• Anonym

    Varför så mycket skador?

    Anonym (.) skrev 2014-08-29 14:05:16 följande:
    Det handlar om att tolka studier på rätt sätt, ifrågasätta metod/urval etc. Som oinsatt måste man kunna det för att inte svälja all skrämsel som finns. Då har man ett kritiskt förhållningssätt. Och när kvinnan själv säger att hon har god livskvalitet - det ska vi inte tro på, eller? Bara tro på när kvinnan säger att hon mår dåligt?

    Jag blir väldigt arg när jag läser ditt inlägg. Jag tog upp mycket fakta med överläkaren när jag ville ha ett KS och blev bemött med exakt din attityd. Nu sitter jag här med inte bara en skräckförlossning i bagaget, utan även flera bestående skador efter förlossningen. Du kan säkert räkna ut att jag är redigt arg på den läkaren.

    Hur kan det vara skrämselpropaganda att konstatera att skador efter vaginal förlossning är  - jag citerar en av mina läkare nu - "mycket vanliga" slut citat?


    Det finns en uppsjö av studier som visar på att inkontinens, framfall, sexuella problem  och anala besvär är enormt mycket vanligare efter VF. Visst kan man ha god livskvalitet ändå, men det har enorm påverkan på samliv, arbetsliv, sociala situationer och hur man kan sköta den övriga hälsan, det måste väl även du förstå?

    Här har man frågat kvinnor om hur de upplever sitt underliv efter förlossning och om de har några besvär. Observera att kvinnorna vet hur deras underliv är innan förlossningen och de har sedan blivit tillfrågade hur det är efteråt. Du får se det som att hälften av kvinnorna INTE har några besvär.

  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 09:05:23 följande:

    Hur kommer det sig att barnmorskor missar att klippa när det är på väg att bli en sfinkterruptur? Missar man att hålla koll eller ser man inte tecknen?


    Tyvärr är det ju så att man VET inte när sfinktern skadas i förväg. Visste man att "klipper jag nu så hindras den kommande sfinktern" vore det ju enkelt. Dessutom finns inte tydliga bevis på att en episiotomi (klippet) hindrar en ev sfinkter.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 12:30:17 följande:
    Det är ju märkligt då att man inte får den informationen av bm, utan att de låter en tro att de hjälper en så att man inte spricker.
    Men det GÖR vi ju. Stöder. Det är inte = inga bristningar Sådana garantier kan ingen ge. Som jag ovan skrivit - beror på så mycket - vävnadstypen, anatomin,  krystställningen, förlossningslängden, krystandets längd, babyns storlek o inställning, ev åtgärdsförlossning.....Ingen bm kan säga o lova att "nu spricker du inte då jag stöder".
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 14:06:15 följande:

    Jag förstår att man inte kan gå in på allt. Men när man ställer frågor om sånt som är ganska standard så räknar iallafall jag med att få ett ärligt svar, inte ett svar som försöker undvika eller försköna. Och även när man läser info som man fått med sig hem i förberedande syfte så är det väldigt förledande formuleringar.


    Jag minns inte att jag fick så mycket information om varken vad som kan gå snett vid ks eller vf. Det handlade mest om vilken bedövning som finns, när man ska åka in osv. Och det är ju egentligen det man behöver veta för det är det man kan påverka. Jag kände mer att det är bättre att lämna över resten till någon som varit med förr för jag hade ingen aning om något. Hade jag läst på mycket eller fått mycket information om allt som kan hända hade jag nog varit jätterädd. Ingen vet vem som kommer att spricka mycket och råkar man vara en av de fåtalen så får man ju ta det då. Inget blir ju bättre av att man stressar upp sig innan.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 14:16:30 följande:

    Läs gärna biten "Viktigt med stöd" och "Krysta på rätt sätt" på den här sidan.

    www.1177.se/Tema/Gravid/Forlossning/Under-forlossningen/Utdrivningsskedet/

    Tycker du det framgår att det är lätt hänt att få skador trots att man "gör rätt" och får rätt hjälp?


