• Liiz01

amning/ersättning hjälp!!!

Jag har en 8 veckors bebis som jag helammar. På natten klunkar hon och får matkoma, även första målet på morgonen. Men sen resten av dagen rycks det i vårtan, gnälls och skriks. Hon verkar inte bli nöjd samtidigt som hon blir mer och mer trött eftersom hon inte somnar. Igår sov hon knappt på hela dagen vilket gjorde kvällen hemsk. Ofta nöjer hon sig med nappen efter alla ryck o skrik vid bröstet. Jag erbjuder bröstet så fort hon vill så vi sitter ju mest i soffan då hon ibland äter 2ggr/h. Om hon bara åt o var nöjd hade detta inte varit ett problem men det börjar slita på mina bröstvårtor nu. Dessutom kan/vågar jag mig inte ut eftersom hon sällan är nöjd utan bara vill ligga vid bröstet (läs:rycka i o skrika).

Jag mår bra i övrigt, äter o dricker o lillan går upp mellan 100-200g i veckan .

Ni som kompletterat med ersättning, har ni det så här eller blev det bättre? Helst vill jag få amningen att fungera men om hon inte blir mätt?

Någon erfaren som kan ge mig råd? Jag bryter snart ihop, hittar inget som helst fungerande mönster eller rutin-orkar inte ens med besök eftersom det gnälls.

Hur har ni andra med 2 månaders bebisar? Min lilla vaknade 8.30 och har ätit typ 5 gånger på 3 timmar nu och har inte fått matkoma emellan.

Snälla kom med råd någon!

• Svar på tråden amning/ersättning hjälp!!!
  • rere88

Är du säker på att hon är hungrig när hon skriker?

Hur länge har detta pågått?

Är det nu hon börjat bli missnöjd kan det vara en ökning av matintaget o då kan du prova amma från bägge brösten o se om det blir bättre.

• Mimmi 272

Jag har en bebis som är 6 veckor. Hon håller också på och "grejar" när jag ammar dagtid. Inte skriker, men knorrar och släpper taget och sprattlar. Jag tänkte först att hon inte tyckte att det kom tillräckligt mycket, men nu testar jag istället att amma lite mer sällan (kanske varannan timme ist för en gång i timmen), så hon är hungrigare varje gång. Det går faktiskt bättre, hon äter mer koncentrerat och mer. Kanske värt att testa för din lilla?

• Liiz01

Det är inte alls säkert att hon är hungrig. Men hon visar tecket, hackar med huvudet, suger på handen etc. Och hon får ju aldrig de där matkomorna, hon är nöjd en kort stund sen gnäll igen och de sista dagarna har hon inte kommit till ro och somnat dagtid. När jag skulle testa att amma mer sällan, iaf låta det gå två timmar emellan så blev hon helt hysterisk.

Jag undrar om detta hade blivit bättre om jag gav ersättning? Som det är nu så kommer jag inte iväg någonstans i och med att hon sover Max 30 min om hon nu sover på dagen och efter det ska hon bara ligga o bråka med bröstet. Jag som redan är lite feg med att amma offentligt vågar ju definitivt inte som det är nu då jag får byta bröst om vartannat och hon släpper och kastar dig från bröstet o skriker innan hon tar tag igen.

Jag tycker det har varit så här till o från hela tiden nu :(

• Gladhannapanna
    Liiz01 skrev 2014-08-13 13:46:11 följande:

Det är inte alls säkert att hon är hungrig. Men hon visar tecket, hackar med huvudet, suger på handen etc. Och hon får ju aldrig de där matkomorna, hon är nöjd en kort stund sen gnäll igen och de sista dagarna har hon inte kommit till ro och somnat dagtid. När jag skulle testa att amma mer sällan, iaf låta det gå två timmar emellan så blev hon helt hysterisk.

