• PadimeP

Blev du en nolla??

Jag har rest i många år, sökt efter meningen med livet och hittat den. När jag ser tillbaka på mitt liv så har det inte alltid varit lätt men jag är stolt över mig själv och den personen jag har blivit idag. Jag är idag 30+ och har upplevt mer äventyr än vad många gör på en livstid.

NU TILL GREJEN!

Jag och min livs kärlek fann vägen tillbaka till varandra och nu är jag på hemmaplan igen. Jag är lycklig då jag har min bästa vän vid min sida men jag vill inte vara en nolla!!

Jag har ett otroligt behov av mental stimulans och mina ambitioner gör mig ibland galen. Jag vill bli något, vill inte traska runt i vården år efter år. Det gick bra när jag samtidigt hade ett hus i Indien och reste världen runt i månader åt gången, men väl tillbaka på hemmaplan, så USCH hatar jag det. Inte yrket i sig men jag hatar känslan av att inte åstadkomma något mer. 

Ska man finna sig i ekorrhjulet nu då och traska runt år efter år? Är det meningen att jag och min man ska skaffa ett barn och fortsätta jobba hårt för att få livet att gå runt? Köpa bil, hus och båt på avbetalning? Sommarstuga och 5 veckors semester på sommaren. Ska jag storhandla på Ullared också?

Känner inte ni er som nollor när ni inser vad det blivit av er? Är det bara jag som hatar det. Nu kommer jag göra något åt situationen och tar mig tillbaka till universitetet MEN hur tänker ni??

Är det tabu att tycka synd om den unga tjejen på kassan på Ica? Eller alla bidragstagare, alla mammor med tre barn och tre olika pappor. Jag säger inte att jag är bättre än andra då jag själv känner mig som en nolla MEN HUR TÄNKER NI?? 

• Svar på tråden Blev du en nolla??
  • eslah

Tycker att du bör öva lite mer på den såkallat mentala stimulansen ett tag till, eller iallafall mogna till dig lite. Sedan kanske du kommer till insikt om att livskvalitet är subjektivt från person till person. Euforisk lycka för en person kan vara att få en Coca-Cola per dag, för en annan krävs det mycket mer. Ja du fattar nog, hoppas jag.

• PadimeP
    Virriga Vera skrev 2014-08-07 08:12:12 följande:

Men är det du som skall bestämma vilka ambitioner som räknas och vilka som inte räknas? Ditt liv och dina ambitioner är inte ett facit på hur andra vill eller skall leva sitt liv. Alla människor gör vad de kan för att förändra världen, jag hoppas och tror att jag gjort en insats genom att uppfostra mina barn till vad de är idag och att de i sin tur fostrar sina barn till empatiska, goda människor som lär sig människors lika värde och att dela med sig. Jag har försökt lära dem "passing forward".

Om det är att vara en nolla, så får jag väll vara en nolla. Jag känner mig inte som en nolla.

Du reflekterar inte som en nolla så du klarar dig ;) Skämtosido så får ni ta trådstarten med en nypa salt och en överabetad kvinnas melankoliska tankar en tidig morgon efter en hård natt på jobbet.

Jag är inte så dömande som ni tolkar mig men vad är meningen med FLs debatt trådar om inte att starta en debatt?
  • PadimeP
    eslah skrev 2014-08-07 08:20:17 följande:

Tycker att du bör öva lite mer på den såkallat mentala stimulansen ett tag till, eller iallafall mogna till dig lite. Sedan kanske du kommer till insikt om att livskvalitet är subjektivt från person till person. Euforisk lycka för en person kan vara att få en Coca-Cola per dag, för en annan krävs det mycket mer. Ja du fattar nog, hoppas jag.

Utan ditt behov av att vara smått nedlåtande så håller jag med
  • Virriga Vera
    PadimeP skrev 2014-08-07 08:20:57 följande:
    Du reflekterar inte som en nolla så du klarar dig ;) Skämtosido så får ni ta trådstarten med en nypa salt och en överabetad kvinnas melankoliska tankar en tidig morgon efter en hård natt på jobbet.

Jag är inte så dömande som ni tolkar mig men vad är meningen med FLs debatt trådar om inte att starta en debatt?
    Detta skrev jag för några år sedan när jag funderade över hur mitt liv blev  vs vad jag ville.

virrigavera.wordpress.com/2011/07/20/blev-livet-som-ni-ville/

• Meei

Att vara en nolla är verkligen en definitionsfråga.

