Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)
Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.
Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.
Hur snabbt bör soc kunna svara om en ansökan delvis gäller en nödprövning?
Hur snabbt bör man kunna få svar på en nödprövning?
Hur snabbt bör man kunna få svar på en nödprövning?
har inte fått något besked än, lämnade in ansökan i onsdags eftermiddag och påkallade att vad det gäller mat är det nödläge inom ett par dagar.
Jag hade väl förväntat mig besked före helgen i alla fall.
har inte fått något besked än, lämnade in ansökan i onsdags eftermiddag och påkallade att vad det gäller mat är det nödläge inom ett par dagar.
Jag hade väl förväntat mig besked före helgen i alla fall.
Är det någon skillnad på nöd NU och nöd fr.o.m. imorgon?
Om kontot är tomt är det är väl ganska enkelt att räkna ut att maten som finns hemma räcker 1, 2, 3 dagar. Därefter är det nöd.
Det går ju inte att söka för nöd en söndag, utan det måste i så fall sökas senast fredag.
Jag tänkte att det nog dröjer till dagen efter med besked, eftersom jag var där kl 15 på eftermiddagen.
Om socialsekreteraren hade haft skäl till åsikter likt din skulle väl hon ha sagt det när jag var där?!
Jag har faktiskt inte möjlighet att sitta och åka till möten var och varannan dag. Varenda möte är ett pussel med skjuts och dylikt, med ibland hela dagar i väntan på att komma hem.
Jag har ju tomt på kontot, ingen bil, saknar busskort och har nästan en och en halv mil hem. Jag bor på landet utanför den lilla staden, mestadels landsväg med 70 och 80 i hastighetsgräns. Vägren, trottoarer eller gångvägar finns såklart inte.
Nu har jag dessutom tomt på kontantkortet till mobiltelefonen.
Är det någon skillnad på nöd NU och nöd fr.o.m. imorgon?
Om kontot är tomt är det är väl ganska enkelt att räkna ut att maten som finns hemma räcker 1, 2, 3 dagar. Därefter är det nöd.
Det går ju inte att söka för nöd en söndag, utan det måste i så fall sökas senast fredag.
Jag tänkte att det nog dröjer till dagen efter med besked, eftersom jag var där kl 15 på eftermiddagen.
Om socialsekreteraren hade haft skäl till åsikter likt din skulle väl hon ha sagt det när jag var där?!
Jag har faktiskt inte möjlighet att sitta och åka till möten var och varannan dag. Varenda möte är ett pussel med skjuts och dylikt, med ibland hela dagar i väntan på att komma hem.
Jag har ju tomt på kontot, ingen bil, saknar busskort och har nästan en och en halv mil hem. Jag bor på landet utanför den lilla staden, mestadels landsväg med 70 och 80 i hastighetsgräns. Vägren, trottoarer eller gångvägar finns såklart inte.
Nu har jag dessutom tomt på kontantkortet till mobiltelefonen.
Om du krävde in kontoutdrag tre månader tillbaka från en ung, ensamstående person, och såg att han hade haft en stor utgift på 3000 kr (kan vara för en musikanläggning, en hoj, en dunjacka, en weekend-trip eller vad som helst som inte är "nödvändigt"). Dock inga inbetalningar på kontot förutom försörjningsstödet. Skulle du då kontakta honom och ifrågasätta var han har fått 3000 kronor ifrån, plötsligt? Och om han sa att han har lyckats lägga undan en femhundring varje månad i sex månader för att kunna unna sig den grejen, skulle du "köpa" det då, eller skulle du misstänka att han har svarta inkomster? Vad skulle du göra i så fall - polisanmäla?
Nja...
Är det så, så borde man ha svarat så.
Att inte säga någonting kan aldrig försvaras av en sådan regel.
Överklagan - hur ska rutinerna för sådant se ut, enligt er som jobbar inom socialtjänsten eller Socialstyrelsen?
Enligt mig borde följande vara rimligt som rutin:
1. Överklagan av socialförvaltningens/socialnämndens beslut mottas av socialförvaltningen/socialnämnden.
2. Överklagan hanteras efter de lagar och bestämmelser som gäller och med vad som inkommit med överklagan.
3. Den sökande/överklagande parten meddelas hur överklagan hanterats, exempelvis om det skickat vidare till förvaltningsrätten.
Sökande/överklagande part skickas kopia på det material som skickats till Förvaltningsrätten eller handläggs av annan part, inklusive kommentar, dokumentation eller dylikt som tillkommit genom socialförvaltningen/socialnämnden efter att sökande/överklagande part tillsänt instansen sin överklagan.
Vad finns i lagar, regler och rekommendationer som talar för eller mot hantering av överklagande enligt vad jag framställer här?