Inlägg från: Anonym (NO!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NO!)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 15:25:14 följande:
    som sagt du vet ingenting mer än vad jag gör om vad som skulle ske om alkoholen såldes i vanliga butiker. du tror och antar också så lägg av med din skit och sluta attackera mig för vad jag "tror" hela tiden. Jag sa det tidigare och jag säger det igen, du är inget orakel som VET något om hur det skulle bli. DU "tror" också. Som jag skrev till "måttligdrickaren", åk till roskildefestivalen så ser du vilka som "super" värst. Vissa saker kan du inte lära dig av att läsa i böcker eller på internet om, du kanske borde gå ut lite i verkligheten och se dig omkring lite.
    Men herregud, det är klart jag gör eftersom jag bygger mina argument på fakta och inte bara "vad jag tror" och det säger sig självt att ökar man tillgången så ökar man också bruket.
    Varför ska jag åka till roskildefestivalen? vad har det med denna diskussion att göra?
    Sedan är inte Roskildefestivalen detsamma som "verkligheten"!!!
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 21:29:16 följande:
    Vilka "fakta" bygger du det på? eftersom att det inte har prövats i sverige menar jag. Vad har du för egen erfarenhet av att supa och andra alkoholproblem? Har du någon gång själv varit nära döden pga alkohol?  tycker du inte att det har någon betydelse att de som vet hur det är att ha alkoholproblem tycker till om saken? Jag tror inte att du har en aning, lika lite som Maria Larsson. och i suparsammanhang så speglar roskildefestivalen en väldigt realistisk verklighet. Men skitsamma, vad jag menade var att du troligtvis inte vet någonting om hur det är i den värld där alkoholen dominerar hela din tillvaro.
    Jag tittar hur det ser ut i andra länder och jämför med Sverige och jag förstår ju att större utbud leder till ett större bruk.
    Nej verkligen inte, jag är ingen sådan människa och jag kan hantera saker utan större problem men jag ser inte hur det är relevant för diskussion. Så varför undrar du?
    Nej, jag tycker det är totalt irrelevant och det hör inte alls hit.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 23:05:30 följande:
    Om du inte vet något om missbruk, hur kan du då vara så säker på att du vet hur det skulle bli? Du kan liksom inte bara hänvisa till andra länder när det gäller dina egna argument och sen avfärda det jag säger om hur det är i Danmark. Jag har ju upplevt hur det är med bruket och missbruket hur det är både i Sverige och i Danmark på plats. Men det har inte du, då vet du ju alltså ingenting utan sitter bara och slänger ur dig en massa floskler.
    Jag vet en massa om missbruk, man behöver inte ha haft ett själv för att veta något om det förstår du.
    Du säger ingenting om Danmark utan du talar om Roskilde och hur du tror att det är i Danmark och det är inte relevant.
    Haha vad menar du med att du sett missbruk både i Sverige och Danmark? har du alltså sett all missbruk i de länderna? du har ju inga argument och det är skitsamma hur nersupen du varit en gång i tiden, det är verkligen totalt oväsentligt.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (***) skrev 2014-08-21 23:10:09 följande:

Jag har bott en hel del i UK, där du får handla när och vart du vill.

Det är otroligt bekvämt, jag behövde inte planera i förväg, någonting. Ville jag ha öl eller vin till maten av någon anledning, så köpte jag det när jag kom att tänka på det. Eller om jag blev spontant inbjuden till någon (Tänk på att vi var studenter) och man skulle gå ut eller så, då köpte man med sig några öl eller en flaska vin på vägen till personen man skulle träffa.

Därav hade jag i stort sätt aldrig alkohol hemma på det sättet jag har här och nu i sverige. Jag tror att för folk i min situation så dricker man mindre när det är konstant tillgängligt, för även om det alltid går att köpa så är det aldrig så tillgängligt som man har det i sverige, där det ligger i kylen och bara behöver öppnas.

