• Erfdgt

Fikabuffé, vad saknas?

Det är snart dags för döttrarnas dop och nu försöker jag planera fikat för 60 personer. Det jag har tänkt såhär länge är:

- Tårta
    - Bullar
    - Kolakakor
    - Syltkakor
    - Minimuffins med hallon
    - Sockerkaka med blåbär
    - Kärleksmums
    - Kokostoppar
    - Chokladbollar

Vi kommer servera kaffe och saft till. 

Jag skulle gärna vilja ha frukt till också, förslag på frukter? Ska man göra fruktspett med olika frukter eller är det bättre att ställa fram en fruktkorg med hela frukter?

Saknas det något mer som skulle vara bra att servera? Eller räcker det sådär?

• Svar på tråden Fikabuffé, vad saknas?
  • Alexi
    Erfdgt skrev 2014-08-20 13:42:52 följande:
    Ja, vi har full koll på allt sånt :) Det är bara familj och vänner :)
    Och finns det då något för alla att äta i den buffén, det var det som var poängen med min fråga.
  • Erfdgt
    Alexi skrev 2014-08-20 13:54:55 följande:
    Och finns det då något för alla att äta i den buffén, det var det som var poängen med min fråga.
    Haha ja, precis, jag menade att vi har koll på det så alla kan fika :) Det enda är makens pappa som är känslig för laktos, men han brukar fika sånt ändå. Går bra om han tar en tablett före. Annars är det en som inte tål äpplen och päron och en som inte tål nötter. Så har hållit mig undan sånt :)
  • Fjärilslarv
    Alexi skrev 2014-08-20 13:54:55 följande:
    fast personer som går på olika dieter kan faktiskt äta vanlig fika, men man väljer då att inte göra det. Allergier, överkänslighet och t ex diabetes är en annan femma.
  • 5by5

Kanske några mackor/snittar om man inte vill fylla magen med socker?

• Alexi
    Fjärilslarv skrev 2014-08-20 16:04:21 följande:

fast personer som går på olika dieter kan faktiskt äta vanlig fika, men man väljer då att inte göra det. Allergier, överkänslighet och t ex diabetes är en annan femma.

Ja självklart men ibland väljer man som värd ändå att tillgodose sådana speciella saker. Eftersom ts hade en sån ambitiös kakbuffe tänkte jag att hon kanske var en sån som vill att alla ska hitta något att äta.
  • Erfdgt
    5by5 skrev 2014-08-20 16:08:15 följande:

Kanske några mackor/snittar om man inte vill fylla magen med socker?

Jag räknar dock med att folk ätit lunch före och kommer äta middag efteråt :P

Dopet är kl.13, så fikat blir vid 14-tiden.
  • Erfdgt

Så vitt jag vet är det ingen som går på någon speciell diet, så därför har jag inte anpassat fikat efter det. Ingen vi känner har då pratat om någon speciell diet. Tänker att då måste det vara fritt fram för oss att strunta i allt sånt :)

Men allergier, dom är det klart att vi har (försöker åtminstone) koll på :)

• Erfdgt

Inte behöver man ordna med mackor väl? Det framgår tydligt i inbjudan att det inte blir något matigare, tänker att tiden på dopet också vittnar om det. Tror inte vår, redan spräckta, budget skulle klara inköp av mackor och pålägg :P haha

Vill man inte ha något supersött kan man kanske äta av frukten?

• Alexi
    Erfdgt skrev 2014-08-20 21:07:41 följande:

Så vitt jag vet är det ingen som går på någon speciell diet, så därför har jag inte anpassat fikat efter det. Ingen vi känner har då pratat om någon speciell diet. Tänker att då måste det vara fritt fram för oss att strunta i allt sånt :)

Men allergier, dom är det klart att vi har (försöker åtminstone) koll på :)

Självklart, jag tänkte bara om det var någon närstående så kan man ju vilja fixa till det (mina föräldrar kör lchf så till dem fixar jag ju alltid något speciellt, tex).
  • Alexi
    Erfdgt skrev 2014-08-20 21:11:01 följande:

Inte behöver man ordna med mackor väl? Det framgår tydligt i inbjudan att det inte blir något matigare, tänker att tiden på dopet också vittnar om det. Tror inte vår, redan spräckta, budget skulle klara inköp av mackor och pålägg :P haha

Vill man inte ha något supersött kan man kanske äta av frukten?

Självklart behövs inte mackor!

Svar på tråden Fikabuffé, vad saknas?