• engsan

Pco och sköldkörteln

Gweny skrev 2014-11-19 13:32:47 följande:

Den kom ovälkommen på cd 35. Nu blir det spolning nästa torsdag. Fick även reda på att sambons lillasyrra blivit oplanerat gravid med sitt ex och frågade om råd....suck, roligt få upp i ansiktet.

Åh nej! Oplanerat gravid??? I mina öron ringer dom orden så dåligt! Och dessutom med sitt ex??!! Huh! Blir både ledsen och arg när man hör sånt. Men vad hjälper det.

Jag har bim nu i veckan och idag kommer röda flytningar så det misslyckades gör oss också igen. Nu blir det en månads uppehåll från pergotime.

Kände det ju på mig redan tidigare men blir ändå lika besviken. Hoppet är borta för att det ska bli någon bebis alls. Tur det blir jul nu och mycket att stå i, så mkt deppiga tankar.

Hur går det månne för teresan???

Nytt vul denna veckan va?
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-25 22:05:04 följande:

Jo, hon hörde av sig dagen efter och sa att hon skulle behålla det, knöt sig inom mig, hur skulle jag takla detta framöver... men så fick hon missfall.

engsan>> uch tråkigt att mensen är på g!!  Tycker att det borde funka nån gång ju!!

Jag ska på spolning nu på torsdag, är lite nervös.

Varför gör man spolning?

Måsta läsa på lite om det. Tycker min mens efter sista missfallet vart lite annorlunda. Månne vad det beror på.?!
  • engsan
    Theresan skrev 2014-11-26 09:52:53 följande:

Jag var på VUL i går och till min stora förvåning såg allt bra ut. Hjärtat slog och fostret var i precis rätt storlek för tiden, 7+5. Min gyn, som annars är ganska snål med uppmuntrande ord, sa att nu är risken för mf väldigt liten.

I går kände jag mig lugn för första gången på fyra veckor.

Vi har försökt i snart tre år och har tre mf bakom oss, jag tänkte också ofta att det aldrig skulle bli någon bebis för oss, känns fortfarande overkligt. Ge inte upp tjejer! Jag tror absolut att ni kommer att lyckas förr eller senare! 

Så glad jag blir för din skull. Är sååäå sotis på dig. Jag vill också vara där och göra ett lyckat vul och få höra att hoppet finns.

Vad kunde du se på vulet? Såg du ett foster liksom eller bara en böna med tickande hjärta?

Känns skönt att höra att det lyckats för någon i samma sits men jag känner mig helt slut på hela grejen. Orka börja om igen med dom där tabletterna och köra på beställning igen, speciellt efter att det gick så dåligt sist. Huh!!!! =(
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-26 12:11:53 följande:

Engsan>> Vi såg vårat i v. 6+1 då såg vi hjärtat slå, så fascinerande!

men slutade ju sen dock i ma.

spolning gör man för att se så det inte är några blockeringar i äggledarna, dem flesta får göra det under sin utredning. Jag har inte fått en tid tidigare, som passat min cykel, då dem på landstinget tydligen bara har specialla dagar för detta. Men nu gör jag detta hos min privata, för att sen kunna skicka remiss för IVF. Man måste ha gjort det för att få remiss.

Ok men det är blockeri gen, det är alltså inget dom kan se eller misstänka via vul?

Alltså att man får bekräftat att det är en blockering och därför gör man spolningen?
  • engsan

Vi gjorde ett ultraljud i vecka 12-13 när vi väntade flickan. Pga att vi Trodde då att vi var längre gång än vad vi var . Då såg man ju liksom ett helt barn. Och sen rutin ul i vecka 18. Var helt underbart att se. Hoppas man får uppleva det igen.

Tänkte på spolningen, månne om det är något man borde göra om det inte tar sig dnart. Men antar att det inte är aktuellt i och med att jag ändå blivit gravid två gånger i år. Får väll fortsätta med någon kur till och hoppas det tar sig snart.

Har lämnat tsh prov idag,får se hur dom siffrorna ser ut då!

• engsan
    Gweny skrev 2014-11-27 16:53:42 följande:

Min spolning gick bra idag, gjorde inte ont och det såg jättebra ut sa hon. 

Tyvärr såg hon inte att något ägg var på väg att släppa...Jag fick utskrivet fler kurer med pergotime, som vi kan ta tills det är dags för IVF. Hon skickade iväg remiss för det nu.  Så nu har vi en plan framför oss iallafall. Men hoppas verkligen vi kan lyckas själva innan det blir aktuellt för det.

Skönt att höra att det gick bra. Bra att ha en plan. Så det gjorde inte ont? Kändes det?

Jag hoppas att pergotime kuren hänger kvar nu efter denna mens så att något ägg mognar och lossnar nu även om vi inte tar någon kur. Så drygt att vänta till efter jul med nästa omgång.
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-27 23:22:26 följande:

Jag spände mig såklart lite. Det kändes inget när hon förde in den. sen när hon spurtade in 1a vätskan, så kändes det lite spänt några sekunder, men gick över, sen var det inget mer. försökte slappna av så gott det gick, så var väldigt positivt överraskad faktiskt.

Ja verkligen drygt att behöva vänta till efter jul.... Jag fick utskrivet 6 kurer till, så jag kan välja om jag vill ta.

6 kurer? Som du får ta efter varandra?

Eller måste du göra uppehåll?
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-28 10:46:29 följande:

Nä jag fick göra som jag ville själv. Eller om vi ville släppa det helt ett tag. Hon såg inga risker för mig. Så olika... vissa läkare säger ju högst 1-3 i rad.

Men kommer nog ta högst 3 i rad och sen pausa. Har inte fått jobbiga biverkningar av det. Känner att jag vill prova... för hon såg ju ingen egen äl hos mig nu....lite depp att det som ställer till det, när resten verkar se bra ut.

Förutom PCO och hypo då....

Det är väll det som stoppar mina försök att det blir för stor risk för förmånga äggblåsor. Å andra sidan med tanke på att det inte verkar ta sig ändå nu så hade jag lika kunna köra på en kur till. Hade hellre tagit risken att det blir flera än inget alls.

Jag går inga bivärkningar heller av tabletterna.

enda jag tycker mig känna är som tex sist att jag kände ägglossningen med kraftig magsmärta. Brukar ju inte känna av den alls. Och så verkar min mens första dagar vara betydligt rikligare än när jag inte tagit pergon.

Känner ni av nå sånt efter pergo?
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-28 11:50:41 följande:

Med pergo, så fick jag regelbunden cykel och som du säger, jag kände av rejält när äl var, högg till i sidan, brukar inte ha så. Sen fick jag dem typiska äl-flytningarna. Brukar jag inte heller ha. Verkar ju dock som jag har väldigt få egna äl, så kanske därför jag inget märkt av tidigare så heller.

Dock när jag läser bakåt i min blogg, så kände jag faktiskt av lite den gången när vi sen lyckades... bra att ha det nedskrivet och jämföra lite med. 

Ja det var väll samma för mig. Har ju inte egna äglossningar nästan alls så det är väll så att det beror på det.

Men är mer fundersam över blödningarna.

har alltid haft sparsam blödning, nu när det kommer är det en störtflod. Har aldrig bruka ha så så det borde väll bero på att jag nu får äl och därav kraftigare blödningar??
Svar på tråden Pco och sköldkörteln