hygienen, vilket är förhoppningsvis fel. För tatuerare har extrem hårda krav på att hålla hygienen. Dock så kan olyckan framme.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fjärilslarv
    EnAnonumius skrev 2014-07-31 16:33:42 följande:
    Oavsett om tatueraren kör med en enda nål, eller med "trippel nålen" så är det samma material i nålarna. Tatueringsnålarna är tillverkad i kirurgisk stål. Kirurgisk stål används just för att minska på risken för att det skall bli allergier av "nålarna".
    Självklart så finns undantag som även blir allergisk mot kirurgisk stål.

    Så nålen kan det rimligtvis inte vara för då skulle du ha haft samma typ av svullnad på hela din tatuering och inte bara på konturerna (där man kör med en nål).

    Så har du svullnad bara på konturerna så kan det vara en av följande:

     *Att du har fått en allergisk reaktion på den svarta konturfärgen. Det kan man alltid ersätta med en mycket mör mörk blå färg i stället.

    * Att du inte skött läkningen som du ska.. D.v.s tvätta morgon och kväll och smörja med salva.
    En tatuering är som ett öppet sår.. Och det skall skötas noggrant för att hjälpa kroppen med läkningen, och då som bonus tatueringen blir snyggare med. 

    * Att den första tatueraren kört för djupt och då tar läkningen längre tid. Konturer på en tatuering skall ligga lite djupare än övriga motivet. Men det skall inte skilja för mycket. 1,6 mm låter väldigt mycket. Mina konturer på min tatuering ligger på c:a 1mm (max).

    * Alla har olika "läkekött", d.v.s vissa läker snabbare, andra läker långsammare även om man har "samma typ av skada". 

    * Sedan så kan det vara som så här att den första tatueraren slarvade LITE med hygienen, vilket är förhoppningsvis fel. För tatuerare har extrem hårda krav på att hålla hygienen. Dock så kan olyckan framme.
    man kan vara allergisk mot den mörkt blåa färgen med.... och alla andra färger också.
    varför gör man inte ett allergitest på innehållet i färgerna innan man gör en tatuering?
  • Flisan79

    Måste bara få flika in. Dina linjer är med all sannolikhet gjorda med en 3:a eller en 5:a (av det lilla jag kan se, kan tom va en 7:a) Det innebär 3 nålar eller 5. En nål används väldigt sällan ock bara till minimala detaljer.

    För den okunnige ser det dock ut som en nål då nålarna ligger nära varandra i en "klunga". På skuggnålar ligger de inte lika tätt och/eller platt i linjer/linje.

    Som tidigare skrivet är de gjorda i kirurgiskt stål.

    Jag har aldrig varit med om någon som varit allergisk mot färgen. Vanligaste färg att inte tåla är för övrigt gul. Vanligaste symtomet är att det kliar och blir "upphöjt".

Svar på tråden Smuts i en tatuering och läkt igen