• Toffzan

200:- påminnelseavgift från CSN!

den 29:e juli skulle jag betalat CSN, men mina pengar kom lite senare och jag betalade den 6:e eller 7:e augusti.
    Idag den 18 augusti dimper det ner ett brev från CSn som skall vara skrivet den 9 augusti (som är en lördag???) att jag måste betala påminnelseavgften på 200:- även om jag betalat de senaste dagarna!
    herrejävlar säger jag! jag HAR betalat och att det fifflar med sitt datum och påstår att brevet är skrivet den 9 augusti, en lördag går jag inte på! det tar inte över 1 vecka att skicka ett brev inom Sverige! jag är så arg nu!

• Svar på tråden 200:- påminnelseavgift från CSN!
  • Fjärilslarv
    Toffzan skrev 2014-08-18 21:13:12 följande:
    jaha, så bara man flyttar så slipper man alla utgifter då menar du?
    njae men ni får kanske ett jobb om han söker på annan ort.
    aja du biter som en skadad orm. ha en trevlig kväll.
  • Toffzan

ja, men i alla fall. jag betalar de där 200 kronorna och sen får vi försöka lösa ekonomin på bästa sätt. ha en fortsatt trevlig afton.

• Toffzan
    Virriga Vera skrev 2014-08-18 21:14:38 följande:
    Men vad du är aggressiv, jag har ingen aning om vad du har eller inte har, det enda jag vet är att du hugger åt alla som vill hjälpa dig på något sätt. Er ekonomi är ni och endast ni själva ansvariga för. Inte CSN, inte A-kassan och inte någon annan heller. Det är ni som måste jobba för att teckna nya avtal och dra ner på era utgifter.
    ja är man inte alltid aggressiv, surkärring, bitsk och otrevlig här på familjeliv? det är ju vad man brukar kalla varandra här har jag hört=)
    ekonomin löser sig nog, ha en fortsatt trevlig kväll!
  • iknasi

Vill inte dumförklara dig på något sätt men om du vet att du ska betala och att lönen kommer senare så är det ju bra och ringa ex CSN och höra om det funkar. Om dom är helt emot det så är det ju inte så mycket och göra åt och antingen får man betala påminnelseavg inkl det man är skyldig.

Men prova ring och hör med dom.

Men nästa gång så skulle ja rekommendera att du ringer företagen innan så slipper du få påminnelse avgifter.

• sportpappa

Brev från CSN kan mycket väl skrivas på en lördag. Organisationer som skickar ut såna mängder med brev automatiserar sina system vilket gör att det inte krävs personal.

Just CSN och trängselskatt är räkningar som måste betalas för att slippa dyra avgifter. Därefter bör de läggas på autogiro så att de verkligen betalas i tid. Alltid.

• Lavish

Japp, sånt som fattiga stackars människor måste betala som CSN och dagisavgift och liknande är dom hårda som fan på. Höga påminnelseavgifter, skickas snabbt till fogden, etc etc. 

Däremot lyxabonnemang på t.ex bokpaket, filmer  och sånt,  ja då har iaf jag fått flera KOSTNADSFRIA påminnelser via mail innan det händer något mer ´+ maaaasssor med tid att betala innan det skickas vidare. 

Sjukt är det. 

• Nymedlen

Fast brevet kan vara utskrivet den 9. Postat den 11-12 typ

• Namnlös

Hur ofta betalar du till CSN? Det går att få månadsvis betalning om du inte redan har det.

Det finns möjlighet att söka nedsättning till 5% av årsinkomsten. Observera att det belopp du ska betala tillbaka måste bli minst 1332 kronor mindre för hela året för att du ska få nedsättning.

Ett lätt sätt att ta fram en uppskattning på nedsättningen är att ta din inkomst före skatt per månad och dela med 20. Du får då fram ungefär vad du ska betala per månad. Denna summa måste vara minst 111 kronor lägre än vad du betalar nu per månad för att få nedsättning.

Betalar du var tredje månad nu tar du alltså summan du fick fram och multiplicerar med 3. Det beloppet ska nu vara minst 333 kronor mindre än vad du betalar nu.

Tänk på att CSN går på vad du tjänar under hela 2014 så du måste räkna ut hur mycket du fått in hittills och hur mycket du får resten av året. För att få nedsättning måste denna summa delat med 20 bli minst 1332 kronor mindre än vad du i nuläget ska betala till CSN under hela 2014. Det jag skrev tidigare var för att du snabbt ska kunna kolla om du troligen har rätt till nedsättning, det är dock inte lika exakt som det jag skrev i detta stycket.

• inkomstförsäkring

Toffzan, jag måste bara få inflika. Du skriver, "är det vårt fel att han blev varslad? nej! är det vårt fel att han inte får något jobb? återigen nej!"

Men det är ert fel att ni inte såg till att han hade en inkomstförsäkring för att se till att han inte hamnade på 11 000 efter skatt.

Jag är ensamstående boende i Stockholm med höga bolån. Jag har både inkomstförsäkring samt bolåneförsäkring som går in och betalar mina bolån upp till 1 år om jag skulle råka bli arbetslös. 

Ledsen men du kan inte skylla på någon annan än er själva.

