• Mammatilltrestycken

Ärva syskonens kläder?

Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?

- skor?
    - underkläder?

• Svar på tråden Ärva syskonens kläder?
  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-06 11:30:13 följande:
    Ligger nog mest på ett psykologiskt plan skulle jag tro . De flesta ser inget problem med att använda t.ex sängkläder eller handdukar som tvättats efter att andra har använt dem
    Ja det är väl så, tycker bara det är konstigt speciellt inom den egna familjen, ett barn kan ha dem men sen blir de plötsligt så äckliga att nästa barn inte kan ärva
  • Natulcien
    YokohamaNr2 skrev 2014-08-06 11:39:11 följande:
    Ja det är väl så, tycker bara det är konstigt speciellt inom den egna familjen, ett barn kan ha dem men sen blir de plötsligt så äckliga att nästa barn inte kan ärva
    Mmm...märkligt det där...för man kan ju anta att de som tycker att det är äckligt med ärvda underkläder inte har samma problem med att sova på hotell...i lakan som har använts av massor av människor som har snorat, svettats, haft sex, blodat och dreglat...
    Precis samma sak...med den skillnaden att storebors kalsningar antagligen är fräschare än hotelllakanen...
  • Flickan och kråkan
    Vi har så tätt mellan våra äldsta att det inte har varit att tänka på att hålla reda på vems kalsonger som är vems, så det har känts väldigt naturligt och inte det minsta märkligt. De delar såväl strumpor som kalsonger. Nu blir det nog inte många kvar till yngsta, men det beror inte på att de är "äckliga" utan att de är trasiga och helt utslitna. Tycker snarare att det är jättebra med rejält urtvättade underkläder. Finns inga kemikalier kvar i dem .
  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-06 11:47:44 följande:
    Vi har så tätt mellan våra äldsta att det inte har varit att tänka på att hålla reda på vems kalsonger som är vems, så det har känts väldigt naturligt och inte det minsta märkligt. De delar såväl strumpor som kalsonger. Nu blir det nog inte många kvar till yngsta, men det beror inte på att de är "äckliga" utan att de är trasiga och helt utslitna. Tycker snarare att det är jättebra med rejält urtvättade underkläder. Finns inga kemikalier kvar i dem .
    Ja precis, man slänger de som är för slitna. Jag har drygt 2 år mellan mina och de har sina egna favoriter men däremellan blandas det hejvilt
  • fluu
    YokohamaNr2 skrev 2014-08-06 11:28:12 följande:
    Detta med att underkläder inte ärvs, varför?

Äckliga underkläder slängs väl ändå och resten tvättas ordentligt eller? underkläderna som min yngsta har ärvt från bror har varit som i nyskick, känns väldigt onödigt att slänga
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ica
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-06 11:47:44 följande:
    Så är jag uppvuxen. Och jag led inte av det. Det händer fortfarande att jag och syrran byter kläder.
  • GrönaDruvan

Är bara 15 månader mellan mina killar och här ärvs allt som inte blir trasigt o fläckigt. De har samma storlek på många kläder och lånar ofta av varandra också.

Kalsonger delas, lägger alla i en låda, helt omöjligt att hålla reda på vilka som tillhör vem. De har ju samma storlek där också...

• Ess
    De trosor som är i bra skick brukar få gå vidare till nästa. Barnen brukar ju få låna underkläder på dagis om deras egna tagit slut, eller man glömt att fylla på. De underkläderna har ju använts av betydligt fler barn än de som ärvs inom familjen.
  • Poison82

Har precis fått en liten till. Båda är pojkar så här ärvs det en hel del. Det som är i väldigt fint skick har jag sparat. Dessvärre är storebror född i december och lillebror i juli så det blir lite fel nu i de små storlekarna.

Ärver även strumpor och kalsonger av storebror om dom är fina. Vid fläckar slängs dom.

Tar däremot inte andras begagnade kläder!

• Dixie

skor ärver inte barnen, om det inte är ett par som knappt var använda innan 

• cosinus

Här ärvs trosor i de minsta storlekar mellan tjejerna. Nu har dottern som är 10 ff sina 110/116 trosor som hon haft sen typ sexårs eller så och då blir ju inget kvar, hon nöter ut och vi slänger.

Lite samma håll är det på kalsongerna också. Killen som är 8 kör 110/116 för 3e året i rad eller så och även där slits de ut. Men både trosor och kalsonger i pyttestorlekar har klarat sig fina och ärvts.

Skor ärvs om de är i bra skick, nu har jag barnen på nästan samma storlek 2 och 2  då de två äldsta ligger kring 32 bägge två och de två yngsta kring 25 bägge två så nu blir det ju så att en del faktiskt delas tills behov av dubbla par uppstår (och det gäller ju då per automatik bara sånt som används sällan). Från barn 2 går det dock inte ärva något som han haft lite mer då han nöter skorna helt galet märkligt. Så de slängs.

Ytterkläder ärvs, innekläder ärvs om det är något att spara. Sånt som äldsta dottern haft och inte killarna vill ha sparar jag bara om det är i vettigt skick då jag inte orkar ligga på det flera år annars till yngsta barnet. Ska det däremot bara byta låda får det hänga med tills det är utslitet.

• Mellanmjölkens land

Skor ärvs inte, trosor ärvs om de är fräsha. Det har inte varit så aktuellt än eftersom storasyster till största delen fortfarande använder minsta storleken (och har gjort det i 1,5 år så de lär inte överleva så länge att de ärvs). Strumpor ärvs om vi hittar matchande par. Bara vi som har ett strumpätande monster i källaren?

• fyrabarnsmor4
    Mammatilltrestycken skrev 2014-08-05 16:05:53 följande:

Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?

- skor?
    - underkläder?

Ja det gör våra barn.

När det gäller skorna: är skorna fina o hela så ger jag/vi skorna till yngre o be dem om att prova skorna.
    Om det passar bra så använder barnet den.

Har även hittat två tre par skorna på PMU o barnen blev överlycka. Det spelade ingen roll om det är spillrans nya eller begagnade skorna. De blir lika glada.

När det gäller trosor. Vi har alla trosor i en låda i toan. Barnen går dit o ta en trosa när de behöver en. T.ex efter duschen eller kissa på sig av misstag m.m.

Har inte sett det som en problem.

• nozpa

Skor kan jag inte se att det kommer ärvas. Storasyster sliter enormt på skorna och lillasyster har snart växt ikapp henne i stl i skor. Så det blir det inget med.

Men resten har jag inga problem med. Är det helt och rent och passar så absolut.
    Inte ens 2 år mellan dom så känns som att kläderna fortfarande är från samma tidsålder. :)
    Tyvärr ligger dom helt fel i storlek/årstid, så några ytterkläder har det inte gått att ge vidare ännu. Men ja, sånt är livet.

• Neithotep

Här ärvs allt som är helt och fräscht. Sommarskor måste jag alltid köpa nya men oftast har vinterskorna hållt för två barn.

Svar på tråden Ärva syskonens kläder?