• Oroligtjej01

Kattsand, vilket föredar ni?

Hej! Jag har två kattungar som är otroligt duktiga på att gå på lådan. De har aldrig utfört sina behov utanför den och de bryr sig inte sådär jättemycket om vilken sand det är som ligger i lådan. Först köpte jag i ren hast Eldorados 8 liter sand på Hemköp, men usch vad dålig den var. Det luktade urin och avföring, och den klumpade inte alls - ur usel. Dessutom var den röd (tänkte jag inte på när jag stod i affären), så mina stackars små vit tassade katter fick röda fötter.

Jag läste runt lite grann och fick höra att Pussi's var bra (http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-pussi-4004248). Vi har nu använt den sanden i över en vecka och den känns verkligen super. Klumpar, luktar inte, är snål osv. Dock är den liiite över vår budget för katterna. Vi hade hoppats på att få en sand runt 50 - 70 kr. Pussi kostar ungefär 110 kr för 10 liter.

Så min fråga till er är: Har ni något förslag på en bra kattsand som inte kostar en förmögenhet. Gillar dock inte affärernas egna märken som Coops eller Rusta, de brukar inte vara speciellt bra. Har inte hört så bra om Katty heller.

• Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?
  • Anonym
    IsaStardust skrev 2014-08-15 04:46:12 följande:

Mår du bättre nu Nemo som fått ur dig lite bitterhet i en tråd om kattsand (!?)?

jag tycker den sanden som ser ut som vita kristaller med lite blått i är klart bäst, suger upp kisset inuti kristallerna så att det inte luktar någonting alls. Vet inte vad den heter, men det finns budgetmärken med samma typ av sand som funkar lika bra.

Den tror jag att jag har testat, dock gillade jag inte den. Dels så hamna det kiss i botten (den sög inte upp mcyket tycker jag) sen så drar katterna med sig en del sand ut och så råkar man trampa på en vit sten/kristall-sak. AJ! SkrikandesTungan ute

Vi kör på Pussi den tycker jag suger upp bra och klumpar fint, förutom när katterna bestämmer sig för att gräva ner till botten för att kissa och sedan gräva över liiite sand.
    (De gräver mer på väggen i lådan eller luckan än i sanden) Haha
  • Kejkej91

jag borde ha en kattlåda som torkar katten i rumpan, min knipsar så fruktansvärt dåligt så jag får alltid stå och hålla vakt på honom efter nummer 2 och mycket riktigt sitter det nästan alltid en massa skit kvar.......... så får han duscha och torka sig, han älskar dock att bli duschad så tror han gör det med flit

• Anonym
    Diamant skrev 2014-08-23 09:57:54 följande:

Missade att skriva att PeeWee också är väldigt populärt bland katter! 

Flera katthem har detta då det underlättar när många katter använder samma lådor. OCH det är miljövänligt :) 

Tänk dock på att pelletsen är vanligare att man är allergisk mot än vanlig kattsand. 

(Det är därför Peewee inte används här hemma, allergisk!) 

Måste bara fråga, är det du eller katten som är allergisk? :)
  • Diamant

Anonym skrev 2014-08-24 10:03:54 följande:
    Måste bara fråga, är det du eller katten som är allergisk? :)

Haha!  
    Jag! :P 

Jag tycker absolut att man ska testa PeeWee för den är väldigt bra, dammar inte och skräpar inte ner runt om OCH är miljövänlig! Skulle man sen vara allergisk är det ju ingen fara att bara byta tillbaka till vanlig sand i såfall. 
    Har för mig att pelletsen bl a görs av björk och det är ju en allergen för vissa. 

• NattaLind
    Anonym skrev 2014-08-23 09:51:38 följande:
    måste också prova pewee, vart köper man det? 
    min katt har pellets nu vilket han älskar så de borde ju inte vara några problem med peewee
    Jag beställer via animal.se, billigt och lämnas vid ytterdörren. Supersmidigt! :)
  • Kejkej91

Alltså tack för tipset om Peewee!!!! Jag älskar den och katten gick på lådan direkt, nog för att han hade toalätt innan så pllets är han van vid, men ändå, luktar inget kiss alls :D

Vi är så lyckliga jag och katten.

Synd bara att han är en sådan usel "kraffsare" så jag får kraffsa ner kisset med spaden själv ibland, men det fungerar väl de med ;p

• NattaLind
    Kejkej91 skrev 2014-08-31 12:21:11 följande:

Alltså tack för tipset om Peewee!!!! Jag älskar den och katten gick på lådan direkt, nog för att han hade toalätt innan så pllets är han van vid, men ändå, luktar inget kiss alls :D

Vi är så lyckliga jag och katten.

Synd bara att han är en sådan usel "kraffsare" så jag får kraffsa ner kisset med spaden själv ibland, men det fungerar väl de med ;p

Vad kul!! :)

Haha, jo jag får krafsa med spaden också, våra katter gräver inte alls. Men det kan man leva med :D
  • Tuffsa

Hur har ni andra peewee:are gjort när ni bytt från just sand (satans lera från helvetet) till pelletsen??

Önskar lite tips, så att jag förhoppningsvis lyckas att introducera detta nya på ett smidigt sätt.

• Kejkej91
    Tuffsa skrev 2014-09-05 22:10:51 följande:

Hur har ni andra peewee:are gjort när ni bytt från just sand (satans lera från helvetet) till pelletsen??

Önskar lite tips, så att jag förhoppningsvis lyckas att introducera detta nya på ett smidigt sätt.

första gången när jag bytte från sand till pellets var det inga problem alls med min katt, han krafsade som en galning och älskade pellets direkt. Sen har han aldrig velat gå på annat, nu hatar han sand till exempel.. Men det är väl individuellt, du kanske kan prova blanda i värsta fall? Ha i lite pellets i sanden och öka successivt? Och sen kan du byta ut helt till pellets och peewee
  • Tuffsa

Tack för tipset. Kanske ska dra ner tempot betydligt mer.

Provade att hälla lite pellets i den gamla lådan ihop med sanden.
    Peewee-lådan fick pellets och lite sand i sig.

Katterna såg ut som frågetecken inför den nya och fortsatte med den gamla.
    Dagen efter tog jag därför bort den gamla lådan för att dom skulle ge den nya en chans...jag var ju ändå hemma och höll koll på om dom gjorde nåt eller ej.

Det fungerade! Båda gjorde alla behov i den nya lådan, men dom såg fortfarande lite konfysta ut.

Dag 3 så bajsade den ena katten utanför och den andra följde det initiativet inom en timme trots min sanering.
    Känns som att jag använder mig av fel taktik bara för att jag så gärna vill slippa den där sanden i heeeeela lägenheten.

Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?