• Anonym (Sara)

Efternamn…

Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

Hur hade ni ställt er till det? 
    Hade ni gått med på det om det hade gällt era barn?

• Svar på tråden Efternamn…
  • Anonym (Anna)

1: Vad vill barnen heta?

2: Kan inte föräldrarna enas om ett namnbyte kommer barnen fortsätta att ha mammans namn som ogift.  

Det namnet kommer dom behålla tills dom själva en dag vill byta namn eller att föräldrarna en dag kan enas om ett namnbyte. 

• Anonym (-)
    Anonym (??) skrev 2014-07-30 23:14:47 följande:

Mannens namn BLIR mammans namn när de gifter sig. Hon får det för gott, det är hennes att fortsätta använda för alltid.

Ja, för att MAMMAN väljer att inleda en NY relation med en NY man.

Barnen inlede inte en ny relation. De har sin mamma och sin pappa. De bör inte ha mammas nya killes namn. Det säger ju sig självt!
  • missan75
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 21:56:27 följande:

Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

Jag skulle nog Tycka det kändes skumt om mina barn hade mitt ex nyas efternamn.
  • Nyfiken gul
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:17:28 följande:

[quote=73707327][quote-nick]Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 23:11:30 följande:[/quote-nick][/quote]

Du kan väl hälsa din sambo att han kan fråga mamman till barnen om de kan göra som så att barnen får PAPPANS efternamn som sitt EFTERNAMN, medan de får MAMMANS nya efternamn som MELLANNAMN?

Det är en bra kompromiss. Men se till att pappans efternamn står sist (dvs: förnamn, andranamn, mellannamn (mammans nya efternamn), efternamn (pappans efternamn). Exempel: Karl Gustaf Johansson(mammans nya) Lindborg(pappans).

Jag håller med här

Kan det här vara något dom kan fundera på?
    Barnen kan få ha mellannamn -Efternamn. 

så barnen kan heta tex  "Lisa  Ekholm Svensson"    
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Snäll)

Mina äldsta barn har sin pappas namn och mina yngsta barn sin pappas. Jag har behållit första pappans namn som jag tog när vi gifte oss. Känns väldigt trist att inte heta samma som alla mina barn, men jag har inte ens kommit på tanken att fråga om äldsta barnen kan byta till min sambos namn. Kan inte tänka mig att deras pappa skulle gå med på det. Tror inte heller att dom vill det.

• Anonym (-)
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 21:56:27 följande:

Du kan väl hälsa din sambo att han kan fråga mamman till barnen om de kan göra som så att barnen får PAPPANS efternamn som sitt EFTERNAMN, medan de får MAMMANS nya efternamn som MELLANNAMN?

Det är en bra kompromiss. Men se till att pappans efternamn står sist (dvs: förnamn, andranamn, mellannamn (mammans nya efternamn), efternamn (pappans efternamn). Exempel: Karl Gustaf Johansson(mammans nya) Svensson (pappans). - Barnen heter således Johansson Svensson (med Svensson som efternamn).
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Anna) skrev 2014-07-30 23:18:50 följande:

1: Vad vill barnen heta?

2: Kan inte föräldrarna enas om ett namnbyte kommer barnen fortsätta att ha mammans namn som ogift.  

Det namnet kommer dom behålla tills dom själva en dag vill byta namn eller att föräldrarna en dag kan enas om ett namnbyte. 

Barnen vill tyvärr heta mammans nya mans namn, men tror de mer eller mindre blivit hjärntvättad. 

Jo, det var så sambon vill ha det.
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:54:52 följande:

Han känner sig utbytt, han tycker det känna konstigt att barnen ska ha en annans mans namn och före det vidare..

Har han rätten på sin sida att neka eller kommer det ändå gå igenom? Barnen är 8år och 13 år

Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
  • Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-07-30 23:45:33 följande:
    Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
    Barnen vill byta
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-30 23:14:47 följande:
    Mannens namn BLIR mammans namn när de gifter sig. Hon får det för gott, det är hennes att fortsätta använda för alltid.
    Och om hon gifter om sig igen? Namnbyte än en gång? Förhoppningsvis blur det inte så men det KAN hända..
Svar på tråden Efternamn…