Jag har aldrig varit mycket för resande (även om jag varit på lite reser då och då) och har istället lagt min tid på andra saker. Så vad känner jag att jag har åstadkommit?

Jag är 26 år, studerat på universitet i fem år (och är klar), jobbat i över ett år nu och  har precis fått barn. Nu spar vi sakta men säkert pengar för att kunna köpa hus i ett fint område som vi har hittat. Är det att vara en nolla? Jag tycker inte det.

Samtidigt säger du att du är 30+ och det du har gjort är att resa. Jag har själv några såna vänner och slutar med att dom sitter med sina minnen och historier som vad man än tycker blir tråkiga att höra efter ett tag.

Men som sagt handlar det om personliga åsikter om vad man tycker om. Du anser att gå hemma, jobba och kämpa för familjeliver är något dåligt, medans andra kanske anser att resa är slöseri med tid.

• Anonym (nej)

Nej jag är ingen nolla. Fast kanske i andras ögon, men det struntar jag i. Flört Jag är frånskild, lever ensam efter det och vill inte ha barn. Jag har ett jobb och eget hus. Lever rätt knapert på grund av lån men jag trivs och ser det stora i det lilla och det gör mitt liv riktigt bra. Jag är nöjd och lycklig över det jag åstadkommit och över att jag försörjer mig själv. Jag är tacksam för att jag får ha min hälsa, för att jag har ett fint hem och ett bra jobb. Vill jag ha utmaningar så hittar jag på något nytt, testar ett nytt intresse. Jag kräver inte så mycket för att vara nöjd. Och att fara till Ullared skulle jag gärna uppleva nån gång i livet. Glad 

• jvs
    PadimeP skrev 2014-08-07 07:34:59 följande:
    Hehe mm jag förstår att det framstår som det, tror att jag smått överarbetat mig själv till en existensiell svacka den här sommaren. Ullared är en metafor ;)
    Ja jag förstod det. Poängen var att du inte behöver följa en mall du kan forma ditt liv som du vill. Om du vill bli kulturskribent på DN så kan du kombinera det med Sean Banan om du tycker att det passar dig.
  • Anonym (tugypkl)
    PadimeP skrev 2014-08-07 08:04:00 följande:
    Kul att jag roar dig, bjuder gärna på den. Trådstartens syfte var att väcka känslor och i och med din smått ironiska defensiva hållning så "mission completed"

I övrigt så håller jag med dig ;). Det kringflackande livet har bara ett syfte, något inre behov av att finna sig själv. Levde inte riktigt så rotlöst men vi kan skippa min livshistoria.
    Roar och roar, jag tyckte mest du verkade patetisk Man kan inte annat än skratta åt vissa trådstarter  
  • Anonym (tugypkl)

Fö skrev jag att JAG hade känt mig som en nolla om jag levt som du.  

• Anonym (resa)
    PadimeP skrev 2014-08-07 06:00:05 följande:

Jag har rest i många år, sökt efter meningen med livet och hittat den. När jag ser tillbaka på mitt liv så har det inte alltid varit lätt men jag är stolt över mig själv och den personen jag har blivit idag. Jag är idag 30+ och har upplevt mer äventyr än vad många gör på en livstid.

NU TILL GREJEN!

Jag och min livs kärlek fann vägen tillbaka till varandra och nu är jag på hemmaplan igen. Jag är lycklig då jag har min bästa vän vid min sida men jag vill inte vara en nolla!!

Jag har ett otroligt behov av mental stimulans och mina ambitioner gör mig ibland galen. Jag vill bli något, vill inte traska runt i vården år efter år. Det gick bra när jag samtidigt hade ett hus i Indien och reste världen runt i månader åt gången, men väl tillbaka på hemmaplan, så USCH hatar jag det. Inte yrket i sig men jag hatar känslan av att inte åstadkomma något mer. 

Ska man finna sig i ekorrhjulet nu då och traska runt år efter år? Är det meningen att jag och min man ska skaffa ett barn och fortsätta jobba hårt för att få livet att gå runt? Köpa bil, hus och båt på avbetalning? Sommarstuga och 5 veckors semester på sommaren. Ska jag storhandla på Ullared också?

Känner inte ni er som nollor när ni inser vad det blivit av er? Är det bara jag som hatar det. Nu kommer jag göra något åt situationen och tar mig tillbaka till universitetet MEN hur tänker ni??

