Ärva syskonens kläder?
Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?
- skor?
- underkläder?
Hur ser ni på att det yngre syskonet ärver kläder? Är det okej med alla sorters kläder?
- skor?
- underkläder?
Är bara 15 månader mellan mina killar och här ärvs allt som inte blir trasigt o fläckigt. De har samma storlek på många kläder och lånar ofta av varandra också.
Kalsonger delas, lägger alla i en låda, helt omöjligt att hålla reda på vilka som tillhör vem. De har ju samma storlek där också...
Har precis fått en liten till. Båda är pojkar så här ärvs det en hel del. Det som är i väldigt fint skick har jag sparat. Dessvärre är storebror född i december och lillebror i juli så det blir lite fel nu i de små storlekarna.
Ärver även strumpor och kalsonger av storebror om dom är fina. Vid fläckar slängs dom.
Tar däremot inte andras begagnade kläder!
skor ärver inte barnen, om det inte är ett par som knappt var använda innan
Här ärvs trosor i de minsta storlekar mellan tjejerna. Nu har dottern som är 10 ff sina 110/116 trosor som hon haft sen typ sexårs eller så och då blir ju inget kvar, hon nöter ut och vi slänger.
Lite samma håll är det på kalsongerna också. Killen som är 8 kör 110/116 för 3e året i rad eller så och även där slits de ut. Men både trosor och kalsonger i pyttestorlekar har klarat sig fina och ärvts.
Skor ärvs om de är i bra skick, nu har jag barnen på nästan samma storlek 2 och 2 då de två äldsta ligger kring 32 bägge två och de två yngsta kring 25 bägge två så nu blir det ju så att en del faktiskt delas tills behov av dubbla par uppstår (och det gäller ju då per automatik bara sånt som används sällan). Från barn 2 går det dock inte ärva något som han haft lite mer då han nöter skorna helt galet märkligt. Så de slängs.
Ytterkläder ärvs, innekläder ärvs om det är något att spara. Sånt som äldsta dottern haft och inte killarna vill ha sparar jag bara om det är i vettigt skick då jag inte orkar ligga på det flera år annars till yngsta barnet. Ska det däremot bara byta låda får det hänga med tills det är utslitet.
Skor ärvs inte, trosor ärvs om de är fräsha. Det har inte varit så aktuellt än eftersom storasyster till största delen fortfarande använder minsta storleken (och har gjort det i 1,5 år så de lär inte överleva så länge att de ärvs). Strumpor ärvs om vi hittar matchande par. Bara vi som har ett strumpätande monster i källaren?
- skor?
- underkläder?
Inte skor och underkläder är ok så länge de har blöja.
Skor kan jag inte se att det kommer ärvas. Storasyster sliter enormt på skorna och lillasyster har snart växt ikapp henne i stl i skor. Så det blir det inget med.
Men resten har jag inga problem med. Är det helt och rent och passar så absolut.
Inte ens 2 år mellan dom så känns som att kläderna fortfarande är från samma tidsålder. :)
Tyvärr ligger dom helt fel i storlek/årstid, så några ytterkläder har det inte gått att ge vidare ännu. Men ja, sånt är livet.
Här ärvs allt som är helt och fräscht. Sommarskor måste jag alltid köpa nya men oftast har vinterskorna hållt för två barn.