• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny
    engsan skrev 2015-03-05 21:32:48 följande:

Hade beräknat bim till fredag eller lördag! Nu är den på gång! Samma visa än en gång! vill bara skrika!

Finner inga ord... det är bara så förbannat tråkigt och frustrerande. Månad efter månad.
  • Theresan
    engsan skrev 2015-03-05 21:32:48 följande:

Hade beräknat bim till fredag eller lördag! Nu är den på gång! Samma visa än en gång! vill bara skrika!

Fy vad tråkigt, livet är så orättvist. :(
  • Gweny

Idag ringde jag iallafall SU och det såg bra ut med blodprovet, så ska in för VUL på fredag och se hur äggblåsorna är...nervöst.

• engsan
    Gweny skrev 2015-03-10 16:52:31 följande:

Idag ringde jag iallafall SU och det såg bra ut med blodprovet, så ska in för VUL på fredag och se hur äggblåsorna är...nervöst.

Håller tummar att det ser bra ut! Lycka till och hör av dig!
  • Jennie

Hoppar in här med lite frågor...

Jag har pco, fast utan de vanliga symptomen. Jag är till exempel underviktig, vilket nog var anledningen till att det tog tre gynekologer innan de kunde bekräfta att jag har just pco. Jag har inte haft mens naturlig väg sen jag var tonåring, så när jag och min man för några år sedan började fundera på barn, så visste jag ju att det inte skulle gå.

Men nu till mina frågor då:

Om man har pco, är i så fall risken större att bli överstimulerad?
    Är det vanligt att man får göra FET istället för ET?
    Efter mitt äggplock i fredags så blev det totalfrys och jag måste vänta till nästa menscykel innan det blir FET. Men jag har ju ingen menscykel. Hur gör man då?
    Nån annan här som också har pco, men är underviktig/normalviktig?

• engsan
    Gweny skrev 2015-03-10 16:52:31 följande:

Har du varit ännu? Hur såg det ut??
  • engsan
    Jennie skrev 2015-03-12 08:10:10 följande:

Jag har pco, fast utan de vanliga symptomen. Jag är till exempel underviktig, vilket nog var anledningen till att det tog tre gynekologer innan de kunde bekräfta att jag har just pco. Jag har inte haft mens naturlig väg sen jag var tonåring, så när jag och min man för några år sedan började fundera på barn, så visste jag ju att det inte skulle gå.

Efter mitt äggplock i fredags så blev det totalfrys och jag måste vänta till nästa menscykel innan det blir FET. Men jag har ju ingen menscykel. Hur gör man då?

Hej! Kan inte detta med FET

osv men kanske Gweny kan svara på det?

Har dom inte förklarat hur man gör i detta läge på din klinik?

kan det vara så att du får något som framkallar mens för att "få" en cykel Nästa månad?

själv har jag hypo och pcos

och det blir IVF till sommaren om vi inte lyckats tills dess! Är något överviktig, ca 5-7 kg! Hoppas du får svar på dina frågor!
  • Jennie

engsan: Läkaren ringde igår och berättade att jag ska få äta tabletter. Jag skulle börja med Provera, för att få igår en blödning, och sedan Progynon för att göra slemhinnan tjock.

Nån som har erfarenhet av dessa läkemedel?

• Gweny
    Jennie skrev 2015-03-12 08:10:10 följande:

Hej!

Ja risken vid pco är att det i början kan gå lite långsamt men sen poff växer dem på sig fort. Så vi har lite större risk för överstimulering. Sen säger dem dock att vi har lite högre procent att lyckas än "vanliga" då våra ägg ofta har bra kvalite, när dem väl utvecklas klart.

Jag vet inte om FET och ET. Det är iallafall planerat för färskförsök för mig...

Jag har tagit provera... gick bra, fick en blödning som började på dag 12. Dem flesta får inom 14 dgr, medan andra ingen blödning alls. Så är nog olika hur dem går vidare.

Lycka till!
  • Gweny
    engsan skrev 2015-03-13 10:53:37 följande:

Har du varit ännu? Hur såg det ut??

Ja åker hemåt precis. Dem såg 14 äggblåsor som var mellan 12-15 mm. För mig dem brukar vara 19-20 när dem gör ÄP, när jag läst om andra.

så blir ett nytt VUL på måndag och nu fortsätta mef sprutorna och samma dos. (150)

Har tur att jag är ledig från jobbet idag och måndag på schemat.

Så kanske ÄP till nästa helg!
Svar på tråden Pco och sköldkörteln