• Oroligtjej01

Kattsand, vilket föredar ni?

Hej! Jag har två kattungar som är otroligt duktiga på att gå på lådan. De har aldrig utfört sina behov utanför den och de bryr sig inte sådär jättemycket om vilken sand det är som ligger i lådan. Först köpte jag i ren hast Eldorados 8 liter sand på Hemköp, men usch vad dålig den var. Det luktade urin och avföring, och den klumpade inte alls - ur usel. Dessutom var den röd (tänkte jag inte på när jag stod i affären), så mina stackars små vit tassade katter fick röda fötter.

Jag läste runt lite grann och fick höra att Pussi's var bra (http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-pussi-4004248). Vi har nu använt den sanden i över en vecka och den känns verkligen super. Klumpar, luktar inte, är snål osv. Dock är den liiite över vår budget för katterna. Vi hade hoppats på att få en sand runt 50 - 70 kr. Pussi kostar ungefär 110 kr för 10 liter.

Så min fråga till er är: Har ni något förslag på en bra kattsand som inte kostar en förmögenhet. Gillar dock inte affärernas egna märken som Coops eller Rusta, de brukar inte vara speciellt bra. Har inte hört så bra om Katty heller.

• Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?
  • trytofindme

Kan absolut rekommendera ToaLätt.
    Luktar inte mycket om man bara håller efter och rensar lådan. Går att spola ner i toaletten, så det är hur smidigt som helst.

Får man inte upp allt pellets som blivit uppblött av kiss gör det inte så mycket, för det torkar igen och luktar faktiskt inte enligt min erfarenhet.

Kan vara värt att prova, men svårt att veta om katten gillar det eller inte eftersom att det skiljer sig från vanlig kattsand.

• nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-10 21:59:34 följande:
    Kan absolut rekommendera ToaLätt.
    Luktar inte mycket om man bara håller efter och rensar lådan. Går att spola ner i toaletten, så det är hur smidigt som helst.

Får man inte upp allt pellets som blivit uppblött av kiss gör det inte så mycket, för det torkar igen och luktar faktiskt inte enligt min erfarenhet.

Kan vara värt att prova, men svårt att veta om katten gillar det eller inte eftersom att det skiljer sig från vanlig kattsand.
    Då lär du ha problem med ditt luktsinne. Det blir snabbt ofräsht, icke grävvänligt för katten och stinker.
  • Sezzie
    nemo1 skrev 2014-08-10 22:11:46 följande:
    Då lär du ha problem med ditt luktsinne. Det blir snabbt ofräsht, icke grävvänligt för katten och stinker.
    Håller med...
  • Indigo

Vi använder Everclean, jag är extremt luktkänslig och varje gång jag köpt något annat märke tycker jag att det stinker efter kort tid, trots att vi håller efter lådorna ordentligt.

Läste dock för några dagar sedan ett tips att strö lite bikarbonat i botten av lådan innan man häller på sand. Detta skulle göra vilken billig sand som helst luktfri och inte påverka katterna negativt på något sätt.

Är det någon som testat detta?

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • trytofindme
    nemo1 skrev 2014-08-10 22:11:46 följande:

Det var ju inte särskilt moget och vänligt sagt. Tack men mitt luktsinne mår otroligt bra.

Har ju inte en okastrerad hankatt visserligen, och som jag skrev måste lådan rensas regelbundet. Även efter att den stått orensad i upp till ett par dagar har vi inget problem med obehaglig doft, om man inte har problem med doft av våt kartong då, eftersom att den är gjord av pressat papper.

Här finns även en variant gjort på trä, men som kräver en speciell kattlåda:
    http://www.zoo.se/produkter/katt/kattsand-toalett/tra-papperstro/peewee-eco-wood-trastro-peewee-kattstro-14-l.html

Men där har nog även tillverkaren grava problem med luktsinne enligt nemo1 och Sezzie.