Det är tvärtom, man dricker mer i england än i Sverige och så ser det ut om vi jämför med alla europeiska länder.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 23:36:26 följande:
    Läs och LÄR av hon eller han som skrev före dig. Tror du att Roskildefestivalen är det enda jag varit på i Danmark eller? Och jag pratar inte om allt missbruk här jag pratar om alkoholen. Den som skrev ovan dig pratar om UK, där ser du att även där funkar det bättre med alkohol i de vanliga mataffärerna. När jag var i London sålde de alkohol till 22.59, jag tycker att det är för klent dock. Den ska i mitt tycke kunna säljas dygnet runt. Varför är du så emot det och varför är du så rädd för att ens vilja att Sverige gjorde det på prov? Det förstår jag inte. Men men, vi kan inte tycka och trp lika alla, då hade det ju inte funnits några problem från första början eller hur.
    Det är oväsentligt vart du varit i Danmark...själv har jag varit mycket i Italien, betyder det att jag vet allt om Italiens alkoholpolitik?
    Men herregud, är det svårt det här med att inte utgå från sig själv eller väljer du bara att inte läsa vissa saker? I ENGLAND ÄR ALKOHOLKONSUMTIONEN HÖGRE ÄN I SVERIGE.

Återigen, är du bara ute efter att provocera eller hoppar du medvetet över det man skriver?
    JAG ÄR EMOT DET FÖR DET SKULLE ÖKA MISSBRUKET OCH TREDJE PART FÅR LIDA.
    Jag skiter i om folk vill supa ihjäl sig, det är inte mitt problem...mina argument baseras på hur folk runtomkring drabbas av de som super.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 23:37:37 följande:
    Du lär börja skilja på att supa och att dricka.
    NEJ!
  • Anonym (NO!)
    Ingram skrev 2014-08-21 23:41:55 följande:
    Det där stämmer inte då man har en högre konsumtion av alkohol i England kontra Sverige.
    Jag bor själv i Usa och ser hur lätt det är att köpa alkohol här men man märker ju också att folk dricker betydligt mer (plus att det finns stöd för det i undersökningar) och inställningen till alkohol är i många fall sämre.
    Det säger sig självt att människor dricker mer om det är lättare att få tag på och därför är systembolaget så otroligt viktigt för Sverige och det är något vi ska värna om.
    Tack och lov är det inget politiskt parti som aktivt driver på tanken att avskaffa monopolet och därför kommer vi även få ha kvar systembolaget.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 23:50:11 följande:
    Men du vill ju inte ens lyssna på någon annan än dig själv, Du tror visst att du är allsmäktig och vet bättre än alla andra. Men fortsätt du och lev i din lilla bubbla, medans vi andra går framåt i tiden och försöker lösa problemen som finns, de som du tycks tro inte finns och att du säger att du skiter i om människor super ihjäl sig visar ju vad du är för en typ. Såna som du ska verkligen inte ha någonting att säga till om i ett modernt samhälle. Då är vi ute på farligt vatten.

Och nej jag försöker verkligen inte provocera, men du får mig att le med ditt oförståndiga resonemang och att du så konsekvent vägrar lyssna på någon annan än dig själv. Och att du inte verkar fatta att det finns olika sätt att dricka alkohol på visar ju också hur okunnig du är inom det här området.
    Vet du vilka som inte borde ha något att säga till om? människor som har noll koll men som ändå är benhårda i sina åsikter...såna borde vara tysta.

Jag förstår inte varför du inte läser det man skriver men är man okunnig så kanske det lätt blir så och det är rätt klart att du inte kan något om det här med alkoholmissbruk och politik kring alkohol.
    Just därför borde du vara tyst..........
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 00:00:52 följande:
    Jag kan mer om det än du nånsin kommer att kunna. Fridens min vän, nu ska jag lägga mig. Hetsa inte upp dig så mycket, vi tycker och tror olika, inget mer med det. Systembolaget kommer inte att försvinna inom en överskådlig framtid så du behöver inte nog inte vara orolig. Jag tycker bara att det är fel och jag har mina teorier om hur saker skulle bli bättre. Men det är inget jag kan veta till 100 % har jag sagt många gånger i den här tråden, på ett eller annat sätt. Så läs gärna du med, allt man skriver. God natt
    Nej det kan du inte, men du tror att du kan det för att du själv varit nersupen...men det betyder ingenting.
    Felet med dig är att du tror en massa saker som du inte kan styrka med fakta, du tror och du tror och sedan tror du lite mer och vad baseras det på? Ingenting utan bara lösa åsikter.
    Sverige har en fungerande alkoholpolitik punkt
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 00:25:11 följande:
    Lämnar mig med den här länken. Den låten passar dig, för du är väl med i IOGT-NTO, det tar jag för givet att du är. i fortsättningen kan jag nog diskutera med lönnen ute på gatan, det är mer givande att göra det med än att diskutera med dig.
    Har man inga argument så blir man otrevlig, det brukar okunniga personer göra så det är ingenting nytt.
    Du borde läsa på lite om alkoholmissbruk och alkoholkonsumtion, sedan kan man lyssna på dig men tills dess gör du bäst i att vara tyst då du inte kan något om det du skriver om.
    Känsloargument är aldrig någonting som är bra och det är bara korkat att hålla på med såna ord.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-22 13:43:37 följande:

Missbrukare beställer nog mer än gärna bulk för halva priset eller åker utomlands för detsamma

Enda sverige lyckas göra med sina överpriser och begränsad tillgång ät att bidra till mer drickande och minskade skatteintäkter.

Systemet fungerande i början när vi inte var så mobila eller upplysta, med dagens globalisering så är systemet direkt kontraproduktivt.

Det monopolet gör är att det bidrar till ökat drickande och gemeneman åker inte till Tyskland och köper en massa alkohol utan man går till "bolaget".
    Systembolaget fungerar bra även idag och det finns ingen som helst anledning till att skrota det.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-22 14:00:44 följande:

Nej det gör det inte tyvärr, bara här har du en som har för länge sen slutat bidra till det fiaskot, jag köper min sprit för 100kr litern framför systemets 350.

Nu är jag inte missbrukare men varför ska jag spendera mer än nödvändigt?

Anonym (E) skrev 2014-08-22 13:46:52 följande:
    Fast har man inte möjlighet att åka utomlands och köpa sin ranson alternativt inte har någon att köpa av bidrar det på ett positivt att behöva rätta sig efter Systembolagets öppettider.

Poängen är nog att du kan inte hindra en missbrukare från att få sitt, däremot gör det bara omständligt och rent av straffar vanliga brukare.

Det är bara vad du gör men det speglar inte hela befolkningen...systembolaget fungerar återigen bra och utan det skulle vi ha en större konsumtion än vad vi redan har.
    Hur straffar man vanliga brukare? och visst hindrar man missbrukaren från att bruka mer, det säger sig självt eftersom missbrukaren spontant inte kan få för sig att supa mer när han känner för det.
    Återigen så måste det poängteras att de flesta missbrukare är personer som har ett jobb de sköter och utåt sett har ett normalt liv men som smygdricker och det blir lättare om spriten alltid finns tillgänglig.
    En som är "parkbänksalkis" är däremot förlorad och för denne spelar det ingen roll om spriten går att köpa på ICA eller bolaget.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 14:46:08 följande:
    Absolut det är bra med mothugg, men har jag sagt att du ska hållas ansvarig för vad andra skriver? Jag skrev "vad tycker du om det?" och tydligt att det inte var du som hade skrivit det. om det känns bättre för dig och om det gjorde dig illa så ber jag om ursäkt, jag sa att jag har inte startat tråden för att bråka utan för att se vad andra tycker. Tydligt är att det rör upp känslor och att sidan som är för systembolaget och monopol blir mer upprörd än den andra sidan. Jag tycker inte att du har några bra argument, så är det bara.

Den där oecd listan som hänvisas till, så är till exempel Mexico under oss, Italien är under oss. USA, Canada och Grekland inte särskilt långt över. Trots att det säljs alkohol i vanliga butiker. Så jag tror att man måste titta på lite annat än bara statistiken. Och varför är det så illa att skriva att "jag tror"? är det någon som kan veta till 100 % hur det skulle se ut om vi kunde köpa alkoholen i matbutiken eller macken, nej "vi tror" alla.
    Hon har i alla fall argument vilket är mer än man kan säga om dig.