    Nej och det är lite min poäng. Varför ska man få beskrivet för sig allting som KAN gå snett? Om jag ska opereras för blindtarmen så går doktorn igenom hur en vanlig blindtarmsoperation går till och inte hur illa det har gått för enstaka patienter. Det är ju lite onödig information eftersom man som patient ändå inte kan påverka händelseförloppet.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 14:32:00 följande:

    För mig är det så att eftersom jag redan har förlossningsskräck så behöver jag veta så mycket som möjligt om vad som kan hända och vad som brukar hända. Om jag har en chans att vara mentalt förberedd på olika saker så kommer jag kunna hantera det mycket bättre än om jag plötsligt ligger där med ett söndertrasat underliv som jag inte hade en aning om att det kunde hända. 


    Jag förstår att det är tänkt att det ska få dig att känna dig mer trygg. Och det kanske funkar. En svårighet som jag ser det är att man läser inte om normalförlossningar i samma utsträckning som man läser om förlossningar där det blivit problem.

    Jag vet inte alls procentsatsen men om vi säger att av 10 förlossningar så blir en komplicerad. Då läser man ju om den komplicerade man läser inte 9 st berättelser där allt gått bra. Ungefär som att tidningarna skriver när en tjej som går hem från krogen blir våldtagen så tror man att det är jättefarligt att gå hem från krogen eftersom det inte står något om de 1000 personer som kom hem oskadda.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 17:30:23 följande:

    Ja jag tycker precis tvärtom. Jag tycker all information från sjukvården beskriver en perfekt förlossning där allting klaffar. Inget alls om några skador eller besvär efteråt. Tillochmed sugklocka beskrivs bara lite hastigt som att man får en bedövning och barnet tas ut. När jag pratade med BM om mina rädslor säger hon bara jaja alla vill ju ha en snabb och enkel förlossning.


    Det håller jag med om. De beskriver ju normalförloppet. Jag tänkte mer på det man söker upp själv.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 17:44:55 följande:

    Problemet handlar snarare om hur saker kategoriserats. Många komplikationer har liksom inte ens funnits med vare sig i statistik eller i proffessionens medvetande utan liksom räknats som "smällar man får ta" efter förlossning. Bara det faktum att man sys ihop i underlivet, fullt av nerver och viktiga funktionet av en BARNMORSKA istället för en typ plastikkirurg, som givetvis vore rimligare. Och detta är känsliga saker som folk inte pratat om öppet. Varför mörkertalet varit enormt. Vet själv flera väninnor som efter nåt år av lidande behövt operera sig då skador efter förlossning negligerats eller slarvsytts av nån utan adekvat kompetens. Varit allt från inkontinenser, till delar av slemhinnan som hängt utanför etc.


    Fast vad är alternativet? Och jag vet inte om jag håller med om att det är känsliga saker, inte i mitt umgänge i alla fall. Kvinnor kan gå igång rejält när det gäller förlossningssnack tycker jag. Även kring inkontinens och sånt. Det var inte många mammor på studsmattorna när barnen var små. Gäller att göra sina knipövningar :)

    Men egentligen tycker jag att man inte behöver grotta ner sig i allt som KAN hända. Det kan hända massor med saker. Det vanligaste är att det inte gör det. Om det händer så får man ju hantera det då, det är ju liksom inget att göra åt innan.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 18:44:32 följande:

    Att vaginalförlossning är säkrare är en "sanning" med modifikation. Riskerna för blodpropp ökar exempelvis för mamman. Å andra sidan försvinner risken för total ruption av underredet. Många barn som föds via kejsarsnitt är slöa och behöver masseras för att komma igång med andning ordentligt, å andra sidan så eminineras risken för cp-skador till följd av utdragen förlossning. Etc. Etc...


    Fast den samlade bedömningen enligt socialstyrelsen är ju att vf är säkrare för både mamma och barn. Sen finns det för och nackdelar med båda sätten.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 19:09:07 följande:

    Jag vet inte vem som har nytta av den samlade bedömningen förutom statistiker. Eftersom riskerna med vardera sättet är så totalt olika så finns det inte ett universellt sätt att bedöma riskerna. En kvinna kanske tycker att risken att inte kunna bli gravid igen känns mindre svår att leva med än risken att få ett havererat underliv. En annan kvinna kanske hellre spricker än att få ett ärr som kan bli fult och infekterat. Det behöver väl egentligen inte påpekas men socialstyrelsen gör liksom inga bedömningar på individnivå.