Jag undrar om detta hade blivit bättre om jag gav ersättning? Som det är nu så kommer jag inte iväg någonstans i och med att hon sover Max 30 min om hon nu sover på dagen och efter det ska hon bara ligga o bråka med bröstet. Jag som redan är lite feg med att amma offentligt vågar ju definitivt inte som det är nu då jag får byta bröst om vartannat och hon släpper och kastar dig från bröstet o skriker innan hon tar tag igen.

Jag tycker det har varit så här till o från hela tiden nu :(

Ring och prata med BVC är mitt råd.
  • Liiz01
    Gladhannapanna skrev 2014-08-13 13:49:31 följande:
    Ring och prata med BVC är mitt råd.
    Ja, vi ska dit i morgon så jag ska prata med dem då. Jag har nämnt detta problem tidigare men de verkar inte så kunniga på Bvc. De frågar mest om jag har mjölk eller om bebisen kanske bara vill ha napp och vara nära.
  • Liiz01

Ingen som har kompletterat med ersättning pga liknande problem o sett en förändring?

Hur ofta ammar ni andra med bebisar i samma ålder?

• Gladhannapanna
    Liiz01 skrev 2014-08-13 14:45:34 följande:

Ingen som har kompletterat med ersättning pga liknande problem o sett en förändring?

Hur ofta ammar ni andra med bebisar i samma ålder?

Jag gav en slurk ersättning per dag till min dotter, kanske 150 ml/dygn. Men hon ökade inte i vikt på bara bröstmjölken. I ditt fall kan det vara hennes sätt att öka din produktion mm så jag skulle avvakta lite.
  • Alexi
    Liiz01 skrev 2014-08-13 14:44:33 följande:
    Ja, vi ska dit i morgon så jag ska prata med dem då. Jag har nämnt detta problem tidigare men de verkar inte så kunniga på Bvc. De frågar mest om jag har mjölk eller om bebisen kanske bara vill ha napp och vara nära.
    Prata inte med Bvc om amning, de kan inte sånt. Kontakta Amningshjälpen, via deras hemsida, via telefon eller FB.
  • rere88

Om det är så att hon inte får tillräckligt med mjölk kan du prova pumpa bröstet efter amning så ökar produktionen.

prova olika nappar.. vissa barn gillar inte alla nappar

• Gladhannapanna
    Alexi skrev 2014-08-13 16:04:25 följande:
    Prata inte med Bvc om amning, de kan inte sånt. Kontakta Amningshjälpen, via deras hemsida, via telefon eller FB.
    Det är nog lite olika, min bvc-sköterska är jätteduktig på amning!
  • Liiz01

Tack för era tips. Bvc sa att jag hon går upp som hon ska osv men att jag måste orka och må bra. Hon tyckte det lät som att lillan inte blir mätt och att komplettera m ersättning kan va bra. Så det gjorde jag och fick en nöjd och trött bebis. Jag såg dock att det kom mjölk när hon hela tiden släppte bröstet men det kanske inte kom i den takt hon ville eller vad som... Hur som helst så blev det skillnad o vi båda e nöjda :)

• mamaG

Jag kunde bara amma/pumpa ena bröstet, av olika anledningar, och min lilla var likadan. Fick helt enkelt inte tillräckligt mycket mjölk så att det räckte till hur ofta och mycket han ville äta. Jag började med tillskott lite redan från början, men gick mer och mer över till ersättning och fick en mycket lugnare och gladare bebis. När han var tre månader ville han själv inte amma alls längre, och jag lät mjölken sina. När han bara fick ersättning blev hans ättider mycket mer regelbundna och han blev mätt och glad och nöjd.

Amningshjälpen var tyvärr inte alls särskilt hjälpsamma de första åtta veckorna. Det enda rådet jag fick var att pumpa ännu mer, vilket inte gick. Tycker det var en rätt otrevlig ton där och jag blev påhoppad så fort jag började prata om att han fått ersättning som tillskott redan från början. Då fick jag liksom "skylla mig själv" att det funkade så dåligt med amningen sen..