Varför blir du så känslomässig när du skriver? och varför skriver du i affekt?
    Jag tycker det är läskigt att läsa dina inlägg eftersom du redan bestämt dig och vägrar låta dig påverkas av vettigare argument.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 15:04:20 följande:
    Men till skillnad från dig så verkar ju hon faktiskt bry sig om människor på sitt sätt. Du skriver ju att du skiter i om människor super ihjäl sig, så dig vill jag faktiskt inte  lyssna på alls mer. Adios
    Ja, jag bryr mig mest om de människor som skadas pga. missbrukare, rattfyllon och andra som inte kan hantera sprit.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 15:35:59 följande:
    intressant artikel. Men då kan man också titta på Norge, dom har också upp till 4,7 % öl i affärerna men dricker enligt statistiken mindre än oss svenskar iallafall. Hur kommer det sig då? Jag tror att man måste titta på helheten med problemet, land för land. inte bara läsa statistik om vart det konsumeras mest alkohol. Om man nu får "tro" något här utan att det blir lynchstämning från vissa håll.

Jag har förklarat gång på gång vad jag anser och varför jag tycker att det borde säljas alkohol i vanliga butiker. Och det kommer jag att fortsätta att anse att det är en bättre alkoholpolitik än den vi har nu. Vi har stora problem med alkoholen i det här landet och att sitta och säga att det är bra som det är, det kommer jag aldrig att göra. Självklart så löser inte ett avskaffande problemet men det underlättar. sen måste man arbeta med förebyggande åtgärder och behandlingar också för att bekämpa missbruk. det är många saker man bör göra. Men att begränsa på så sätt som det är idag. Det funkar bevisligen inte eftersom problemen är så stora.
    Problemen är ju återigen mindre än i de flesta andra länder, alltså fungerar det bra.
    Vi ska inte låta massa missbrukare bestämma om vad som är viktigt i en fråga som rör folkhälsan, det är ju klart att missbrukare vill ha fri tillgång till alkohol när de vill.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 16:02:42 följande:
    Du tycker att det är läskigt att läsa mina inlägg säger du för att jag redan bestämt mig och vägrar låta mig påverkas av dina "vettigare" åsikter, du som skiter i att folk super ihjäl sig, du som skriver att "en parkbänksalkis redan är förlorad" osv. Du som själv vägrar att lyssna på något annat än dina egna åsikter och dina "fakta".

Vi bor i Sverige det är här problemen vi pratar om finns. Och ska jag ännu en gång tala om för dig vilka länder som dricker mindre eller bara knappt mer än oss enligt den listan som hänvisas till här i tråden, trots att det säljs alkohol överallt i de länderna? Du menar alltså att det är så enkelt att leta upp en lista över vart det konsumeras mest alkohol och sen tänka " jaha vi dricker någon liter mindre alkohol per år här än i USA , ja men då är det ju inga problem, det är bra som det är".

Förövrigt så går du på who:s lista så är ju totalkonsumtionen ungefär samma som i USA, Irland och Österrike för att nämna några exempel. Nu pallar jag inte med det här mer, det leder inte till något eftersom att jag blir anklagad för att inte lyssna, av folk som inte lyssnar ett dugg på andra än sig själv så jag drar mig ur det här nu. Systembolaget kommer att överleva oss alla ändå. Tyvärr.
    Nej jag lyssnar på vettiga åsikter och det har funnits såna i tråden men tyvärr är du inte en av dem som kommit med vettiga åsikter men jag har läst andra motståndare som faktiskt är värda att lyssna på. Du hör tyvärr inte dit :/

Vad pallar du inte med? jag tycker du flera gånger talat om att lämna tråden men ändå inte gjort det.
    Men nu ska du hålla ditt löfte om att inte föra diskussion något mer?
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 16:34:43 följande:
    3 tror jag kan vara 4. blir i så fall 5:e nu. själv då? mår du bra?
    Jag är lite förkyld, hursså?
    Varför lämnar du tråden så ofta? det verkar ju mer logiskt att lämna den om man säger att man ska göra det annars fortsätta att "diskutera" (hmm, om du nu gjort det) istället för att hela tiden babbla om att lämna.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 16:47:04 följande:
    OK så det är du som är Jupiter, bra då vet jag det. Nej men du vill ju tydligen att jag ska stanna kvar, annars hade du ju inte hållit på med ditt jidder eller hur? men håll dig till ämnet om du vill att vi ska fortsätta skriva samma saker till varandra, och håll dig gärna till ett namn.
    Haha nä faktiskt inte, det kan jag svära på!
    Men blandade bara ihop ditt inlägg.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!