• Anonym (SoL 4:1)

Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)

Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.

• Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)
  • Anonym (blåbär)
    Anonym (Pv) skrev 2018-05-02 18:55:14 följande:

Vad står det i avslagsmotiveringen? Räknar soc med att ni är sambo? Överklaga alla beslut du anser är felaktiga.

Hur bedömer ni sambopar där kärleksrelationen tagit slut och paret inte (längre) har gemensam ekononi.
  • Anonym (Uppfyll kraven)
    amandaLk skrev 2018-05-02 18:46:21 följande:

Okej! Så dem behöver inte veta vad som har handlats? Bara om de är ut eller inkommande summa? Kan man fråga sin handläggare om detta? Känns som dem kommer tro att de är nå fuffens på G

bor i en liten kommun.

Men tycker de är sjukt.

Jag är inneboende hos mitt ex (pappan till dottern) Kan inte skaffa egen lägenhet pga skulder. Vill inte flytta 20 mil till mamma. Jag är arbetslös (står i kö till min dotter o väntar på en förskoleplats) Har INGEN inkommande inkomst från fk, eller någonstans nu. Jag lämnade ALLA papper som min förra handläggare vela ha. Har fått 2 nya på 1 månad pga sjukskrivning och föräldraledigt. Dem avböjde min ansökan pga dem räknar att pappan har pengar vi kan ta av. Vill jag ansöka igen måste jag få hit alla hans papper med. Men han har ju ett eget liv, egna skulder räkningar och saker han köper. Jag skiter väl i vad han köper. Det är ju JAG som ansöker om pengarna inte han. kommer dem neka mig IGEN pga pappan jobbar och har en inkomst? Han behöver ju inte försörja mig bara sin dotter. tror inre soc bryr sig alls..

För att ni inte ska räknas som sambos behöver ni visa att ni inte är det. I annat fall kommer ni prövas mot er gemensamma inkomst. Ansök om bodelning och skriv ett inneboendekontrakt, ansök om att få dela barnbidrag etc.om du saknar inkomst så måste du göra allt i din makt att vara självförsörjande för att vara berättigad försörjningsstöd. Om du har föräldradagar kvar måste du ta ut dem, ansöka om bostadsbidrag mm.
  • Anonym (snartsocionom)
    Anonym (undrar) skrev 2018-05-02 16:02:37 följande:

Om man inte överklagat beslut av socialförvaltningen inom den tid som anges, men vill flera år senare att det ska utredas... går det, hur gör man och vilken instans vänder man sig till?

Nej, du har 3 veckor på dig att överklaga från det att du mottagit beslutet. När den tiden har passerat så är beslutet inte längre överklagningsbart. 
  • Anonym (AFI)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-17 22:56:01 följande:

Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.

Jag är också det!
  • Anonym (AFI)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-17 23:48:20 följande:

Ja, Socionom. Man får inte anställas som socialsekreterare annars.

Jodå! Jag är soc.sekreterare utan att vara socionom, men då har de tittat på allt det andra som de ansett passar till yrket. Och jag gör ett väldigt bra jobb trots allt.
  • Anonym (AFI)
    Anonym (Kalle) skrev 2018-05-02 15:57:40 följande:

Hos sin mamma och pappa bor hon med barnen.

Därför att hon och barnen inte är i en akutsituation utan tak över huvudet. Hon måste bli utkickad eller hamna i stora problem hos föräldrarna för att soc ska agera.
  • Anonym (AFI)

Om man inte överklagat beslut av socialförvaltningen inom den tid som anges, men vill flera år senare att det ska utredas... går det, hur gör man och vilken instans vänder man sig till?

Enbart till Förvaltningsrätten. Dock är chanserna minimala för att din sena överklagan ska ge positivt resultat.
  • Anonym (AFI)

Ursäkta, du skickar till soc som direkt skickar till Förv.rätten.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (AFI) skrev 2018-05-10 21:07:50 följande:
    Ursäkta, du skickar till soc som direkt skickar till Förv.rätten.
    Vilka skäl skulle du anse vara starka nog att en person med funktionshinder, utan jobb och inkomst, med skulder som gått till inkasso, boende i en liten, anpassad BR-lägenhet med låg kostnad, ska sälja och flytta istället för att få hjälp av sociala myndigheter att bo kvar?
  • Anonym (glömsk)

Hej, är det någon som jobbar med försörjningsstödkvar i tråden?

Jag råkade missa försäkringskassans brytdag om aktivitetsstöd. Jag har inte vant mig vid de nya reglerna och det nya datumet än. Aktivitetsstödet är ju inte så stort så jag får försörjningsstöd också. Betyder det att jag kommer få avslag från soc den här månaden, eller kommer de täcka upp och sedan dra det igen nästa månad? Jag kommer ju få aktivitetsstöd för två månader nästa månad nu.

Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)