• Liiz01
    mamaG skrev 2014-08-14 16:04:19 följande:

Jag kunde bara amma/pumpa ena bröstet, av olika anledningar, och min lilla var likadan. Fick helt enkelt inte tillräckligt mycket mjölk så att det räckte till hur ofta och mycket han ville äta. Jag började med tillskott lite redan från början, men gick mer och mer över till ersättning och fick en mycket lugnare och gladare bebis. När han var tre månader ville han själv inte amma alls längre, och jag lät mjölken sina. När han bara fick ersättning blev hans ättider mycket mer regelbundna och han blev mätt och glad och nöjd.

Amningshjälpen var tyvärr inte alls särskilt hjälpsamma de första åtta veckorna. Det enda rådet jag fick var att pumpa ännu mer, vilket inte gick. Tycker det var en rätt otrevlig ton där och jag blev påhoppad så fort jag började prata om att han fått ersättning som tillskott redan från början. Då fick jag liksom "skylla mig själv" att det funkade så dåligt med amningen sen..

Jag förstår precis. Jag har suttit hemma och bokstavligen slitit med amningen (för att produktionen Ska öka). Jag har läst och provat alla amningstips utan positivt resultat. Nu när jag efter två månader kompletterade med ersättning så fick jag en "ny" bebis. Jag kände så fort hon satte i sig första flaskan hur mina axlar sjönk o hur jobbigt det faktiskt har varit med amningen.

Jag förstår att man ska amma, amma, amma för att öka produktionen och att bebisar har tillväxtperioder som man får kämpa med men inte en missnöjd o arg bebis vid bröstet i två månaders tid. Det skulle ju vara mysigt att amma, inte vara ångestfyllt o göra ont.

Nu vilar pappan med en vaken o nöjd bebis och jag ska gå o ta en lååång dusch utan hjärtat i halsgropen. :)
  • mamaG

Minns känslan! Njut av att ni kan börja dela på ansvaret nu. :)

• isolande

Känner igen mig så i TS. Båda mina verkade hata amning lika mycket som jag. De sprattlade, skrek och fäktade, det var kaos fram till att de började få mat vid 5-6 mån. De ville inte ha ersättning heller när de var sådär supersmå, fy, vad jobbigt det var alltså! Som tur är ammar man ju inte resten av livet..., kämpa på TS. Prova ersättning och njut om det funkar!

• Liiz01
    isolande skrev 2014-08-14 22:05:31 följande:

Känner igen mig så i TS. Båda mina verkade hata amning lika mycket som jag. De sprattlade, skrek och fäktade, det var kaos fram till att de började få mat vid 5-6 mån. De ville inte ha ersättning heller när de var sådär supersmå, fy, vad jobbigt det var alltså! Som tur är ammar man ju inte resten av livet..., kämpa på TS. Prova ersättning och njut om det funkar!

Tack för dina stödjande ord. Och big up till dig som "stod ut" då de inte accepterade flaskan.
  • hurtänktedunu

Jag har en snart 8 veckors liten bebis som kan krångla ibland. I början gick hon ner mycket i vikt så då fick hon ersättning efter varje amningstillfälle sen när hon gick upp i vikt igen så fasade vi ut det där. de första veckorna fick hon ersättning till natten även om de andra målen togs bort så hon skulle sova bättre.

Nu ammar jag bara henne och ibland kan hon krångla på kvällen. Då äter hon en stund och sen skriker hon lite och sen äter och skriker. vi har kommit på att hon gör så när hon har magknip. i övrigt så äter hon bra resten av dygnet.

hon äter ca kl 23 sen kl 05 och sen kl 08. på dagarna var det en hel del när det var så där varmt men nu äter hon mer sällan. och jag måste erkänna att vi är ute på väldigt mycket på dagarna och hon äter mer effektivt och det går bättre i det stora hela när vi inte är hemma. hon sover mer och äter effektivare.

Svar på tråden amning/ersättning hjälp!!!