• Anonym

    Varför så mycket skador?

    Anonym (.) skrev 2014-08-29 14:05:16 följande:
    Det handlar om att tolka studier på rätt sätt, ifrågasätta metod/urval etc. Som oinsatt måste man kunna det för att inte svälja all skrämsel som finns. Då har man ett kritiskt förhållningssätt. Och när kvinnan själv säger att hon har god livskvalitet - det ska vi inte tro på, eller? Bara tro på när kvinnan säger att hon mår dåligt?

    Jag blir väldigt arg när jag läser ditt inlägg. Jag tog upp mycket fakta med överläkaren när jag ville ha ett KS och blev bemött med exakt din attityd. Nu sitter jag här med inte bara en skräckförlossning i bagaget, utan även flera bestående skador efter förlossningen. Du kan säkert räkna ut att jag är redigt arg på den läkaren.

    Hur kan det vara skrämselpropaganda att konstatera att skador efter vaginal förlossning är  - jag citerar en av mina läkare nu - "mycket vanliga" slut citat?


    Det finns en uppsjö av studier som visar på att inkontinens, framfall, sexuella problem  och anala besvär är enormt mycket vanligare efter VF. Visst kan man ha god livskvalitet ändå, men det har enorm påverkan på samliv, arbetsliv, sociala situationer och hur man kan sköta den övriga hälsan, det måste väl även du förstå?

    Här har man frågat kvinnor om hur de upplever sitt underliv efter förlossning och om de har några besvär. Observera att kvinnorna vet hur deras underliv är innan förlossningen och de har sedan blivit tillfrågade hur det är efteråt. Du får se det som att hälften av kvinnorna INTE har några besvär.

  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 09:05:23 följande:

    Hur kommer det sig att barnmorskor missar att klippa när det är på väg att bli en sfinkterruptur? Missar man att hålla koll eller ser man inte tecknen?