Är det tabu att tycka synd om den unga tjejen på kassan på Ica? Eller alla bidragstagare, alla mammor med tre barn och tre olika pappor. Jag säger inte att jag är bättre än andra då jag själv känner mig som en nolla MEN HUR TÄNKER NI?? 

Jag gjorde som du, reste och upplevde världen. Tyckte att Svenssonliv var det värsta tänkbara.

Jag landade i en tvåsamhet som sen blev en 4-samhet. Mina äventyr är idag tillsammans med min familj och i mindre cirklar. Men förgyller vardagen med äventyr, ibland tillsammans med likasinnade. Jag driver också ett innovativt företag som är en resa i sig.

Ullared har jag - och kommer aldrig besöka. Sätter mig hellre i en kanot och sticker ut i vildmarken med barnen.

I stort har vi det bra, men tyvärr är det ibland knepigt med omgivningen.
    Där Svensson-grannarna vet inte hur de ska placera oss excentriska äldre föräldrar. Och barnen har fått lära sig att de inte ska räkna med att bli trodda om de berättar om våra äventyr.

Det är inte lätt att klicka med personer som fått barn tidigt (med flera olika män) och jobbar i kassan på ICA och lever i en liten cirkel. Men ibland hittar man beröringspunkter som gör att trevligt umgänge uppstår. 

En klok person sa en gång: Det svåraste med att resa är inte att vara borta länge, utan att komma hem. För livet har tuffat på som vanligt därhemma, och berättelser om äventyr är det få som vill lyssna på.
  • Anonym (Lycklig)

I början av mitt vuxna liv så levde jag på ett sätt som jag vet imponerade på många. Jag reste mycket och höll på med extremsporter, "coola" extrajobb och mängder med vänner över hela världen. Jag vet att många tyckte jag var supercool och jag dök upp i lite olika tidningar här och där. Nu lever jag ett svenssonliv med barn och villa och jag inser att det är nu jag är lycklig. Tidigare hade jag superkul, men jag var inte alls lika lycklig. Nu har jag inte alls lika roligt men jag skulle aldrig vilja gå tillbaka. Men jag strävar såklart fortfarande efter saker och har en bra karriär med hög lön och många möjligheter.

• Anonym (DB)

Man kan ju se på saker från olika perspektiv. Min största rädsla har alltid vart att jag ska fastna i det där 20årsträsket och liksom aldrig komma därifrån. Att år efter år leva rotlös, utan fast punkt i tillvaron och dessutom ensamstående. Resa på de mest konstiga, smutsiga och jobbiga platserna och liksom aldrig växa upp. Liksom fly från det vanliga livet. Att flacka hit och dit som nästan fyrtioåring utan hem, partner eller barn för att sen en dag 40plus inse att det är för sent. Då skulle jag känna mig som den största nollan! Men allt beror ju på vad man värdesätter i sitt liv och hur man trivs bäst att leva. Jag lever livet precis som jag önskar göra det just nu. Lever i en relation, har tre barn, lagom ålder på 35år, bor i stor villa. Har ett fast jobb som jag tycker är roligt. Har råd med mina intressen och någon bekväm semester i mellanåt typ charter. Inga smutsiga och krångliga äventyr i lockar. Bra vänner som lever som vi som vi umgås med. Vanligt svenssonliv helt enkelt

• Anonym (Lycklig)
    Anonym (DB) skrev 2014-08-07 12:46:26 följande:

Man kan ju se på saker från olika perspektiv. Min största rädsla har alltid vart att jag ska fastna i det där 20årsträsket och liksom aldrig komma därifrån. Att år efter år leva rotlös, utan fast punkt i tillvaron och dessutom ensamstående. Resa på de mest konstiga, smutsiga och jobbiga platserna och liksom aldrig växa upp. Liksom fly från det vanliga livet. Att flacka hit och dit som nästan fyrtioåring utan hem, partner eller barn för att sen en dag 40plus inse att det är för sent. Då skulle jag känna mig som den största nollan! Men allt beror ju på vad man värdesätter i sitt liv och hur man trivs bäst att leva. Jag lever livet precis som jag önskar göra det just nu. Lever i en relation, har tre barn, lagom ålder på 35år, bor i stor villa. Har ett fast jobb som jag tycker är roligt. Har råd med mina intressen och någon bekväm semester i mellanåt typ charter. Inga smutsiga och krångliga äventyr i lockar. Bra vänner som lever som vi som vi umgås med. Vanligt svenssonliv helt enkelt

