• Anonym (Sissi)

    Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.

    Hej!
    Jag är en tjej som kommer från Irak och Syrien (pappa Irak mamma Syrien) nu undrar jag verkligen och vill så hemskt gärna veta varför vissa människor inte gillar oss .

    Anledning: brukar oftast hälsa på vuxna / gamlingar i min gård men dem kollar snett på mig hälsar inte tillbaka och går sin egen väg . Dessutom har många sagt "gå till ditt hemland din jävla arab" osv . Detta har sårat mig och har varit mobbad för detta när jag gick 4an - 6an . Kom till Sverige när jag var runt 8 och är 22 nu ifall ni undrar.

    Ville bara veta och berätta helst sanningen .

  • Svar på tråden Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.
  • Anonym (Jytte)

    Jag tycker det är svårt med kulturskillnader, och även skillnader i utbildningsnivå. En släkting plockade hem en muslim från Afrika och jag visste inte vad jag skulle säga till honom ens när han talade svenska, för han hade väl bara gått ut grundskolan och visste inte vad evolution var eller vem Darwin var, och ännu mindre vad som fanns i rymden eller naturen eller i hans egen kropp. Jag lånade/gav honom en bok på engelska om planeten jorden och diverse naturvetenskapliga fenomen men jag tvivlar på att han kunde ta till sig den.

    När han kom hit tuggade han haschkakor mot sin migrän men nu har vi ju tack och lov något bättre fungerande migränläkemedel i Sverige, så den biten löste sig tack vare att han kom hit.

    Det är svårt att bygga relationer utifrån så olika kunskapsnivå, jag vill inte umgås med svenskar som jag tycker är okunniga heller även om det i högre utsträckning är deras eget fel.

    Jag har inget alls emot kvinnor från andra länder så länge de inte ser helt förtryckta och rädda ut när de går på stan med sin man, det gör mig direkt illa till mods.

    Jag hatar att gå genom invandrarkvarter när det står arabiska män utanför flera affärer per kvarter och blänger hotfullt på mig fast jag är neutral eller kanske försöker le mot dem.

    Jag hatar att gå i min barndoms stad med min mamma en solig vårkväll och så kommer en bil med invandrarkillar som vrålar HORA! efter oss, människor som de aldrig har sett och inte känner och som är helt normalt klädda. Vad tänker dessa män med, de förstör verkligen ens dag när de beter sig så. Hade så gärna velat leta upp deras föräldrar och berätta vilka "praktexemplar" de har uppfostrat!

  • Velouria
    PinkSugar skrev 2014-08-18 19:40:52 följande:
    För att vi pratar i normal samtalston?
    Normal samtalston är något som är relativ. I Sverige (dock inte på helger och i storstäder) är lågmäldhet norm.

    Så ser det inte ut i många andra samhällen. Normalt för många i vissa samhällen är att höras och synas. I Sverige kan detta uppfattas som jobbigt. Förutom på helger såklart. Då kan man bröla och skräna hur mycket man vill.
    D.T.I.
  • Anonym (:-D)
    Eftersom det enligt koranen inte går att våldta en hustru så existerar ju inte våldtäkt i hemmet inom islam. 
    Hon får ju inte säga nej till sin man.
  • Anonym (Sissi)
    Anonym (Jytte) skrev 2014-08-19 19:41:27 följande:

    Jag tycker det är svårt med kulturskillnader, och även skillnader i utbildningsnivå. En släkting plockade hem en muslim från Afrika och jag visste inte vad jag skulle säga till honom ens när han talade svenska, för han hade väl bara gått ut grundskolan och visste inte vad evolution var eller vem Darwin var, och ännu mindre vad som fanns i rymden eller naturen eller i hans egen kropp. Jag lånade/gav honom en bok på engelska om planeten jorden och diverse naturvetenskapliga fenomen men jag tvivlar på att han kunde ta till sig den.

    När han kom hit tuggade han haschkakor mot sin migrän men nu har vi ju tack och lov något bättre fungerande migränläkemedel i Sverige, så den biten löste sig tack vare att han kom hit.

    Det är svårt att bygga relationer utifrån så olika kunskapsnivå, jag vill inte umgås med svenskar som jag tycker är okunniga heller även om det i högre utsträckning är deras eget fel.

    Jag har inget alls emot kvinnor från andra länder så länge de inte ser helt förtryckta och rädda ut när de går på stan med sin man, det gör mig direkt illa till mods.

    Jag hatar att gå genom invandrarkvarter när det står arabiska män utanför flera affärer per kvarter och blänger hotfullt på mig fast jag är neutral eller kanske försöker le mot dem.

    Jag hatar att gå i min barndoms stad med min mamma en solig vårkväll och så kommer en bil med invandrarkillar som vrålar HORA! efter oss, människor som de aldrig har sett och inte känner och som är helt normalt klädda. Vad tänker dessa män med, de förstör verkligen ens dag när de beter sig så. Hade så gärna velat leta upp deras föräldrar och berätta vilka "praktexemplar" de har uppfostrat!


