• Swenglish

Om ni hittade pengar...

...skulle ni lämna in dem till polisen? Ja, inte 5 kronor eller så, men kanske 500-1000 någonting?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-14 22:34:55:
    Följdfråga: Varför/varför inte?

• Svar på tråden Om ni hittade pengar...
  • Laire

För mig handlar det mycketom min egna ekonomiska situation, nu när både jag och min sambo pluggar har vi jättelite pengar, medans vi när han jobbade hade mer. Jag är mer benägen att behålla pengar nu än för ett år sedan, beroende på om jag kan "komma undan" med det.

• Serina

Jag har lämnat in både plånböcker och sedlar till polisen. Lämnade in en 500-lapp en gång och eftersom ingen efterfrågade den så fick jag den efter ett tag. Det var dock länge sedan. En annan gång fick jag ett kort från en tacksam plånboksägare som var positivt överraskad över att t o m småmynten fanns kvar. Det kändes bra.

Varför jag lämnar in saker? För att de inte är mina. (Hittade dock en 50-lapp häromdagen, den behöll jag.)

Nuförtiden ligger dock polisstationen lååångt utanför centrum här, och efter den flytten rapporterade polisen en kraftig minskning av småbrott och borttappade saker. Go figure. En gång såg jag t o m en kvinna lägga tillbaka en plånbok på marken där hon hittat den, eftersom ingen affär ville ta hand om den och hon hade inte möjlighet att ta sig till polisen utan en lång busstur.

• Yaran

Hade jag hittat pengarna i en plånbok så skulle jag kontakta ägaren och lämnat in plånboken. Hade jag hittat pengarna på gatan så skulle jag skicka de pengarna till fattiga.

• Tingeling13

Jag hittade en plånbok en gång.
    Det var massor av pengar (flera tusen) i den. Jag sökte själv upp ägaren och åtelämnade plånboken och det enda jag fick var ett svagt tack.
    Inte en enda krona som tack för att jag gjorde mig besväret att söka upp och återlämna det han tappat och förmodligen saknat.

Skulle jag hitta pengar så skulle jag behålla dem men en plånbok skulle jag lämna in till Polisen.
    Jag skulle aldrig söka upp ägaren själv en gång till.
    Via Polisen måste ägaren lämna hittelön till den som funnit plånboken eller vad det nu kan tänkas vara.

• Swenglish

Har nu lämnat in kuvertet (som det stod på vad pengarna skulle vara till, men det var inte mat, hyra eller något annat "viktigt"). Eftersom jag funderade så mycket på det insåg jag att jag inte skulle kunna behålla dem med gott samvete. Tror att var kuvertet som ghorde det mer personligt. Om någon hämtar dem så blir de glada, och om ingen hämtar dem så får ju jag dem! win-win situation!

• MikaelaOchEricaQudijo

nä ja hade inte gett ifrån mej pengarna,ja hade köpt kläder till min flicka och ev mat för resten.

• Dofilus

Så här skulle jag nog resonera.

Om pengarna på något sätt kan härledas till en person så skulle jag lämna in dem till Polisen. Alltså pengar som ligger i en plånbok, i ett (märkt) kuvert osv skulle jag lämna in. Skulle t ex aldrig plocka ur pengar ur en plånbok och sen lämna in den. Men om jag t ex skulle hitta en 500kr-sedel på gatan så skulle jag nog behålla den. Varför? Tja hur skulle Polisen kunna få tag i den rättmätige ägaren? Vänta på att någon kommer in och säger "Jag har tappat en 500-ing." "Jasså? Kan du beskriva den?".

• Swenglish

Precis Dofilus, hade tusingen legat där helt naken så hade jag tagit den, men nu låg den i ett märkt kuvert och det fick mig att känna att den verkligen inte var min. Ägaren kan ju beskriva den, OM h*n nu kommer in, och gör personen inte det kan jag med gott samvete få pengarna!

• Bubblan06

Visst, hittar jag en hundralapp så hade jag förmodligen behållt den, men är det en större summa pengar så hade jag _inte_ behållt pengarna. Vill inte ha andras pengar, skulle inte kännas rätt!

• HaJoMi

Som någon skrev alldeles innan - hade den flugit förbi mig utan "adress eller avsändare" hade jag idag varit alldels för fattig för att inte ta den

• idiotblondinen

Hittade jag en plånbok så skulle jag lämna in den, med varenda öre kvar i. Hittade jag en lös sedel så skulle jag behålla den.

• Tussetösen

hmm skulle nog inte lämna upp till 1000 men om det e mer så lämnar jag nog iväg dom till polisen...
    räknar inte heller med att ngn hade lämnat pengar som jag tappat...

• Veladis

Jag hittade 8000kr i kontanter i ett kuvert i en ryggsäck. Tillsammans med ett pass, en brevvåg och en kniv. Jag lämnade in allt till polisen, och fick 10% i hittelön. Ibland undrar jag varför, för det var säkert knarkpengar, i och med vågen, att ägfaren till passet var känd av polisen och på grund av stället jag hittade den på... Men just därför skulle det också kännas läskigt att b ehålla dem...

• isisisis

Jag skulle lämna tillbaka plånboken om det var en pensionär eller låginkomsttagare eller student......*L*

• Legewiel

Skulle också utan samvetskval behålla hittade pengar såvida det inte var en jättestor summa, men en plånbok skulle jag lämna in. Man kan ju alltid hoppas på hittelön då. Pengar i ett kuvert skulle jag lämna in om det var mycket, inte om det bara var några små sedlar.

Hittade en gång en nyckelknippa med bilnycklar + husnycklar. Vi gick med den till polisen, men polisstationen var sttängd och hade ingen brevlucka där vi kunde slänga in nycklarna. Vi gick då tillbaka dit där vi hade hittat dem och satt där en bra stund ifall någon skulle dyka upp. Men, till sist hade vi ju inget annat val än att lämna dem där vi hade hittat dem och gå hem... Löjligt att polisstationen var stängd under en stor marknad som var i stan då!! Så är det att bo på landet...

• morningsunlight

isisisis:
    Hur kan du veta vilken inkomst en person har? Går du omkring med en taxeringskalender i fickan?

Svar på tråden Om ni hittade pengar...