• MedlemFV

    Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet

    Jag vet inte om jag skulle egentligen kalla mig för att jag är religös. Men jag har tidigare varit det. Men vid tonåren försvann den. Men nu känner jag att den sakta, sakta börjar komma TILLBAKS.

    Jag har nämligen pekat en hammare för två personer. För att sedan utför en handling som att förstöra en föremål som jag byggt. Detta gjorde jag endast för att visa att jag mådde dåligt. Man kanske också skulle kunna kalla det för - "rop-på-hjälp" handling.

    Hur det började med mitt fruktansvärda psykiska tillstånd. Var att jag kände att jag skämde ut mig. Och skamkänslan tog kål på mig. Det började med att en av mina "offren" förväntade sig att jag skulle göra en uppgift. Jag klarade inte av det. Och jag bara blev pressad av henne. Jag skall inte ge detalj över hur det gick till.. För då blir denna inlägg längre än nödvändigt. Kanske kan skriva ner det sen.

    Jag stod ut med skamkänslan i ca tio månader.

    Innan jag gjorde denna "aggressiva" handlingen. Så byggde jag en rekvisita. Jag försökte samt visa att jag mådde dåligt på mer vänligare sätt. Men ingenting fungerade för att få bort skammen. För att få någon att bry sig om mig.

    Så jag gjorde detta hemska saken.

    Nu är jag anmäld och det kanske blir en rättegång. Men straffet är nog det minsta problemet. Det största är att jag kanske har förstör mitt liv. Jag kanske har fått en stämpel av samhället att jagar farlig, en skurk.

    Och vad händer efter livet. Tror ni att Gud skulle förstå mig? Eller Herren kanske förstår, men det är ingenting som Gud kanske bryr sig om.

    Tror in att jag skulle hamna i helvete?

    Jag har haft det svårt. Stryk i barndomen av psykiskt och fysiskt misshandel. Jag fick psykologisk misshandel utomhus. Jag blev mobbad i gymnasiet. Om jag inte hade fått dessa grejer. Så kanske inte skamkänslan hade varit kvar där så länge. Eller jag kanske inte hade fått skamkänsla överhuvudtaget?

    Så på sätt och vis är det andras fel att det blev såhär.

    Självklart försökte jag styra mig själv. Men med tiden vart det bara värre och värre. Jag kunde inte hjälpa mig. Jag ville bara visa att jag mådde dåligt. Jag ville bara få bort skamkänslan. . .

    Nu får jag bara ångest. Tänk om jag skulle hamna i helvete.

    Eller tror ni att Gud skulle låta mig gå in in paradiset med tanken på vad jag har råkat utför. Så många människor som tryckt ner mig och gjort mig illa. Så mycket smärta.

  • Svar på tråden Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet
  • themia
    Anastasia skrev 2015-01-11 15:01:34 följande:

    Vi har en förlåtande Gud, TS.   Jag skulle vilja att du läser Psaltaren 51 som är en bön om förlåtelse.   Kung David hade blivit intresserad av en kvinna vid namn Batseba. Hon var gift med en man som hette Uria.   Det som Kung David gjorde var att iscensätta Urias död, så att han själv kunde ta Batseba till hustru. 

    När han insåg att han hade syndat mot Gud genom denna handling, skrev han Psaltaren 51.    Historien kan du läsa i 2a Samuelsboken kapitel 11.   

    Det som jag vill ha sagt är att Gud förlåter om vi verkligen ångrar det.  Han ser in i vårat hjärta.  När du ångrar dig, ser Gud det och förlåter.   


    Gud lät David slippa straff för sin fruktansvärda gärning.
    Hade inte David varit kung hade han blivit stenad till döds tillsammans med Batseba
    Detta är alltså den gud som du och dina församlingvänner säger sig få er moral ifrån!

  • Evilius

    Fakevarning
    Typiskt trolltråd. Ateister målar upp en fantasi om vad kristna tror på och sedan angriper de sin konstruktion. Politikertaktik.


    Have a nice day unless you have other plans
  • Solly
    MedlemFV skrev 2014-08-03 11:17:58 följande:

    Jag vet inte om jag skulle egentligen kalla mig för att jag är religös. Men jag har tidigare varit det. Men vid tonåren försvann den. Men nu känner jag att den sakta, sakta börjar komma TILLBAKS.

    Jag har nämligen pekat en hammare för två personer. För att sedan utför en handling som att förstöra en föremål som jag byggt. Detta gjorde jag endast för att visa att jag mådde dåligt. Man kanske också skulle kunna kalla det för - "rop-på-hjälp" handling.