    Tycker nog ändå att man behöver se på gruppnivå. På individnivå finns det ju alltid någon som....(en miljon olika saker). Sen vet man ju aldrig vilka komplikationer som drabbar en. Så välja utifrån vilka komplikationer mm kan tänkas få blir ju svårt.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 18:51:36 följande:

    Och i den "samlade bedömningen" är jag heeeeelt övertygad om att faktorn "samhällskostnader om fler väljer kejsarsnitt" finns med. Socialstyrelsen rekommenderar också folk 8 limpmackor om dagen


    Det är självklart med en bedömning kring det men tycker inte att det verkar vara det övervägande skälet. Men det hade varit intressant om ett parti gjorde det till valfråga eller nåt. Höja skatten eller dra in på någon annan vård. Alla kvinnors rätt att välja. Fast det behövs mycket kunskap för att göra en bra bedömning kring det.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 18:51:36 följande:

    Och i den "samlade bedömningen" är jag heeeeelt övertygad om att faktorn "samhällskostnader om fler väljer kejsarsnitt" finns med. Socialstyrelsen rekommenderar också folk 8 limpmackor om dagen


    Sen var det väl inte socialstyrelsen som gjorde den? Vad det inte ett bageri som gjorde reklam för sig så?
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-30 20:53:37 följande:

    Om alla hade samma rätt att välja skulle du få välja att gå på socialstyrelsens rekommendationer och alla som känner starkt för det ena eller andra skulle ha samma rätt och ingen skulle bli tvingad.


    Ja eller jag hade nog valt det som verkar minst farligt och som gjorde minst ont förra gången, dvs ks.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-30 20:57:43 följande:

    Ja eller jag hade nog valt det som verkar minst farligt och som gjorde minst ont förra gången, dvs ks.


    Haha där skrev jag allt fel. Skulle välja vf alla dagar i veckan :)
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2014-08-30 21:03:39 följande:

    Ja det blir så eftersom socialstyrelsen klumpar ihop planerade snitt med akutsnitt och katastrofsnitt. För en mer rättvis bild så ska akutsnittet och katastrofsnitten läggas under vaginalförlossningar eftersom det ju är en komplikation till vaginalförlossningen. 

    Planerade snitt är det säkraste sättet för bebisen. Något högre risk för mamman och det gäller då infektioner, blödningar och blodproppar. Nått som man förövrigt kan få vid en vaginalförlossning. 

    Däremot är en komplikationsfri vaginalförlossning det bästa eftersom det ger en positiv påverkan på immunförsvaret och kroppen. Tyvärr kan ingen garantera en komplikationsfri förlossning. 


    Helt sant oavsett om det är vf eller ks.
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 00:02:04 följande:

    Det här synsättet är väldigt problematiskt tycker jag. Mycket av samma anledning som Drottningen70 uttrycker.

    Vidare finns ett tredje alternativ än "antingen berätta allt eller inget". Det skulle kunna vara rutin att fråga patienten om hon är en person som vill "ta det som det kommer", inte veta för mycket på förhand, eller en person som vill veta som mycket som möjligt och förbereda sig på vad som händer vid olika typer av komplikationer, och då ta detta på allvar.

    Exempelvis är det väldigt många kvinnor som har övergrepps- och våldtäktsbakgrund (som man inte nödvändigtvis vill informera om) och som kan bli väldigt traumatiserade över saker som kan inträffa, att en drös med människor kommer in i förlossningsrummet för att sugklocka snabbt behöver sättas, eller att man behöver opereras efteråt, vilket kan upplevas som övergrepp. Det kan komma som en chock och orsaka väldigt mycket lidande, speciellt om man inte är förberedd på det och inte har en aning om vad som händer. Kanske någon hade avstått från smärtlindring om hon visste att det medförde ökad risk att behöva blotta sitt kön för 10 pers samtidigt, kanske inte, men borde inte valet vara hennes?

    Förlossning är ju speciellt på det sättet att det är fullt fokus på könet, som kan väcka väldigt mycket knepigare känslor än ett trasigt knä, varför jag tycker att det är ännu viktigare att vara lyhörd för vad patienterna efterfrågar i information och också tillgodose detta.

