• Anonym (Sara)

Efternamn…

Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

Hur hade ni ställt er till det? 
    Hade ni gått med på det om det hade gällt era barn?

• Svar på tråden Efternamn…
  • Nyfiken gul
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 22:51:20 följande:
    Gissar han känner sig utbytt.
    men vet vi att det är så då? 

Ts nämner ingenting om det utan frågar bara vad VI anser om saken.  För mig låter det mest som att det är Ts som är upprörd.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dixie
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:54:52 följande:
    Han känner sig utbytt, han tycker det känna konstigt att barnen ska ha en annans mans namn och före det vidare..

Har han rätten på sin sida att neka eller kommer det ändå gå igenom? Barnen är 8år och 13 år

men barnen har ju inte haft hans namn - hur kan han då bli "utbytt" - om barnen är så stora är det väl enklast att fråga dem hur de vill göra?
  • Nyfiken gul
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:55:53 följande:
    Då vill han att barnen ska ta hans namn om det ska ske ett namn byte..
    och eftersom dom har gemensam vårdnad kan HON motsätta sig det. 

bäst vore om dom kunde enas om ett av namnen och sen låta barnen heta det - oavsett sen vem som gifter sig och skaffar nya namn. 
  • Anonym (hu)

Låter som din sambo är svartsjuk

• Bunny on speed
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 22:56:33 följande:

men vet vi att det är så då? 

Ts nämner ingenting om det utan frågar bara vad VI anser om saken.  För mig låter det mest som att det är Ts som är upprörd.

Två inlägg senare
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:55:53 följande:
    Då vill han att barnen ska ta hans namn om det ska ske ett namn byte..
    Fast det får de inte heller om båda inte vill... Och de bor ju vad jag förstår inte med pappan?
  • Anonym (Anna)

men barnen har ju aldrig haft hans efternamn, hur kan han då plötsligt efter en massa år börja känna sig utbytt?

är han svartsjuk för att hon gifter om sig eller vad är det frågan om? 

• Nyfiken gul

varför vill han plötsligt just NU att barnen heter hans namn när dom i alla år haft hennes namn?
    Varför är det plötsligt viktigt? 

Han har haft en massa år på sig att vilja ha sitt namn på barnen, men nu först tycker han det är en bra ide?

Är det infekterat mellan föräldrarna så att han gör det här bara på ren pin kiv?

• Anonym (-)

Jag är kvinna. Försöker tänka mig in i situationen och, ja, jag kan nog förstå pappan i det här fallet.

Jag själv hade funnit det lite märkligt om min son skulle få sin pappas nya tjejs efternamn, om de skulle gifta sig. Då hade jag nog hellre sett att sonen fick föra pappans släktnamn vidare, alt. att sonen fick ta mitt efternamn istället (just nu har han sin pappas efternamn då det som sagt är ett släktnamn värt att föra vidare - vilket mitt inte är).

• Anonym (Sara)
    Dixie skrev 2014-07-30 22:58:10 följande:

men barnen har ju inte haft hans namn - hur kan han då bli "utbytt" - om barnen är så stora är det väl enklast att fråga dem hur de vill göra?
    Dom valde att barnen skulle ha mammans efternamn för han heter Svensson och hon ett mer ovanligt. Hennes nya man har också ett relativt vanligt namn. 
Svar på tråden Efternamn…