    Hur det började med mitt fruktansvärda psykiska tillstånd. Var att jag kände att jag skämde ut mig. Och skamkänslan tog kål på mig. Det började med att en av mina "offren" förväntade sig att jag skulle göra en uppgift. Jag klarade inte av det. Och jag bara blev pressad av henne. Jag skall inte ge detalj över hur det gick till.. För då blir denna inlägg längre än nödvändigt. Kanske kan skriva ner det sen.

    Jag stod ut med skamkänslan i ca tio månader.

    Innan jag gjorde denna "aggressiva" handlingen. Så byggde jag en rekvisita. Jag försökte samt visa att jag mådde dåligt på mer vänligare sätt. Men ingenting fungerade för att få bort skammen. För att få någon att bry sig om mig.

    Så jag gjorde detta hemska saken.

    Nu är jag anmäld och det kanske blir en rättegång. Men straffet är nog det minsta problemet. Det största är att jag kanske har förstör mitt liv. Jag kanske har fått en stämpel av samhället att jagar farlig, en skurk.

    Och vad händer efter livet. Tror ni att Gud skulle förstå mig? Eller Herren kanske förstår, men det är ingenting som Gud kanske bryr sig om.

    Tror in att jag skulle hamna i helvete?

    Jag har haft det svårt. Stryk i barndomen av psykiskt och fysiskt misshandel. Jag fick psykologisk misshandel utomhus. Jag blev mobbad i gymnasiet. Om jag inte hade fått dessa grejer. Så kanske inte skamkänslan hade varit kvar där så länge. Eller jag kanske inte hade fått skamkänsla överhuvudtaget?

    Så på sätt och vis är det andras fel att det blev såhär.

    Självklart försökte jag styra mig själv. Men med tiden vart det bara värre och värre. Jag kunde inte hjälpa mig. Jag ville bara visa att jag mådde dåligt. Jag ville bara få bort skamkänslan. . .

    Nu får jag bara ångest. Tänk om jag skulle hamna i helvete.

    Eller tror ni att Gud skulle låta mig gå in in paradiset med tanken på vad jag har råkat utför. Så många människor som tryckt ner mig och gjort mig illa. Så mycket smärta.


    Be Gud om förlåtelse, och Han förlåter dig. Passa på också att be om förlåtelse för alla dina synder även dem du inte kommer ihåg. Var inte rädd för att berätta för Gud, Gud vet redan allt om dig, du kan inte chocka Honom.
  • themia
    Solly skrev 2018-02-11 11:28:36 följande:
    Be Gud om förlåtelse, och Han förlåter dig. Passa på också att be om förlåtelse för alla dina synder även dem du inte kommer ihåg. Var inte rädd för att berätta för Gud, Gud vet redan allt om dig, du kan inte chocka Honom.
    Jösses vilket strunt!

    Om din gud förlåter allt, varför då BE om förlåtelse.
    Att be om förlåtelse för något man inte minns är hyckleri. Gillar din gud hyckleri?
    Om din gud redan vet allt, vad är då vitsen med att berätta det hen redan vet? Hen har ju redan förlåtit.

    Det är sådana här ordlekar ni troende håller på med istället för öppna ögonen och se världen och den fantastiska verkligheten.
    Det finns inga gudar.

  • Solly
    Trent skrev 2017-09-07 11:05:33 följande:

    Varför reder inte gud ut begreppen en gång för alla utan lämnar det upp till var och en? Det verkar extremt korkat och elakt. Det har flutit mycket blod p.g.a. olika bibeltolkningar.

    Om gud verkligen var god skulle han se till att det inte rådde något tvivel om vad som gäller. Nu är vi hänvisade till översättningar av kopior av kopior etc etc.


    Att bara läsa Bibeln räcker inte. Du måste studera och meditera över skriften. Och "läsa vad som inte är skrivet. Förenklat menas att läsa mellan raderna.

    Läser du Bibeln kommer du att upptäcka att kapitlen och även texten slutar lite "abrupt". Du kommer kanske undra var resten av kapitlet.

    Detta är inget ovanligt för dem som inte bara läser Bibeln.

    Och det är inte konstigt med tanke på att 45 böcker samband ur dagens Bibel.

    Heliga Anden är den som leder och guider oss.
    themia skrev 2018-02-11 13:05:42 följande:

    Jösses vilket strunt!

    Om din gud förlåter allt, varför då BE om förlåtelse.

    Att be om förlåtelse för något man inte minns är hyckleri. Gillar din gud hyckleri?

    Om din gud redan vet allt, vad är då vitsen med att berätta det hen redan vet? Hen har ju redan förlåtit.

    Det är sådana här ordlekar ni troende håller på med istället för öppna ögonen och se världen och den fantastiska verkligheten.

    Det finns inga gudar.


    Du måste inte kommentera sådant du anser vara strunt och ordlek. Bara gå vidare i din fantastiska verklighet som du säger dig ha. Fylld av ondska, krig, sjukdomar och elände.