    Att många i vården har inställningen att inte berätta om biverkningar eller komplikationer, ens när man frågar, för att de vill att man ska ta medicinen/gå med på ett visst ingrepp/fl, tycker jag är ett väldigt väldigt fult spel. Visst kan man ta reda på saker själv, men man borde kunna lita på den informationen läkaren/bm/ssk ger. Hur ska vi annars kunna bygga förtroende? Och ja, jag har varit med om det flera gånger, senast för ett par veckor sedan.

    En bipackslista vore ingen dum idé för varje födande kvinna. Då kan varje person själv ta ställning till om man vill läsa informationen eller inte.


    Det vore absolut en bra ide!

    Det andra är ju svårare att få till. Enda gången det inte är fullt med folk vid förlossningen är ju vid en okomplicerad vf. Och det är ju svårt att styra så att det blir. Vid ks är det massor med folk i rummet.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2014-09-01 20:11:16 följande:
    Ni tror inte att det är så att det blir slentrian för de som jobbar med kejsarsnitt också?
    Hur tänkte du nu? Självklart blir det det. Risken med det är ett fult ärr på magen. Fullt överkomligt jämfört med skador och mina ärr som stramar så det spricker och blöder vid försök till samlag och som gör att det läcker bajs. Det senare väntar jag förresten på att snygga till, min tredje operation i ordningen...

    Det går inte att fuska med att inte sy ihop livmodern och huden. 
    Anonym (Anonym) skrev 2014-08-31 22:04:23 följande:
    Då hoppas jag att det går bra då.

    Det enda sättet att bli av med en fobi är att utsätta sig för det man är rädd för. Och ja det finns en risk att något av det hemska händer, precis som det finns när flygfobiker ska flyga. Det finns en risk att planet störtar men de flesta förlitar sig på teknikernas och piloternas kompetens och kanske någon vag känsla av att det händer inte mig. För fobikerna är det ofta tvärtom. Då känner man på sig att det kommer att hända, litar inte på att folk gör sitt jobb. Var det inte ett plan som störtade i Asien nyss?

    Hoppas verkligen att du får en okomplicerad förlossning och att du kan gå därifrån med en positiv upplevelse. Jag skulle gärna ta din plats under förlossningen men inte sen för jag orkar inte med fler barn :D
    Jag har varit i TS sits och var livrädd för att få bestående men. Förlossningen per se var jag faktiskt inte rädd för. Det visade sig att man i Sverige 2013 inte, trots att man ber om det, ens kan få bli sydd med bedövning. Det var en total mardröm från början till slut med så dålig smärtlindring man bara kan tänka sig och slutade med svåra skador. Det finns all anledning att vara livrädd även för en förlossning. Problemet är personalens inkompetens.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2014-09-01 20:38:40 följande:
    Ett fult ärr är absolut inte enda risken med ett ks är du verkligen så dåligt påläst?

    Du pekade på riskerna för ett kejsarsnitt utförd av personal som opererar av ren slentrian. Jag själv arbetar med kirurgi. Det som gäller vid alla typer av operativa ingrepp är att den viktigaste faktorn är operatören. Ju fler ingrepp man gör, desto bättre blir man. 

    När man har en planerad operation gör man det enligt vissa fastställda rutiner. Det är en markant skillnad från ett akut förlopp som en förlossning är. Vad som gäller för ett KS är att det finns färre saker man kan fuska med (utan att patienten avlider). Det finns risker med alla ingrepp, men du pekade på riskerna med en slentrianmässig operatör.  Riskerna med en kontrollerad rutinoperation som ett elektivt KS är mycket små - av en "slentrianmässig" operatör ännu lägre!

    Nu kan man tycka att detta borde gälla barnmorskorna, men tyvärr räcker det inte.  Det saknas basala kunskaper i anatomi och suturering. Barnmorskorna, till skillnad från läkarna, får heller ingen uppföljning på sina patienter. 
    Jag tror också att väldigt många barnmorskor är avtrubbade för patienternas lidanden och tar inte smärtlindring på allvar.

Svar på tråden Varför så mycket skador?