TS, om du vill ha en billig och dryg variant tycker jag definitivt att du ska prova ToaLätt om du inte redan gjort det.

• nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-11 21:16:47 följande:

Det var ju inte särskilt moget och vänligt sagt. Tack men mitt luktsinne mår otroligt bra.

Har ju inte en okastrerad hankatt visserligen, och som jag skrev måste lådan rensas regelbundet. Även efter att den stått orensad i upp till ett par dagar har vi inget problem med obehaglig doft, om man inte har problem med doft av våt kartong då, eftersom att den är gjord av pressat papper.

Här finns även en variant gjort på trä, men som kräver en speciell kattlåda:
    www.zoo.se/produkter/katt/kattsand-toalett/tr...

Men där har nog även tillverkaren grava problem med luktsinne enligt nemo1 och Sezzie.

TS, om du vill ha en billig och dryg variant tycker jag definitivt att du ska prova ToaLätt om du inte redan gjort det.

Stackars katt som dels måste ha sånt dåligt material i lådan som snabbt blir ofräscht och dels inte får lådan städad på ett par dagar. Katter är renliga djur och vill ha rent i sin låda.
  • trytofindme
    nemo1 skrev 2014-08-11 23:00:13 följande:
    Stackars katt som dels måste ha sånt dåligt material i lådan som snabbt blir ofräscht och dels inte får lådan städad på ett par dagar. Katter är renliga djur och vill ha rent i sin låda.

Men vart ser du att jag rensar lådan med flera dagars mellanrum? Du vet ingenting, så då är det bättre du är tyst istället känner jag. Regelbundet för dig kanske innebär varannan var tredje dag, men för mig innebär det minst 1-2ggr per dag.

Då jag är en så hemskt vidrig kattägare har jag faktiskt åkt ifrån min katt så att den inte fått lådan rensad på 1,5dygn och vet att det inte är ett problem när vi pratar om illaluktande kattlådor. Det betyder inte att det hör till det normala.

• nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-12 20:03:34 följande:

Men vart ser du att jag rensar lådan med flera dagars mellanrum? Du vet ingenting, så då är det bättre du är tyst istället känner jag. Regelbundet för dig kanske innebär varannan var tredje dag, men för mig innebär det minst 1-2ggr per dag.

Då jag är en så hemskt vidrig kattägare har jag faktiskt åkt ifrån min katt så att den inte fått lådan rensad på 1,5dygn och vet att det inte är ett problem när vi pratar om illaluktande kattlådor. Det betyder inte att det hör till det normala.

Ok, då har du även brutit mot lagen som säger att en katt ska ha tillsyn minst två ggr per dag. Och det var du själv som skrev att även om du inte rensar på ett par dar.... Håller med om att du är en hemsk ägare som lämnar din katt i 1½ dygn, tänk om katten blir sjuk eller skadar sig??
  • jopp

Men hallå. Hin har väl antagligen kattvakt men som kanske inte rensat lådan. Nemo Lägg nu av och spela viktig. Du gör dig bara löjlig

• trytofindme
    nemo1 skrev 2014-08-12 21:25:38 följande:
    Ok, då har du även brutit mot lagen som säger att en katt ska ha tillsyn minst två ggr per dag. Och det var du själv som skrev att även om du inte rensar på ett par dar.... Håller med om att du är en hemsk ägare som lämnar din katt i 1½ dygn, tänk om katten blir sjuk eller skadar sig??
    Precis, även alla utekatter ska ha tillsyn två gånger per dag, och springer en katt iväg och är borta några dygn är det ju katastrof, eller hur? Jag är definitivt inte ensam om att bryta mot den lagen, och jag är fullt medveten om lagen.

Men nu är det väldigt mycket OT, och denna diskussion hjälper inte TS ett dugg. Du verkar dock må väldigt bra av att tro att du trycker ner andra människor, men jag tar inte åt mig av dina åsikter, så det spelar ingen roll.
Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?