Inlägg från: Anonym (NO!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NO!)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:35:41 följande:
    www.accentmagasin.se/politik/del-3-alkohol-%E2%80%93-en-ursakt-for-att-slass/

Jag skrev ju det tidigare, att sambandet mellan alkohol och våld är svagt i danmark. Deras alkoholkonsumtion är högre men i sverige "super" vi mer. Det är det jag försöker få fram. Och det är när vi super hårt som problemen med alkohol kommer. Om man förbjuder människor att göra saker så har de en tendens att ta ut saker och ting väl hårt sen. Det är så det funkar. Och jag har aldrig sagt att jag VET att det skulle funka bättre om man släppte på reglerna här i Sverige, jag har skrivit tidigare att jag skulle vilja se det på prov under flera år för att sen utvärderas. Men då kommer folk med andra argument att det inte skulle funka för det skulle aldrig gå att gå tillbaka osv. Men det skulle det visst om det visade sig att det blev anarki i Sverige bara för att man kan köpa öl på macken.
    www.can.se/sv/drogfakta/fragor-och-svar/alkohol/
    Här kan du läsa lite och där står det att man i norden dricker minst alkohol i europa och 2 av länderna i norden är Sverige och Norge där man har begränsad försäljning av alkohol.
    Du skulle vilja se det på prov säger du, tycker du att det vore rätt att spela med folkhälsan på det viset? det tycker jag låter oansvarigt.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:36:21 följande:
    Du har fel. Vi super inte mindre i Sverige än i länder där man kan köpa alkohol i mataffären.
    Det gör man visst, det är du som har fel...i Sverige super man mindre och vi har mindre problem med alkohol här än i andra länder och dessutom ser vi en minskad konsumtion i Sverige och inte en ökad. Bara för att du vill en sak betyder inte att det är fakta!
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:37:45 följande:
    Om du tror att det är trygghet att staten ska tala om för dig vad du får och inte får göra, så tycker jag synd om dig. Jag inser att många svenskar har blivit fördummade av storebrors framfart och trygghetsivrande, så att de har slutat att tänka själva.
    Det är inte bara svenskarna, människor är generellt rätt dumma och det är därför vi som samhälle måste sätta upp regler i samhället.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:49:29 följande:
    Det är för att såna som du sitter och bestämmer över människor som dom blir korkade. Och det är väl så du vill ha det
    Haha nej det är för att människor är för dumma för att bestämma allt i sina liv och det är rätt tydligt.
    Kolla bara på alla missbrukare, människor som begår dumma handlingar och allt annat "pack" så får du se.

Du är bara en person med en åsikt som inte baseras på fakta eller några riktiga argument och jag förstår faktiskt inte vad du vill.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:53:21 följande:
    Du verkar inte förstå vad riktig frihet är. Det ingår att människor får fatta egna beslut. Jag kommer inte att flytta, utan kommer att fortsätta kämpa för svenskarnas frihet.
    Vilket land har frihet? jag har aldrig varit i ett land där man har total frihet och det är verkligen inget att eftersträva.
    Frihet är inte att få handla sprit på ICA och supa vart man önskar supa....PUNKT
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:52:11 följande:
    Där kom det. Det är politikernas ursäkt. Människor är för dumma för att förstå sitt eget bästa. Tacka för det när politikerna har idiotförklarat människor i så många år. När politikerna serverar nästa skyddsmetod så ställer sig svenskarna på kö och tror vad politikerna säger. Som svininfluensasprutan. Hur många orkade själva läsa på om risker osv? Det fåtal som avstod var de som hade orkat tänka själva. Det var de som klarade sig bäst. Det var de som inte fick några biverkningar.
    Jag är inte politiker utan privatperson däremot är det sant, människor är många gånger fruktansvärt dumma.
    Vi är inne på samma linje här, människor är för dumma och lata för att själv läsa på och själv fatta kloka beslut.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 13:16:05 följande:
    Mina argument kommer aldrig att ta slut. Jag tror vad jag tror och du kan tro vad du tror även om du troligen har fel i det mesta. Du är kanske pingstvän och har levt hela ditt liv som ett avsnitt av "7th heaven", det verkar så iaf, och jag tycker inte att sådana som du ska bestämma över ett helt folk. För ni förstår ingenting av problemet eftersom ni inte har varit där.
    Du har ju inga argument eftersom dina argument är "ja tror"!
    Så vem förstår problemet då menar du?
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 13:54:44 följande:
    Vet du någon av de vanligaste drogerna som är lika lätta att framställa som alkohol? Där faller det helt, snacket om att förbjuda det. om du inte vill ha bödlar som går runt och avrättar folk som dricker, men du kanske borde flytta ner till "Islamiska staten" där får du inte röka heller, helt perfekt va?
    Vad har detta att göra med hur lätt det är att framställa alkohol?
    I din värld finns alltså 2 sidor, de som tycker att man ska få supa fritt som man vill och hur mycket man vill vart man vill och när man vill och de som tycker att man ska avrätta folk som dricker?
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 14:44:00 följande:

Det känns som om att jag har upprört IOGT-NTO:s sympatisörer väldigt mycket här. Som vanligt så är folk som dessa inte ens intresserad av att försöka förstå något annat än att det är dåligt med alkohol. Inte ens intresserade av att pröva nya saker mot alkoholproblemen utan bara mala på om samma saker om hur bra alkoholpolitik det är i Sverige. Om det var så jävla bra, varför ser det ut som det gör? Varför inte pröva en annan stretegi? För att ni tror på "forskning" och "fakta" som säger att det skulle bli värre?

Varför är då svenskar, norrmän och finnar kända överallt för att supa som grisar men inte danskar? Jag har varit i Danmark många gånger och danskar är bra mycket lugnare och har inte samma hysteri till spriten. Just därför att den finns där, det är inget tabu över det på så sätt som det är här.

Förbud förbud usch det är väldigt dåligt med alkohol bla bla nån gammal kärring som sitter och moralpredikar i skolor, eller någon frireligös dåre som funnit gud och pratar om hur dåligt det är att dricka, sånt där får oss ju att tycka att det är häftigt att dricka när vi är små. Nej det har inte funkat med den här alkoholpolitiken vi har nu, dags för nya tag!

Tycker du att du är mycket bättre? du som bara skriver "jag tror" i varenda inlägg, har du verkligen mer än 1 argument?

Jag vet inte vart du får din information ifrån och jag vet inte om du helt enkelt ignorerar det andra skriver men svenskar och norrmän super MINDRE än övriga Europa.
    Jag säger det igen, vi dricker mindre än vad andra länder i Europa gör!!!

Vad tyckte när du var liten är otroligt irrelevant.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 15:13:29 följande:
    Men det där stämmer inte riktigt, det går inte att mäta eftersom det smugglas in så mycket alkohol till Sverige. Och bränns en hel del eget brännvin och annan egentillverkning. Åk till Roskildefestivalen så ser du vilka som är värst på att supa skallen av sig. Klart att det finns folk som super skallen av sig var som helst oavsett hur det ser ut med alkoholpolitiken. Vad jag försöker säga är att det borde prövas, du är inte särskilt ödmjuk när du säger att alkoholpolitiken funkar bra i Sverige.
    Klart det går att mäta och det har man gjort, eller är du en person som tycker att man inte ska lita på undersökningar utan bara gå efter vad man själv tycker?
    Återigen svenskar dricker mindre än andra...
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!