• Toffzan

200:- påminnelseavgift från CSN!

carolinheiner skrev 2014-08-18 20:36:57 följande:

Var glad att han får pengar av ,vad du kallar de, skit akassan.. Dom som inte uppskattar de ska inte ha de heller.. Uhh.. Ja vet.. Skit i å betala dom 200kr så får du se om inkasso eller kronofogden har "hjärtat på rätt ställe"..

sen verkar du inte så gammal då du inte verkar förstå innerbörden av mina inlägg
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 20:56:48 följande:
    det är frivilligt att vara medlem i a-kassan och att ta ut ersättningen, passar det inte så slipper du.
    Toffzan skrev 2014-08-18 20:53:43 följande:
    sen verkar du inte så gammal då du inte verkar förstå innerbörden av mina inlägg
    och du verkar inte särskillt mogen....
    vad väljer man? 0 :- eller 10 tusen men 10 tusen är alldeles för lite när man kämpat flera år med att jobba!
    vad har akassan med min mogenhet att göra. jag är snart 33 år hur gammal är du? 
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 20:57:57 följande:

När jag jobbade heltid fick jag ut ca 11.000kr efter skatt.... och sedan var det ca 8000kr när jag gick på a-kassa och det gick att leva på.

ja har man 11 tusen efter skatt så har man väl antagligen räkningar och utgifter baserat på vad man har råd med.
    vi hade räkningar och utgifter baserat på vad min man tjänade sen innan.
    sum summarum, tror du vi har råd med allt nu? nej!
    är det vårt fel att han blev varslad? nej!
    är det vårt fel att han inte får något jobb? återigen nej!

du levde efter dina inkomster och vi levde efter våra. bara för att du klarar dig på 8 tusen så betyder det inte att hela sverige gör det.
  • Toffzan
    Maria 434 skrev 2014-08-18 21:00:47 följande:
    Självklart är inte A-kassa något man får utan motprestation.

Jag hade lätt klarat mig på A-kassa men så har jag också tagit ansvar för min ekonomi i ett tidigt skede i livet.
    det är inte många som klarar sig på enbart akassa. alla de som har billån, huslån, övriga lån, etc etc.listan kan göras lång. man är väldigt illa ute om man drar alla över samma kam, att alla skall ha råd att klara sig på akassa, för så ser verkligheten definitivt inte ut.
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:03:09 följande:
    eh som du såg så svarade din mogenhet på ett annat inlägg som jag citerade.
    Då får  man rätta munnen efter matsäcken helt enkelt.
    sluta gnäll!
    ja då är det ju inte din uppgift att svara då motsvaret inte var till dig, eller hur? vad har du med att göra vad jag svarade en annan? då är det HON som skall svara, inte du.
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:03:09 följande:
    eh som du såg så svarade din mogenhet på ett annat inlägg som jag citerade.
    Då får  man rätta munnen efter matsäcken helt enkelt.
    sluta gnäll!
    sen har jag aldrig uttryckt mig med att denne person var omogen, utan det var ett rent påpekande att hon inte verkade vara så gammal då hennes svar var helt bortom allt jag pratat om.
    håll dig till dig själv och skit i andra är ett bra ordspråk som passar livet
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:05:09 följande:
    då får man ta av sin buffert...
    nej det är inte alltid det går det heller. en buffert är inget sparkonto med en hög med rikedomar och en buffert håller inte hur länge som helst.
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:06:57 följande:
    detta är ett debattforum där alla får svara om de vill.
    och är det så du ser det? då har jag med andra ord all rätt att uttrycka mig som jag vill då, eller hur? det var dina ord
  • Toffzan
    Virriga Vera skrev 2014-08-18 21:06:49 följande:
    Då får man dra ner på utgifterna så mycket man kan och ringa runt för att få till nya avtal med de som har skuld till. Att ha dålig ekonomi är en sak men att skylla det på andra är att klä sig i en offerkofta.
    offerkofta eller ej . att ringa runt och avsluta det ena och det andra funkar inte alltid. hur avslutar man ett huslån, billån och andra avgifter som hör hus till? skall man bara ställa sig utanför dörren och sova på gatan menar du då?
    och telefon måste man ha, hemtelefonen har vi sagt upp så vi har bara mobil.
    internet måste vi ha för att kunna betala räkningar. vad är det vi skall ta bort tycker du?
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:09:09 följande:
    då får man ta ett annat jobb då som man är överkvalificerad för, för att ha en inkomst.
    tro mig, han har sökt sådana jobb med. men han får inte de jobben heller.
  • Toffzan
    carolinheiner skrev 2014-08-18 21:07:57 följande:
    Jo de kan man. Annars finns de bidrag man kan ansöka om.. Ja kan ju säga att aktivitetsstöd är heller inga "gratis" pengar ...

Ja har arbetat betalat akassa å skatt.. Blivit arbetslös fått akassa och aktivitetsstöd (som är lika mycket som akassa) å ändå klarat mig.. Kan man fråga vad du anser e en "ung" ålder?!
    ung ålder för mig är under 25
  • Toffzan
    carolinheiner skrev 2014-08-18 21:11:48 följande:

Kan man fråga vad du jobbar med? Har man två inkomster kan de inte vara så svårt att klara sig?

jag har precis avslutat min föräldraledighet och skall nu på intervju imorgon.
  • Toffzan
    Fjärilslarv skrev 2014-08-18 21:12:36 följande:
    då får ni väl flytta då.

nej du får inte utrycka dig hur vill i ett debattforum, men du  får utrycka dig hur du vill så länge du följer forumets regler och landets lagar.
    jaha, så bara man flyttar så slipper man alla utgifter då menar du?
  • Toffzan

ja, men i alla fall. jag betalar de där 200 kronorna och sen får vi försöka lösa ekonomin på bästa sätt. ha en fortsatt trevlig afton.

