• anniegson

Han vill att vi gifter oss inom islam

Hej

Jag är sedan två år tillsammans med en muslimsk man och vi lever ihop. Han vill nu att vi skall gifta oss inom islam för att "göra det rätta". Jag vill även gifta mig på "riktigt" och detta skall vi göra om ett par år om allt går som det är tänkt.

Jag har frågor om giftemål inom islam. Jag vet att äktenskap är heligt inom islam, kommer det vara svårt om jag/han vill göra slut efter den islamska vigseln? 

Jag är inte muslim och vill inte konvertera, går det att gifta sig inom islam ändå? Jag tänker inte ha någon slöja på mig vid vigseln, måste man det?

Vad är det för några fraser man skall yttra? 

Berätta gärna, ni som kan!

MVH
    Annie

• Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam
  • merjama
    Ogago skrev 2014-07-31 11:41:02 följande:
    Du menar att muslimska män får gifta sej med vilken kvinna han vill? Oavsett religion?
    Men att muslimska kvinnor inte får gifta sej med icke-muslimska män?
    Varför är det så?

Jag trodde att muslimer utövade jämlikhet?
    Vad du trodde är inte relevant i denna tråden!

Och har redan uppgett ett tydligt svar gällande frågor,känns meningslöst att upprepa samma svar. Läs igenom mitt svar ett par ggr till så kanske du kan till slut förstå det, Lycka till :) !
  • anniegsson

Merjama: Ja det är väl så egentligen, o saker blir inte större än vad man gör dem till ;)

Haskel: Vi vet inte ännu, vad jag förstår det som kan man uttala vissa fraser inför två vittnen så är man gift inom religionen. Inga papper alls.

• anniegsson
    Haskel skrev 2014-07-31 11:19:04 följande:
    Så länge ni vigs av en lovlig vigselförättare, blir ni gifta lagligt. Man kan gifta sig inom en kyrka/moské/religion, men man kan även gifta sig borgerligt. En vigselförättare kan viga er vart som helst, det är ändå lagligt.

Jag antar att det är en Imam som ska viga er. De har normalt sett behörigheten att viga människor. 
    Vi vet inte ännu, vad jag förstår det som kan man uttala vissa fraser inför två vittnen så är man gift inom religionen. Inga papper alls.
  • anniegsson
    mr me skrev 2014-07-31 11:39:36 följande:

"vet att äktenskap är heligt inom islam"
    "göra slut"
    "vill inte konvertera"

Oj. Du verkar verkligen inte veta vad det är du ger dig in på. Om du gifter dig med en muslimsk man så har du konverterat till islam. Du blir då hans äkta hälft och anammar på samma gång hans religion, officiellt.

Äktenskapet är förövrigt heligt inom ALLA religioner och man kan inte "göra slut" om man gift sig, däremot kan man ansöka om äktenskapsskillnad, vilket är en juridisk process.

Gift dig inte med någon innan du vet vad det är du ger dig in på och vad det innebär.

Det har jag väl inte? Man måste vilja konvertera för att man skall kunna göra det. 
  • merjama
    anniegsson skrev 2014-07-31 12:26:38 följande:
    Vi vet inte ännu, vad jag förstår det som kan man uttala vissa fraser inför två vittnen så är man gift inom religionen. Inga papper alls.
    Ja det är också ett accepterat så vigsel, dock så väljer många likt mig att ha det på papper då man vill ha det skriftligt på samma sätt som borgerligt. Det är nog mer en smakfråga om jag ska vara helt ärlig och du får göra precis hur du vill utan att det blir fel :)
  • anniegsson
    merjama skrev 2014-07-31 12:28:49 följande:
    Ja det är också ett accepterat så vigsel, dock så väljer många likt mig att ha det på papper då man vill ha det skriftligt på samma sätt som borgerligt. Det är nog mer en smakfråga om jag ska vara helt ärlig och du får göra precis hur du vill utan att det blir fel :)
    Ja det vill jag ju med! Och han också. Men det tänkte vi göra längre fram, och då ha en borgerlig vigsel med en äktenskapsförättare som ej är muslim, och ha ett bröllop mer likt vanliga "svenska" med bröllopstårta och hela kalaset! Ha båda två. Detta skall inte vara något stort alls!
  • Nayaa

Anniegsson: Varför har ni inte båda på samma dag? Så det muslimska känns lika viktigt som det borgerliga

• anniegsson
    Nayaa skrev 2014-07-31 12:34:32 följande:

Anniegsson: Varför har ni inte båda på samma dag? Så det muslimska känns lika viktigt som det borgerliga

För jag tycker det är för tidigt... För mig är bröllop något man har efter lång tid, för honom något man har tidigt. Så då gör vi på båda sätten! Dessutom kostar det mycket att ha en stor fest så det väntar vi med. Detta gör att det känns bättre för honom att vi lever som vi gör idag.
  • Nayaa

Anniegsson: Så du tar alltså inte den muslimska vigseln på så stort allvar?

Det låter väldigt konstigt att tycka det är för tidigt för giftermål men ändå viga sig muslimskt.

• anniegsson
    Nayaa skrev 2014-07-31 12:40:51 följande:

Anniegsson: Så du tar alltså inte den muslimska vigseln på så stort allvar?

Det låter väldigt konstigt att tycka det är för tidigt för giftermål men ändå viga sig muslimskt.

Den är viktigare för honom än för mig. Han är muslim. Inte jag. 
Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam