Ärva syskonens kläder?
Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?
- skor?
- underkläder?
Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?
- skor?
- underkläder?
Mina ärver underkläder men inte skor (förutom i de allra minsta storlekarna). Detta eftersom de sliter skor olika alla fyra.
Trosor/kalsonger ärvs inte. Skor och stövlar enbart sådant som använts kortare tid.
Mitt barn har inga syskon men ärver allt av sina kusiner. Vi köper nästan ingenting. Underkläder går bra när det är småbarn, men troligtvis kommer jag inte känna att det känns riktigt ok när hon blir lite äldre och förstår mer.
Här är det självklart att barnen ärver varandra. Det är bara 16 månader mellan mina äldsta pojkar så de har alltid haft samma storlek på kalsonger och alla kalsonger delas. Lillebror som är 1 år kommer att få ärva även underkläder som är i gott skick. Nu blir det nog inte så många eftersom mina äldsta är rätt små och inte har gått igenom så många storlekar, så de har använts/används flitigt länge av två barn och ramlar till slut i bitar . Skor ärvs så länge de är i gott skick. Nu när de stora är 5 respektive 6,5 år så blir det inte mycket kvar av skorna. Vinterkängor och stövlar slits inte så mycket dock.
Har tre tjejer, 10, 8 och 4 är gamla. Allt som är i bra skick ärvs, om det passar nästa dotter i kroppsform. Och precis som med andra kläder så ärvs ju bara de underkläder som är fläckfria och i bra skick.
Mitt äldsta barn går så snett med fötterna, så skor slänger jag. Underkläder har fått gå i arv, detta eftersom hen aldrig kissade på sig. Nu är barnen större och då slänger jag använda underkläder. Främst för att de oftast är trasiga.
I övrigt lämnas fina, använda kläder vidare till kusiner. Just nu används vissa (fortfarande fina!) kläder, av fjärde barnet i ordningen.
Underkläder ärvs inte men allt annat som är fräscht ärvs. Dock inte skor då barnen sliter ut dem så det är bara att slänga.
Detta med att underkläder inte ärvs, varför?
Äckliga underkläder slängs väl ändå och resten tvättas ordentligt eller? underkläderna som min yngsta har ärvt från bror har varit som i nyskick, känns väldigt onödigt att slänga
Detta med att underkläder inte ärvs, varför?
Äckliga underkläder slängs väl ändå och resten tvättas ordentligt eller? underkläderna som min yngsta har ärvt från bror har varit som i nyskick, känns väldigt onödigt att slänga
Jag har sex år mellan varje barn så en del hinner bli omodernt mellan varven. Lite roligt är dock att modet förändrades betydligt mer mellan barnen födda 01 och 07 än mellan de födda 07 och 13. Om det är plagg barnen inte vill ärva för att de tycker att de är fula slipper de. Det är främst ytterplagg och skor i mindre storlekar som har gått i arv. Jag försöker hålla en hyfsat liten garderob till barnen så att alla kläder används och det gör så klart att det slits mer. Äldste sonen har växt ganska sakta de senaste åren så han har i regel kört slut på sina kläder.