• Toffzan
    Virriga Vera skrev 2014-08-18 21:14:38 följande:
    Men vad du är aggressiv, jag har ingen aning om vad du har eller inte har, det enda jag vet är att du hugger åt alla som vill hjälpa dig på något sätt. Er ekonomi är ni och endast ni själva ansvariga för. Inte CSN, inte A-kassan och inte någon annan heller. Det är ni som måste jobba för att teckna nya avtal och dra ner på era utgifter.
    ja är man inte alltid aggressiv, surkärring, bitsk och otrevlig här på familjeliv? det är ju vad man brukar kalla varandra här har jag hört=)
    ekonomin löser sig nog, ha en fortsatt trevlig kväll!
  • Toffzan
    inkomstförsäkring skrev 2014-08-20 21:57:35 följande:

Toffzan, jag måste bara få inflika. Du skriver, "är det vårt fel att han blev varslad? nej! är det vårt fel att han inte får något jobb? återigen nej!"

Men det är ert fel att ni inte såg till att han hade en inkomstförsäkring för att se till att han inte hamnade på 11 000 efter skatt.

Jag är ensamstående boende i Stockholm med höga bolån. Jag har både inkomstförsäkring samt bolåneförsäkring som går in och betalar mina bolån upp till 1 år om jag skulle råka bli arbetslös. 

Ledsen men du kan inte skylla på någon annan än er själva.

Det här är dock inget som hjälper er i dagsläget och jag har tyvärr inga tips att komma med.

Tyvärr fanns det ingen inkomstförsäkring för hans fack. Så nej det är inte vårat fel.
  • Toffzan
    Maria 434 skrev 2014-08-21 10:45:19 följande:
    Man kan ordna inkomstförsäkring genom annat än facket.
    nej vi tog reda på detta och försäkringsbolagen vill att man är ansluten till ett fack som har avtal med försäkringsbolaget.
  • Toffzan
    Maria 434 skrev 2014-08-21 12:45:40 följande:
    Du har fel
    jaha ok. det var den infon vi fick när vi ringde till fack och försäkringsbolag iaf. att det inte finns någon inkomstförsäkring att teckna.

if metall är det iaf han är medlem i.

www.ifmetall.se/ifmetall/avd/content.nsf/aget&key=avd_30_6_ch_varfor_tecknar_inte_if_metall_nagon_inkomstforsakring
  • Toffzan

www.ifmetall.se/ifmetall/avd/content.nsf/aget&key=avd_30_6_ch_varfor_tecknar_inte_if_metall_nagon_inkomstforsakring

Varför tecknar inte IF Metall någon inkomstförsäkring?

Denna fråga får vi bland annat från våra medlemmar ute på arbetsplatserna emellanåt. Vi vill här förklara varför vårt förbund har beslutat sig för att inte teckna en kompletterande försäkring för att täcka upp skillnaden mellan utbetald ersättning och 80 procent av inkomstförlusten.

Arbetslöshetsförsäkringen finansieras idag med dels en egenavgift som alla medlemmar betalar samt dels en arbetsmarknadsavgift, som ingår i arbetsgivaravgiften som läggs på lönekostnaden.

Under 2007 gav a-kassornas medlemsavgifter staten en inkomst på drygt 12 miljarder kronor. Vilket motsvarade cirka 60 procent av all utbetald ersättning till arbetslösa. Arbetsmarknadsavgiften gav staten ytterligare ett tillskott på 48,5 miljarder kronor.

Resultatet blev att arbetslöshetsförsäkringen överfinansierades med drygt 20 miljarder kronor. Förutom att alla löntagare alltså bidrar till finansieringen via arbetsmarknadsavgiften, betalar alltså a-kassornas medlemmar ännu en gång med den ökade egenavgiften. Det är helt onödigt för att finansiera systemet.

Dessutom kan IF Metalls medlemmar, med flera, sägas ha betalt ytterligare en gång när vi avsatte en del av löneökningsutrymmet till Omställningsförsäkringen. Detta var ju för att de insatser som Arbetsförmedlingen skulle göra inte kom medlemmarna till del på ett bra sätt.

Nu tycker alltså regeringen att IF Metall skall teckna en inkomstförsäkring. Det är att kräva att medlemmarna skall betala för samma sak ytterligare en gång. Det tycker inte vi är rimligt!

Det vi redan nu betalar skulle räcka till att betala för en bättre ersättning och omställning. Särskilt om regeringen sänkte egenavgiften till den nivå som tidigare gällde. Då skulle nämligen de allra flesta vara med och betala till en försäkring och därmed skulle intäkterna öka.

IF Metalls medlemmar är de som löper den allra största risken att bli arbetslösa på svensk arbetsmarknad, vilket knappast undgått någon i rådande läge. Vi anser inte att de som har störst risk för arbetslöshet skall betala mer till en försäkring som gynnar alla. Det är i hela samhällets intresse att vi har en omställningsbenägen och utvecklingspositiv arbetsmarknad. Det är bra för allas ekonomi. Då är det också rättvist att alla solidariskt betalar kostnaderna för omställning och att de som drabbas av arbetslöshet får ett bra stöd till ett nytt jobb. Detta bör självklart finansieras via skattesystemet. 

Svar på tråden 200:- påminnelseavgift från CSN!