• cosinus

Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???

Vi väckte vår ena son under en period på ungefär ett år. Han var då 5 år, lillebror var 3 år och slutade med nattblöjan och då vägrade den äldre att ha blöja han också.

För mig kändes det helt fel att tvinga honom till blöja. Vi tänkte också om han får prova utan några veckor kanske han lär sig vakna när han behöver kissa.

Näpp det lärde han sig inte och första året kissade han ner sig redan vid midnatt. Utan att vakna av det heller. Han rullar bara till en torr fläck i sängen och sover vidare.

Så vi väckte och kissade innan vi gick och sov, då höll han sig sen till morgon (typ 05-06) och så fick han duscha direkt han vaknade. Kändes inte rätt att han skulle sova blöt flera timmar.

Nu har det gått några år till, han är 8 år och kissar ff ner sig 9 nätter av 10. Men vi väcker inte längre. Han har börjat kissa färre ggr per natt och nu är det bara mot morgonen. Försöker vi väcka vid midnatt kommer det oftast inget och han är övertrött och vresig.

Så för att svara på dina frågor:
    Nej jag har inte gjort det i syfte att få honom blöjfri - det har kommit från honom själv.

Jag tror du kan ha en poäng i att kroppen inte lär sig hålla sig som den ska om man väcker och kissar men hamnar det liksom ändå i sängen så lär sig kroppen inte ändå och då är en torr säng att föredra.

Ett barn som sover så hårt att de inte vaknar när det blir blött lär sig inget. Om barnet däremot vaknar så tror jag det rätt fort kan lära sig koppla och vakna innan. Men alla vaknar inte.

Syskonen har alla vaknat om det hänt en olycka eller innan för att gå upp och det kan tyckas som det självklara men vissa barn sover hårdare än vad man tror är möjligt och det är en bidragande faktor till vilka som blir sängvätare och vilka som lär sig vakna i tid.

Svar på tråden Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???