    Håller tyvärr med dig . Vissa är respektlösa som inte har blivit uppfostrade , vissa beter sig så där pga ner förtryckta i hemmet .
  • Velouria

    TS, jag har varit väldigt negativt inställd till folk som jag uppfattade som arabiska. Speciellt mot männen. Jag tyckte att de hade vandrande ögon vilket jag uppfattade som stötande och vidrigt. De skämdes inte för att stöta på andra kvinnor helt öppet trots att de själva var gifta. När svenska män gör sådär så är de oftast mer diskreta. Arabiska män kunde inte hantera den frihet som vi har i Sverige, utan friheten här uppfattades av dem som att det var fritt fram att stöta på kvinnor hur mycket de ville och på vilka sätt de ville. Deras bakgrund i ett ultrakonservativt samhälle med många tabun kring kärleks- och sexrelation stod, enligt mig, i kontrast med det svenska och mer öppna samhället, vilket återigen enligt mig skapade en sorts pervers attityd gentemot kvinnor här i Sverige. Och en pervers syn på sex och kärlek. Öppenhet betyder inte att bara ta för sig. Jag klandrar den kultur som de kommer ifrån som att har uppfostrat dem på ett sätt som gör att de inte kan hantera den svenska öppenheten vad gäller sex och kärlek. 

    Numera ser jag på folk mer individuellt. De som beter sig som ovan ser jag på det sätt som jag beskrivit ovan samtidigt som jag anser dem vara skitstövlar. De som inte gör det analyserar jag inte så mycket över. 

    När svenska män gör det ser jag dem enbart som skitstövlar.


    D.T.I.
  • nyans
    Anonym (Jytte) skrev 2014-08-19 19:41:27 följande:

    Jag tycker det är svårt med kulturskillnader, och även skillnader i utbildningsnivå. En släkting plockade hem en muslim från Afrika och jag visste inte vad jag skulle säga till honom ens när han talade svenska, för han hade väl bara gått ut grundskolan och visste inte vad evolution var eller vem Darwin var, och ännu mindre vad som fanns i rymden eller naturen eller i hans egen kropp. Jag lånade/gav honom en bok på engelska om planeten jorden och diverse naturvetenskapliga fenomen men jag tvivlar på att han kunde ta till sig den.

    När han kom hit tuggade han haschkakor mot sin migrän men nu har vi ju tack och lov något bättre fungerande migränläkemedel i Sverige, så den biten löste sig tack vare att han kom hit.

    Det är svårt att bygga relationer utifrån så olika kunskapsnivå, jag vill inte umgås med svenskar som jag tycker är okunniga heller även om det i högre utsträckning är deras eget fel.

    Jag har inget alls emot kvinnor från andra länder så länge de inte ser helt förtryckta och rädda ut när de går på stan med sin man, det gör mig direkt illa till mods.

    Jag hatar att gå genom invandrarkvarter när det står arabiska män utanför flera affärer per kvarter och blänger hotfullt på mig fast jag är neutral eller kanske försöker le mot dem.

    Jag hatar att gå i min barndoms stad med min mamma en solig vårkväll och så kommer en bil med invandrarkillar som vrålar HORA! efter oss, människor som de aldrig har sett och inte känner och som är helt normalt klädda. Vad tänker dessa män med, de förstör verkligen ens dag när de beter sig så. Hade så gärna velat leta upp deras föräldrar och berätta vilka "praktexemplar" de har uppfostrat!


    Alla föredrar att umgås med människor de har utbyte av. Kulturutbyten kan absolut vara spännande, men det stannar oftast på en ytlig nivå om det inte finns fler gemensamma nämnare eller om man är för olika.

    90 procent av mina vänner är högutbildade svenskar som jag själv. De resterande 10 procenten är högutbildade västerlänningar, svenskar med något lägre utbildning samt enstaka individer med annan kulturell bakgrund.

    Samtliga har ungefär samma värderingar och många gemensamma intressen. Det är så det ser ut. Självklart kan jag ha ett visst utbyte av en lågutbildad somalisk kvinna eller en renskötare i Norrland, men att vi skulle börja umgås är inte särskilt sannolikt. Då skulle inte min bekantskapskrets vara så homogen som den är. 
  • nyans
    Velouria skrev 2014-08-19 19:43:48 följande:
    Normal samtalston är något som är relativ. I Sverige (dock inte på helger och i storstäder) är lågmäldhet norm.

    Så ser det inte ut i många andra samhällen. Normalt för många i vissa samhällen är att höras och synas. I Sverige kan detta uppfattas som jobbigt. Förutom på helger såklart. Då kan man bröla och skräna hur mycket man vill.
    Festande, högljudda svenska ungdomar tycker många är jobbigt, så att det skulle vara "okej" att bröla och skräna här, håller jag inte med om.

