• jollan

Ni med barn som använt blöja länge, se hit

Ni som haft barn som haft svårt att våga släppa blöjan, trots att de haft koll på när de behöver kissa och bajsa, snälla snälla berätta vad de var som fick dem att komma över det och våga.

Var det något ni sa eller gjorde, eller var det deras initiativ och vid vilken ålder isf?

Snälla dela med er!
    (vårt barn är fyra)

• Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit
  • cosinus

Jag hängde upp godis i snören till min äldsta som hon sen fick klippa ner en för varje gång det kommit kiss i toan. Tig tre veckor innan hon vågade första men sen rök alla fort och då gick vi över till klistermärken när godiset var slut.

När även klistermärkena var slut blev hon sur och började kissa ner sig igen för kissa utan belöning ville hon inte men då visste jag att hon kunde det där prickfritt och satte hårt mot hårt och sen har det aldrig hänt olyckor igen.

• Anonym (Blöjbarnet)

Sonen fyller fyra i december och har inte släppt blöjan än. Han är inte mogen för han kissar på sig hela tiden utan den.

• Alexi

När vår dotter var 3,5 hade hon vägrat alla försök till toa eller potta och hade nog inget som helst grepp om hur man ens gjorde för att kissa på en toalett, hon hade svårt med förändringar och annat osv så vi hade bara avvaktat. Men då vid 3,5 ledsnade jag och kände att hon var för stor för blöja så en dag bestämde jag mig bara. Jag tog henne till toaletten direkt på morgonen, tog av blöjan och satte henne på toaletten. Sen satt jag bredvid henne och såg till att hon satt kvar. Så satt vi där tills kisset till slut kom, vilket tog ca en timma. Samma sak dag två. Sen hade hon ju fattat ungefär hur man gjorde för att kissa på toaletten och hon hade kommit över den värsta rädslan för att göra det så då flöt det på jättebra, på två veckor var hon sen helt utan blöja dygnet runt.

Så ta bort blöjan bara helt enkelt och tvinga fram den förändring som han uppenbarligen tror är jätteläskig.

• Anonym (Blöjbarnet)

Hej alla i tråden. Hur ska jag göra med min snart fyraåringe grabb? Har testat att låta vara utan blöja utomhus, men han vill inte gå naken, då vill han ha både kalsonger och byxor som blir helt nerkissade:(

• mammalovis

Den stora frågan för min tjej var ju att ens lägga märke till när kisset kom. När hon tränade kunde hon stanna och säga "nu kissar jag", då var hon ändå ett steg på väg, innan berättade hon bara när hon hade kissat (höll sig ofta 4-5 timmar).

Nattblöjan är inte borta än då hon smyger upp och hinner kissa i blöjan innan jag kommit upp. Förhoppningsvis får vi andra rutiner när det blir förskola och tidigare mornar. Just nu är hon inte motiverad själv ...

• jollan

Intressant alexi!

Jag har provat precis det du skrev och tillslut kom bajs men inget kiss. När bajset kom blev han så ledsen. Kändes så misslyckat det var precis som att han blev bara ledsen över att det inte blev som han bestämt sig för, dvs att det inte skulle komma nått. Kände mig så hemsk, att jag brutit mot typ den enda regel som finns i detta typ, "tvinga" inte barnet.

Samtidigt har vi provat allt och han har varit fysiskt mogen lääääänge. Jag kände att han behövde pushas över tröskeln liksom, precis som du

Men nu är det tre dagar som gått utan blöja. Utan kiss I toan. Idag satt han iaf en stund och det kändes inte som en negativ upplevelse denna gång. Men han fick inte ur sig något. Efteråt gick han ut och kissade i trädgården...

• cosinus

Prova och ställ in en potta i duschen när barnet är kissnödigt. Spola sen varmvatten på fötterna och vips blir barnet kissa-på-sig nödigt (om du inte tror mig spola varmvatten på dina egna fötter när du är kissnödig :D )

För barn med blöja är vana att stå och göra sina behov, det kan kännas konstigt att både stå och kissa men framförallt bajsa. Pojkar kan man ju kissmässigt komma runt det genom att låta stå men jag har personligen inte velat lära mina att det ens går :)

Prova och se om det går lura ut kiss sittande i duschen, då brukar man vara ett steg på vägen

• Alexi
    jollan skrev 2014-08-10 21:49:47 följande:

Intressant alexi!

Jag har provat precis det du skrev och tillslut kom bajs men inget kiss. När bajset kom blev han så ledsen. Kändes så misslyckat det var precis som att han blev bara ledsen över att det inte blev som han bestämt sig för, dvs att det inte skulle komma nått. Kände mig så hemsk, att jag brutit mot typ den enda regel som finns i detta typ, "tvinga" inte barnet.

Samtidigt har vi provat allt och han har varit fysiskt mogen lääääänge. Jag kände att han behövde pushas över tröskeln liksom, precis som du

Men nu är det tre dagar som gått utan blöja. Utan kiss I toan. Idag satt han iaf en stund och det kändes inte som en negativ upplevelse denna gång. Men han fick inte ur sig något. Efteråt gick han ut och kissade i trädgården...

Ja vår dotter har varit jättesvår att få över tröskeln med det mesta. Och med mycket kanske man avvaktar i all oändlighet, lirkar och håller på men att ha blöja långt upp i åldern bara för att man inte vågar en förändring, det är ohållbart.

Se till att ni går på toaletten direkt (inom två minuter) från det att han vaknar på morgonen. ryck nattblöjan direkt och bär dit honom. Då kommer han ju garanterat vara kissnödig och måste kissa inom viss tid. Muta gärna att sitta kvar med en Ipad eller liknande, det har vi gjort.
  • jollan
    Alexi skrev 2014-08-10 22:45:56 följande:

Ja vår dotter har varit jättesvår att få över tröskeln med det mesta. Och med mycket kanske man avvaktar i all oändlighet, lirkar och håller på men att ha blöja långt upp i åldern bara för att man inte vågar en förändring, det är ohållbart.

Se till att ni går på toaletten direkt (inom två minuter) från det att han vaknar på morgonen. ryck nattblöjan direkt och bär dit honom. Då kommer han ju garanterat vara kissnödig och måste kissa inom viss tid. Muta gärna att sitta kvar med en Ipad eller liknande, det har vi gjort.

Han har inte nattblöja heller längre och kissar inte på sig på natten. Så han borde ju vara kissnödig på morgonen. Vi får prova imorgon. Kanske i kombination med varmvattentrixet på fötterna då..
  • jollan
    Alexi skrev 2014-08-10 22:45:56 följande:

Han har inte nattblöja heller längre och kissar inte på sig på natten. Så han borde ju vara kissnödig på morgonen. Vi får prova imorgon. Kanske i kombination med varmvattentrixet på fötterna då..
Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit