Inlägg från: Anonym (NO!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NO!)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Alkoholmissbruket skulle inte minska om vi släppte det fritt och det finns heller ingen riktig anledning till varför man ska kunna köpa vin, öl och sprit på Hemköp eller ICA.

• Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 10:55:19 följande:
    Jo det skulle visst minska efter en övergångsperiod. Toksupandet och hamstringen skulle gå ner. Jag är helt övertygad om det.
    Nej det skulle inte minska och det finns ingenting som tyder på det, däremot så har Sverige mindre problem med missbruk än vad man har i många länder där man kan köpa alkohol i vanliga butiker.
    Så nej, alkoholmissbruket skulle inte minska utan det skulle öka och jag vill då inte ha det så dessutom ser jag ingen som helst anledning till att släppa det fritt.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 10:56:02 följande:
    Det är ett livsmedel som människor efterfrågar. Du är inte tvingad att köpa det men jag förstår inte varför du ska ha rätten att göra det svårare för människor att köpa vad de efterfrågar.
    För att människor är dumma och inte kan ta hand om sig själva kanske?
    Att det förstör andra människors liv och då ska man inte göra det lättare för folk att fortsätta göra det, kanske så?
  • Anonym (NO!)
    goodasgold skrev 2014-08-20 12:12:25 följande:
    Är inga köer hos turken närmast. Jag bor centralt i en storstad har säkert tio potentiella ställen att handla hos ifall ölet släpptes fri. Förväntar mej inga köer isåfall.
    Kasst argument.
    När det gäller snabba avskylda drycker, brukar göra så här, ibland på vägen till bolaget finns en kineskrog där, stannar ibland och sveper i mej ett par pilsner.
    Oftast på bolaget köper jag ett par flaskor, de här färdigblandade läskedryckerna,
    nackdelen med de är dels priset dels endast 4% alkohol. Köper de här flaskorna endast som "underhållning" medan ölet är på kylning.
    Någon som kan komma med bättre tips för snabb återhämtning. Alla tips är välkomna.
    Du är ett levande exempel på varför vi behöver ett systembolag...
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:09:45 följande:
    Tom Araya, förlåt om jag missat, men dricker du själv alkohol till berusning? Är du med i något nykterhetsförbund? Jobbar du på systembolaget? Undrar bara varför du brinner så mycket för din ståndpunkt. Jag har förklarat varför jag tycker som jag gör, jag är nykter alkoholist och tror att supandet kan minskas om alkohol säljs i vilken butik som helst.

Och att smugglingen skulle minska om man avskaffade monopolet är nog väldigt troligt. inte försvinna då det fortfarande skulle vara billigare i andra länder men den skulle minska kraftigt, det är jag övertygad om. Nej du, det finns inga bra argument för att behålla monopolet annat än en massa skräckpropaganda och annat som inte håller.
    Du skriver återigen "jag tror" men du har inga som helst belägg för det du skriver och det är ett faktum att supandet kommer att öka om man släpper försäljningen fritt.
    Det råder det inga tvivel om att det kommer göra, blir något lättillgängligt så kommer också konsumtionen att öka och det säger sig självt.
    Det har framförts massvis med argument här om varför staten ska ha monopol på alkohol däremot inga bra motargument.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:18:08 följande:
    Läs vad jag skrivit och många andra så ser du en hel del bra argument. Jag är som jag sagt flera gånger tidigare nykter alkoholist och vet vad jag pratar om.
    Jag har läst vad du skrivit och tyvärr har du inga bra argument utan du har "jag tror" att komma med.
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:15:59 följande:
    Alla kan redan supa som dom vill och det skulle man kunna även om systembolaget försvann eller om alkohol blev olagligt. Toksupandet i Sverige skulle minska om man kunde köpa sina öl eller vad det nu är man vill dricka när som helst på dygnet och i vilken butik som helst.
    Alkoholmissbruket skulle öka om vi gjorde det lagligt för andra att sälja alkohol, det är dagens sanning.
    Folk kan inte supa när de vill, du vill däremot att folk ska kunna supa när de vill.

• Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:26:37 följande:
    Jahapp, hur kan du VETA det då? är du ett orakel? Du skriver "dagens sanning". Jag vill att folk ska kunna dricka precis när dom vill, absolut. Jag vill att folk ska supa mindre. Vad är så svårt att förstå? Hur menar du att folk inte kan supa när dom vill? förklara.
    Därför att jag går efter vad som är fakta och inte vad "jag tror"!
    Du vill att folk ska kunna dricka när de vill och jag vill helt enkelt inte att folk ska kunna göra det eftersom det ökar problemen i samhället.
    Folk kan idag inte supa när de vill eftersom de inte har tillgång till alkohol dygnet runt, förstod du verkligen inte eller skojade du?
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:50:18 följande:
    Nu får du skärpa dig lite, jag har ju skrivit det flera gånger att om man bunkrar, som alkoholister gör så super man när man vill. Och vilka "fakta" bygger du dina påståenden på? är det alkoholrelaterade våldet högre i Danmark än i Sverige? knappast. "I andra länder som exempelvis Danmark, där alkoholkonsumtionen är högre än i Sverige, är sambandet mellan alkohol och våld svagt" hittade jag på en sida, De dricker mer men toksuper mindre. Jag har varit i Danmark många gånger så jag vet. Du VET ingenting. Och kom inte och säg att jag vill att folk ska supa mer, att folk dricker är inget som jag tänker så mycket på, det är toksupandet jag vill ska minska, för 100:ade gången nu. Det är därför jag vill att alkohol ska säljas på samma sätt som i Danmark.
    Toksuper är ett ord du kommit på, jag vet inte vad det betyder och det där med att bunkra stämmer inte då de flesta inte gör det.
    Vi tar det igen, blir det lättare för folk att köpa alkohol så kommer konsumtionen att öka och därmed ökar missbruket.
    Dessutom har vi ju lägre antal missbrukare än de flesta andra länder har och skulle vi göra som du vill göra så kommer vi automatisk få en ökad problematik och folk kommer att supa betydligt mer än idag. Du har ju inga som helst argument du har bara ett synsätt därför att!!!
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:22:08 följande:
    Jag arbetar för att Sverige och svenskarna ska bli fria. Flyr du alla problem i livet eller försöker även du få till förbättringar?
    Varför gör du det? vet du något land där människor är fria att göra precis som de vill?
    Detta låter ytterst konstigt 
  • Anonym (NO!)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:22:34 följande:
    Varför drog du då upp skatterna?

Det du vill är en utopi. Inget civiliserat samhälle finns utan att där finns tvingande regler. Men jag vet att du inte vill ha total frihet, du som så många andra snöar in dig på att det är just alkoholmonopolet som gör folk ofria.

Det är redan tillåtet att dricka sprit i Sverige, det kan inte bli friare. Att vi inte kan köpa det på ICA har inget med frihet att göra, det handlar om folkhälsan. Sedan får du tycka att det inte är ett giltigt argument, fine. Men gör det inte till en frihetsfråga, det blir ju bara patetiskt.
    Detta kan ingen säga emot!!!
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!