    Däremot har de flesta något större förståelse för tonåringar som beter sig så, än vuxna människor.

    Många delar av världen är inte nämnvärt mer högljudda än vad vi är. Dvs man pratar inte högre än vad man behöver för att det ska höras ordentligt. Det är väl vad som menas med "normal" samtalston. Man varken viskar eller skriker. (Oftast).

    Men i vissa kulturer är "gapighet" norm och det är ofta över den decibel som är behaglig om man står nära. Så det är inte bara relativt (även om det till viss del är en vanesak), då vi alla har samma grundläggande biologi.
  • Anonym (Sissi)
    Anonym (avskyr skitet) skrev 2014-08-19 20:09:47 följande:

    För att några av dom sexuellt trakassera min partner, blattegäng rånade mina barn under knivhot där den äldsta var runt 8, blattar har mordhotat och mobbat mina barn i skolan, blattar säljer droger på parkeringen till alla med pengar, skulle inte önska att mina ungar fick för sig att testa när det är så lättillgängligt.


     


    Jag skyr fanskapen som elden nu säger sig självt.


    Jag är blatte men blev rånad av 3 blattar när jag var 12 och sålde majblommor.
    Förstår dock varför du avskyr dem. Men som sagt (blattar) och då är dem från afghnistan,irak,syrien,libanon,Palestina,bosnien osv och det är dock blandat det finns bra och dåliga.
  • Anonym (Meh!)
    Anonym (elle) skrev 2014-08-19 15:32:51 följande:

    tror du inte man formas efter de land man lever i och vad som är vanligt eller inte där? i thailand får de en viss syn på livet, är mer omhändertagande, sprider mer värme, osv, klart om du växer upp där att du tar med dig det i din personlighet. så är det ju med alla länder, inget konstigt i det.


    Precis. Och alla svenskar har ju samma syn på livet osv de med...
  • Velouria
    nyans skrev 2014-08-19 20:15:10 följande:
    Festande, högljudda svenska ungdomar tycker många är jobbigt, så att det skulle vara "okej" att bröla och skräna här, håller jag inte med om.

    Däremot har de flesta något större förståelse för tonåringar som beter sig så, än vuxna människor.

    Många delar av världen är inte nämnvärt mer högljudda än vad vi är. Dvs man pratar inte högre än vad man behöver för att det ska höras ordentligt. Det är väl vad som menas med "normal" samtalston. Man varken viskar eller skriker. (Oftast).

    Men i vissa kulturer är "gapighet" norm och det är ofta över den decibel som är behaglig om man står nära. Så det är inte bara relativt (även om det till viss del är en vanesak), då vi alla har samma grundläggande biologi.
    Det är ju just det som gör normal samtalston som något relativt, eftersom det (trots vår ganska så gemensamma biologi) är lite mer högljutt i vissa kulturer och mer lågmält i andra.

    Dock håller jag fortfarande fast vid att vid helger i Sverige och även när svenskar festar utomlands så blir det alldeles för högljutt, viket verkar mer acceptabelt än om araber sinsemellan pratar lite mer högljutt oavsett tid på dygnet. Kommer ihåg sist jag såg lite festande folk (jag jobbar ganska mycket så jag ser oftast inte festande människor längre). Jag satt ute på min killes balkong och rökte en natt. Utanför rörde sig folk som var överförfriskade. Några svenska killar gick förbi varav ett par av dem kastade flaskor på marken så det hamnade glassplitter överallt. De var också högljudda som fasen. Efter dem kom det två par, alltså två vuxna kvinnor och män, varav männen plötsligt ställer sig och kissar på buskar som tillhör någon privatpersons tomt. De står bredvid varandra och pratar högt, rapar och fjärtar. Deras kvinnor tycker att de är roliga medan jag tycker att de ser helt ociviliserade ut samt småflinar lite åt dem. Sedan hur det ser ut i alla städers centrum på helgnätter ska vi inte gå in på. Det är nästan som att folk blir som förbytta när de dricker. De kan helt enkelt inte hantera alkohol. I varje hörn står någon som antingen spyr eller gråter förtvivlat pga överkänslighet angående något. Folk som inte kan gå rakt, folk som skriker pga att hörseln nog blir nedsatt när de dricker. Folk som tafsar på folk de inte känner, folk som ligger på marken för att benen inte bär dem längre då de druckit alldeles för mycket, folk som polisen plockar in pga bråk/fylla/annat etc. Det enda jag inte sett hittills är folk som har sex helt öppet inför alla att se. Det verkar som att det ändå finns en gräns trots otroliga mängder alkohol, och det är jag iaf tacksam över. Att svenska helger ser ut såhär, överallt i Sverige, är helt acceptabelt samhällsmässigt. Att det finns vissa individer som tycker att det är jobbigt hamnar liksom i skymundan, för de syns inte.
    D.T.I.
Svar på tråden Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.