Precis. En del av mina gamla vänner lever fortfarande samma liv nu som då och jag kan inte låta bli att tycka att de är lite tragiska som har fastnat i det du kallar 20-årsträsket. Sedan finns det ju några som gjort något av det genom att tex ha skaffat sig ett "svenssonliv" i alperna där de jobbar med turister.
  • Anonym (IQ)
    PadimeP skrev 2014-08-07 07:29:01 följande:
    Meningen med livet och meningen med den här tråden känns som en paradoxal komedi. Hade gärna gått in på mina existensiella filosofier men knappar på mobilen och "meningen med livet" är inget man förklarar på en kvart ;)

Jag vet såklart att vi alla lever från perspektivet av våra egna glasögon men ur en grov "svensson" Volvo, hus, barn generalisering så undrar jag ändå.

Vart är alla människors drömmar? Vart gömmer sig de extrema jävlarna som förändrar världen?
    Var är alla de som förändrar världen? Bra fråga, de är inte på FL i alla fall, det är ett som är säkert.
  • Alexi

Nollor är de som inte försörjer sig själva. Som inte tar tag i sina liv och förändrar det som de är missnöjda. Som är bittra och gnäller på allt och alla utom sig själva.

En nöjd person på ica är absolut ingen nolla utan har bara andra drömmar och behov än vad jag har.

• A beautiful lie
    Jag har aldrig kommenterat pa familjeliv och kommer troligtvis aldrig att gora det igen men jag maste saga nagot har da jag kanner igen mig sa otroligt i det du skriver TS.
    Jag visste redan nar jag var liten att jag inte ville leva som "alla" och har foljaktligen flyttat runt i varlden sedan jag var 19. Jag har studerat teater i Hollywood och statt pa Stadsteaterns scen i Stockholm, pluggat mode i Florens, bott och jobbat pa svenska hotell i Toscana, jobbat som moderedaktor i Milano, skrivit for tidningar runt om i varlden och bor nu i London dar jag ar copywriter och frilansjournalist. Jag kanner att jag inte ens ar i narheten av att BORJA gora allt jag vill gora.
    Vissa dagar kanner jag mig som en "nolla" for att jag inte ar ute och konstant upplever saker och forandrar varlden! 
    Jag ar nu 31 och kanner absolut inte for att kopa hus eller lagenhet eller ta lan overhuvudtaget (aven om jag skulle vilja sa gar det inte i London om man inte ar stenrik, haha), tanken pa att skaffa barn gor mig livradd och jag har vare sig korkort eller sparkonto (OM jag inte sparar till en resa eller nasta flytt till ett nytt land).

Med noll vuxenpoang och en enorm vilja att upptacka, se, uppleva och skriva ska jag nu i host ga en kurs i resejournalistik, bara for att det verkar extremt spannande.
    Jag inser att livet och meningen med detsamma ser olika ut for alla och tycker inte att nagon som foljer sina drommar (eller ens forsoker - det ar tyvarr inte sa latt for alla!) ar en "nolla". Men for mig personligen sa ar upplagget "vackarklocka-jobb-hamta barnen-laga mat-sova-gora om allt igen" sa skrammande att jag kallsvettas.
    I ar gifte jag mig med en man som tanker precis som jag - tack och lov for det!
    Mitt tips till dig (fast jag ju inte ar nagon expert) at att inte "sla dig ner" och bli en "svensson" OM DU INTE VILL DET. Bara for att man ar 30+ betyder det inte att man nu maste leva pa ett specifikt satt. Har du det dar "drivet" att gora annat sa folj det!!
    "Vart gommer sig de extrema javlarna som forandrar varlden?" - vilken underbar mening. Jag forstar exakt vad du menar med ignorans, tankar och drommar ocksa. Denna trad var lite av en befrielse - det finns fler som kanner som jag.
    Sedan tycker jag att det enda som karaktariserar en "nolla" ar att kalla andra personer for patetiska och tragiska och "fast i 20-arstrasket" for att lever sitt liv annorlunda an en sjalv. Mina basta vanner har villa, barn och fast jobb och jag skulle aldrig fa for mig att kalla dem nagot av ovanstaende. Jag ar bara glad att de ar lyckliga!
  • Alexi

Vad roligt det är vilka oerhört olika drömmar man har. A beautiful lie ovan har en typ av livsdrömmar och ser svenssonlivet som en mardröm. Jag älskar att leva svenssonlivet och jag känner en singelkille, 34 år, som uttalade just att svenssonlivet med fru och barn och ett jobb man trivs med, var hans dröm.

Svar på tråden Blev du en nolla??