Det här är dock inget som hjälper er i dagsläget och jag har tyvärr inga tips att komma med.

• Toffzan
    inkomstförsäkring skrev 2014-08-20 21:57:35 följande:

Toffzan, jag måste bara få inflika. Du skriver, "är det vårt fel att han blev varslad? nej! är det vårt fel att han inte får något jobb? återigen nej!"

Men det är ert fel att ni inte såg till att han hade en inkomstförsäkring för att se till att han inte hamnade på 11 000 efter skatt.

Jag är ensamstående boende i Stockholm med höga bolån. Jag har både inkomstförsäkring samt bolåneförsäkring som går in och betalar mina bolån upp till 1 år om jag skulle råka bli arbetslös. 

Ledsen men du kan inte skylla på någon annan än er själva.

Det här är dock inget som hjälper er i dagsläget och jag har tyvärr inga tips att komma med.

Tyvärr fanns det ingen inkomstförsäkring för hans fack. Så nej det är inte vårat fel.
  • Maria 434
    Toffzan skrev 2014-08-21 09:45:10 följande:
    Tyvärr fanns det ingen inkomstförsäkring för hans fack. Så nej det är inte vårat fel.
    Man kan ordna inkomstförsäkring genom annat än facket.
  • Toffzan
    Maria 434 skrev 2014-08-21 10:45:19 följande:
    Man kan ordna inkomstförsäkring genom annat än facket.
    nej vi tog reda på detta och försäkringsbolagen vill att man är ansluten till ett fack som har avtal med försäkringsbolaget.
  • Maria 434
    Toffzan skrev 2014-08-21 10:57:15 följande:
    nej vi tog reda på detta och försäkringsbolagen vill att man är ansluten till ett fack som har avtal med försäkringsbolaget.
    Du har fel
  • Toffzan
    Maria 434 skrev 2014-08-21 12:45:40 följande:
    Du har fel
    jaha ok. det var den infon vi fick när vi ringde till fack och försäkringsbolag iaf. att det inte finns någon inkomstförsäkring att teckna.

if metall är det iaf han är medlem i.

www.ifmetall.se/ifmetall/avd/content.nsf/aget&key=avd_30_6_ch_varfor_tecknar_inte_if_metall_nagon_inkomstforsakring
  • Toffzan

www.ifmetall.se/ifmetall/avd/content.nsf/aget&key=avd_30_6_ch_varfor_tecknar_inte_if_metall_nagon_inkomstforsakring

Varför tecknar inte IF Metall någon inkomstförsäkring?

Denna fråga får vi bland annat från våra medlemmar ute på arbetsplatserna emellanåt. Vi vill här förklara varför vårt förbund har beslutat sig för att inte teckna en kompletterande försäkring för att täcka upp skillnaden mellan utbetald ersättning och 80 procent av inkomstförlusten.

Arbetslöshetsförsäkringen finansieras idag med dels en egenavgift som alla medlemmar betalar samt dels en arbetsmarknadsavgift, som ingår i arbetsgivaravgiften som läggs på lönekostnaden.

Under 2007 gav a-kassornas medlemsavgifter staten en inkomst på drygt 12 miljarder kronor. Vilket motsvarade cirka 60 procent av all utbetald ersättning till arbetslösa. Arbetsmarknadsavgiften gav staten ytterligare ett tillskott på 48,5 miljarder kronor.

Resultatet blev att arbetslöshetsförsäkringen överfinansierades med drygt 20 miljarder kronor. Förutom att alla löntagare alltså bidrar till finansieringen via arbetsmarknadsavgiften, betalar alltså a-kassornas medlemmar ännu en gång med den ökade egenavgiften. Det är helt onödigt för att finansiera systemet.

Dessutom kan IF Metalls medlemmar, med flera, sägas ha betalt ytterligare en gång när vi avsatte en del av löneökningsutrymmet till Omställningsförsäkringen. Detta var ju för att de insatser som Arbetsförmedlingen skulle göra inte kom medlemmarna till del på ett bra sätt.

Nu tycker alltså regeringen att IF Metall skall teckna en inkomstförsäkring. Det är att kräva att medlemmarna skall betala för samma sak ytterligare en gång. Det tycker inte vi är rimligt!

Det vi redan nu betalar skulle räcka till att betala för en bättre ersättning och omställning. Särskilt om regeringen sänkte egenavgiften till den nivå som tidigare gällde. Då skulle nämligen de allra flesta vara med och betala till en försäkring och därmed skulle intäkterna öka.

IF Metalls medlemmar är de som löper den allra största risken att bli arbetslösa på svensk arbetsmarknad, vilket knappast undgått någon i rådande läge. Vi anser inte att de som har störst risk för arbetslöshet skall betala mer till en försäkring som gynnar alla. Det är i hela samhällets intresse att vi har en omställningsbenägen och utvecklingspositiv arbetsmarknad. Det är bra för allas ekonomi. Då är det också rättvist att alla solidariskt betalar kostnaderna för omställning och att de som drabbas av arbetslöshet får ett bra stöd till ett nytt jobb. Detta bör självklart finansieras via skattesystemet. 

Svar på tråden 200:- påminnelseavgift från CSN!