• Oroligtjej01

Kattsand, vilket föredar ni?

Hej! Jag har två kattungar som är otroligt duktiga på att gå på lådan. De har aldrig utfört sina behov utanför den och de bryr sig inte sådär jättemycket om vilken sand det är som ligger i lådan. Först köpte jag i ren hast Eldorados 8 liter sand på Hemköp, men usch vad dålig den var. Det luktade urin och avföring, och den klumpade inte alls - ur usel. Dessutom var den röd (tänkte jag inte på när jag stod i affären), så mina stackars små vit tassade katter fick röda fötter.

Jag läste runt lite grann och fick höra att Pussi's var bra (http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-pussi-4004248). Vi har nu använt den sanden i över en vecka och den känns verkligen super. Klumpar, luktar inte, är snål osv. Dock är den liiite över vår budget för katterna. Vi hade hoppats på att få en sand runt 50 - 70 kr. Pussi kostar ungefär 110 kr för 10 liter.

Så min fråga till er är: Har ni något förslag på en bra kattsand som inte kostar en förmögenhet. Gillar dock inte affärernas egna märken som Coops eller Rusta, de brukar inte vara speciellt bra. Har inte hört så bra om Katty heller.

• Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?
  • Anonym (mjau)
    NattaLind skrev 2014-08-19 13:00:48 följande:
    Och om man har en låda med kattsand och en låda med PeeWee och katten väljer den med pellets?

Du har nog inte så stor koll på katten uppenbarligen. Våra katter älskar PeeWee och jag förstår dem, betydligt mer renligt än kattsand!
    Var faktiskt på djuraffären (Arken) nu när jag var nere i stan och frågade om peewee men de hade bara en sort inne och det var den med väldigt höga kanter så jag blev tveksam. Vilken använder du? Hon i butiken sa att man måste köpa speciellt "peewee-strö" till lådan och det innebär att man alltid måste handla strö i djurbutik. Gör du så eller går det att "fuska" med annat strö?
  • NattaLind
    Anonym (mjau) skrev 2014-08-21 11:45:15 följande:
    Var faktiskt på djuraffären (Arken) nu när jag var nere i stan och frågade om peewee men de hade bara en sort inne och det var den med väldigt höga kanter så jag blev tveksam. Vilken använder du? Hon i butiken sa att man måste köpa speciellt "peewee-strö" till lådan och det innebär att man alltid måste handla strö i djurbutik. Gör du så eller går det att "fuska" med annat strö?
    Jag har den med höga kanter, har haft 6 olika katter som använt den och det har aldrig varit några problem, inte ens första gången :) Den enda som tvekar är en ny kattkille i familjen som fortfarande är under året. Men han är också utekatt och gör 9 av 10 behov utomhus. Han går dock så klart på Pee-Wee lådan om det är en som erbjuds :)

Jag har aldrig testat annat strö än Pee-Wee strö, men det kostar som sagt 99kr för 14 liter och jag beställer via animail.se som levererar direkt till dörren! :) Så man slipper bära hem kattsand själv. Jättesmidigt! Vi beställer också kattmat därifrån, väldigt billigt och smidigt att få allt dumpat vid ytterdörren :)
  • nemo1
    HejPippi skrev 2014-08-20 19:35:55 följande:
    Hm, kanske ska prova den nästa gång jag ska köpa ny sand då... Den hade ju bättre pris också.
    15 kg för 199:-,  Du kan köpa betydligt mycket billigare på zooplus.
  • HejPippi
    NattaLind skrev 2014-08-21 08:36:26 följande:

Absolut inte! Lådan är egentligen två lådor, och i den överst ligger pelletsen. När katten kissar i lådan och gräver runt så smulas de pellets som blivit blöta sönder och hamnar i lådan under. Luktar ingenting alls förrän lådan under blir full och det ändå är dags att tömma! :) Vi har dessutom en påse gjord för just kattlådor som du kan köpa på typ ICA, så när lådan under är full är det bara att ta upp påsen och slänga. Toksmidigt!

Vi köper dessa animail.se/peewee-14liter.html, 14 liter för 99kr och det räcker i flera månader. När jag hade två innekatter räckte en påse i 4 månader, så det är verkligen drygt! Det enda du behöver ta bort är bajset, men det lägger sig så smidigt uppepå och pellets är inga problem att slänga i toan heller.

Jag hade vanlig kattsand innan men då denna inte luktar alls och är så himla billig att använda så är det ett självklart val nu :) Dessutom trivs katterna med att det inte luktar eller klibbar.

Vilket informativt och bra svar! Tack snälla! Ska definitivt prova, mycket också för att det vore skönt att slippa kattsand på golvet.
  • Chilistar

Jag kan oxå varmt rekomendera PeeWee.
    Helt otroligt skönt att slippa kattsanden på golvet.
    Och smidigt att bara byta påsen undertill en gång i veckan.

Jag brukar tömma hela lådan och göra rent den var 2:a-3:e vecka för jag tycker det kännas skönt att tvätta rent den i fall det fastnat lite bajs på lådan.
    Jag har inte den höga modellen utan vår låda ser ut som en vanlig låda med tak och tillhörande "dörr". Men den har vi aldrig satt i.
    Vår säck på 10 liter höll i 3 månader nästan.

• NattaLind
    HejPippi skrev 2014-08-21 15:14:20 följande:
    Vilket informativt och bra svar! Tack snälla! Ska definitivt prova, mycket också för att det vore skönt att slippa kattsand på golvet.
    Prova och säg gärna hur det gick! :)

Ja det är jätteskönt!
  • Anonym
    NattaLind skrev 2014-08-22 08:40:17 följande:
    Prova och säg gärna hur det gick! :)

Ja det är jätteskönt!
    måste också prova pewee, vart köper man det? 
    min katt har pellets nu vilket han älskar så de borde ju inte vara några problem med peewee
  • Diamant

Nä Eldorados 8kilos är INTE bra, ger fläckar på golvet också då den verkar vara lite rödfärgad..
    Jag använder deras 5kg-sand, det är inte samma sort, den är annorlunda! 
    Billig och toppenbra, klumpar sig som den ska så det är lätt att städa, luktfri (utom när hon gjort nr 2 för hon har inte lärt sig det här med att gräva över..) och mjuk för tassar att gå på. 

Jag har haft katt hela mitt liv och testat ALLA kattsandsmärken på den svenska marknaden. (Ingen överdrift, även jobbat på katthem där vi testat olika)
    Everclean är också väldigt bra, (undvik dock de med dofter, katter mår inte bra av lavendel och extra kemiska grejer tillsatta i sanden, bättre med naturligt doftfritt!) men jag lägger hellre pengarna på bättre mat till katten än sand, speciellt som Eldorados 5kg's ÄR precis lika bra så därför köper jag bara den! 

• Diamant

Missade att skriva att PeeWee också är väldigt populärt bland katter! 
    Flera katthem har detta då det underlättar när många katter använder samma lådor. OCH det är miljövänligt :) 

Tänk dock på att pelletsen är vanligare att man är allergisk mot än vanlig kattsand. 
    (Det är därför Peewee inte används här hemma, allergisk!) 

Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?