    Det finns de som vill ändra på detta, inte bara kristna, utan även läkare, forskare m fl.
  • Solly
    Trent skrev 2017-09-07 11:05:33 följande:

    Varför reder inte gud ut begreppen en gång för alla utan lämnar det upp till var och en? Det verkar extremt korkat och elakt. Det har flutit mycket blod p.g.a. olika bibeltolkningar.

    Om gud verkligen var god skulle han se till att det inte rådde något tvivel om vad som gäller. Nu är vi hänvisade till översättningar av kopior av kopior etc etc.


    Läs Markus Kap.4..
  • Solly

    Fått från god vän.

    Let us explore Psalm 23 line by line and phrase by

    The Lord is my shepherd. This proclaims the metaphor of the psalm, that god is like our shepherd. That is, he helps us to find food, water, work, love, friends and all that we need. He also protects us from evil. He also gently or firmly prods us when we step out of line and deviate from the way of living set down in the Bible as being correct.

    I shall not want. This is a very powerful statement, although it is not explained in detail in the psalm until later. I interpret it to mean that I will have everything I need if I allow God to be my shepherd. I may not have everything the ego wants, but I will be cared for, loved, and provided for very well, indeed.

    This line is one of the most powerful in the prayer. It is a blunt and frank statement or affirmation. I shall not want means I will be okay. I will have health, money, friends, family, respect, love and all else. That is how I interpret it. The line sort of wakes one up from the dead and says you can have it all, at least what you need, when you elect to have God run your life.

    Later in the prayer this idea is explored more.

    I shall be free of want also expresses or is an affirmation that my life will not be controlled by ?wanting? all the time. Always wanting thins is a miserable way to live, but a common one. The same idea is expressed in the Tenth Commandment given to Moses in the Old Testament: ?You shall not covet your neighbor?s house. You shall not covet your neighbor?s wife, or his male or female servant, his ox or donkey, or anything that belongs to your neighbor.? So this is another way of understanding this line of the psalm.

    He maketh me to lie down in green pastures. Sheep require plenty of green pasture on which to graze or to eat. So at one level, this line means that God will provide all of my food and other needs. It deepens and repeats the idea that I shall not want for anything, and that God takes care of me.

    At a deeper level, it means that God provides nourishment for the body, the mind and the soul that is wholesome, healthful, and appetizing for me. It does not say I must struggle to make ends meet. It says God will lead me to the green pastures, which means all things go.

    Notice that it says he maketh me to lie down. It does not say he suggests that I lie down. At times, we are forced to just rest. This is an aspect of retracing.

    He leadeth me besides the clear waters. This continues the theme of the previous line in the psalm. The still waters may represent peace, love, harmony and beauty.

    He restoreth my soul. When someone is retracing old traumas to restore health and joy, one often feels that the soul has been somehow lost or stolen or destroyed. This line is extremely comforting for those who have this feeling about their lives.

    He leadeth me in paths of righteousness for his namesake. When one is healing and retracing, often one does not know in what direction to turn and to go. This assures one that the Lord will lead you in directions of righteousness, meaning paths that are wholesome and with full integrity.

    Though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for though art with me. For many people undergoing the journey of healing and retracing, this is the most important line in the psalm, though certainly not the only important one.

    It tells us that yes, you may need to walk in difficult territory in your life. However, you need not fear, for the Lord is with you. When one retraces, one indeed often needs to move back into issues and health conditions that need correcting, healing and perhaps reframing or a different understanding. Anyone who has done it know this to be the case.

    Thy rod and thy staff, they comfort me. Traditionally, shepherds carried a rod and a staff to guide the sheep and to ward off wolves or othe..

  • Trent
    Solly skrev 2018-02-11 14:35:27 följande:

    Att bara läsa Bibeln räcker inte. Du måste studera och meditera över skriften. Och "läsa vad som inte är skrivet. Förenklat menas att läsa mellan raderna.

    Läser du Bibeln kommer du att upptäcka att kapitlen och även texten slutar lite "abrupt". Du kommer kanske undra var resten av kapitlet.

    Detta är inget ovanligt för dem som inte bara läser Bibeln.

    Och det är inte konstigt med tanke på att 45 böcker samband ur dagens Bibel.

    Heliga Anden är den som leder och guider oss.Du måste inte kommentera sådant du anser vara strunt och ordlek. Bara gå vidare i din fantastiska verklighet som du säger dig ha. Fylld av ondska, krig, sjukdomar och elände.

    Det finns de som vill ändra på detta, inte bara kristna, utan även läkare, forskare m fl.


    Gud gjorde ett dåligt jobb med Bibeln. Svårare än så är det inte. Det kan dock bero på att Gud inte finns. Eller så är han kass helt enkelt.
Svar på tråden Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet