• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

Jaha, så blev det en dag på sjukhuset för mig. Har ju haft ömmande revben på vänster sida men allt har ju sett bra ut men tycker att det blivit värre de senaste dagarna. Så jag ringde förlossningskoordinatorn och hon tyckte att jag skulle komma in och kolla upp det. Och nu låg tvillingarna såpass konstigt till att den "vanliga" läkaren inte lyckades mäta (eller snarare hon blev osäker på om hennes första mätningar alla hade varit på samma tvilling) så nu väntar jag på "min" specMVC läkare som hade bakjour idag. Dock gick hon in i ett KS så det lär dröja iaf 40 minuter. Suck. Det är säkert inget farligt, båda har bra puls och rör runt men jag vill ju vara säker såklart.

Tur att man har en smartphone så att väntan inte blir alltför tråkig iaf även om jag mycket hellre hade spenderat lördagen på något annat sätt :-/

• VVW
    JhjärtaK skrev 2014-11-22 06:53:53 följande:

Bra att du fått träffa läkare och att det blir en ny bm, det kommer säkert kännas bättre med henne.

Nej vad jag hört så är det svårt att avgöra huruvida de är enäggs eller tvåäggs ju längre gången man är. Tydligen är det som lättast i vecka 8-12 och då är det ju inte många som gör UL ens :-/

Nej bf känns inte alls lika relevant nu när de är två

Hur blir kontrollerna framöver. Följs du upp såsom om de skulle vara enäggs eller blir det såsom om de är tvåäggs?

Jag har tre nya tider nu för UL, det blir varannan vecka så han ser dem som enäggstvillingar. De har en tunn linje mellan sig bara men han tyckte att navelsträngarna satt långt ifrån varandra och det kunde tyda på att det var två sammanväxta moderkakor...vi får se :)

Har ni tagit reda på kön? Gjorde inte det sist men vi ska fundera till nästa UL.

Hoppas allt går bra idag på sjukhuset!
  • JhjärtaK

Det gick bra. De kollade att de hade bra, och lika mycket, fostervatten, fyllda urinblåsor och pigga fosterrörelser varför det ömmar får jag fråga om på onsdag, var bara så lättad att de mådde så bra

• JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-22 15:47:41 följande:
    Jag har tre nya tider nu för UL, det blir varannan vecka så han ser dem som enäggstvillingar. De har en tunn linje mellan sig bara men han tyckte att navelsträngarna satt långt ifrån varandra och det kunde tyda på att det var två sammanväxta moderkakor...vi får se :)

Har ni tagit reda på kön? Gjorde inte det sist men vi ska fundera till nästa UL.

Hoppas allt går bra idag på sjukhuset!
    Vi har förresten tagit reda på kön, det är två små flickor där inne
  • JhjärtaK

Två dagar på helgen och lika många sjukinrättningar . Igår för tvillingarna och idag för mig. Har ju varit superförkyld i två veckor nu och rethostan har satt in så jag måste dels kolla upp att jag inte fått en bakteriell infektion och dela få något för hostan för jag kan ju inte sova. Och hostningarna är inte poppis vare sig hos mig eller twinsen. :-P

• JhjärtaK

Luftrörskatarr så penicillin och mollipect fick jag utskrivet. Båda helt ofarliga för bebisarna som tur är. Men sådär kul såklart

• nokla

Vad skönt att allt var bra med barnen, å trist att du är sjuk.

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-23 11:26:07 följande:

Luftrörskatarr så penicillin och mollipect fick jag utskrivet. Båda helt ofarliga för bebisarna som tur är. Men sådär kul såklart smile4.gif

Men stackare, vad besvärligt du har det nu! :( Hoppas du kryar på dig fort och vad skönt att allt ser bra ut med tvillingarna! Kram
  • stinaa

Vi väntar två små pojkar (enäggs), har en flicka född 2012 sen tidigare! :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-24 08:28:08 följande:
    Men stackare, vad besvärligt du har det nu! :( Hoppas du kryar på dig fort och vad skönt att allt ser bra ut med tvillingarna! Kram
    Tack. Ja känner ändå att antibiotikan har hjälpt en del redan som tur är men näsan är verkligen helt körd. Har tagit nässpray nu i en dryg vecka och man skall inte ta mer än 10 dagar så känner att jag borde sluta. Sen hjälper den inte jättemycket längre så har läst att det finns något som heter Sinova Forte som tydligen är snorlösande och avsvällande som man kan äta under graviditeten. Måste bara antingen komma iväg själv (inte troligt, soffläge hela dagen hittills ) eller få maken att köra en omväg till ett apotek.

Imorgon är det iaf tvillingutbildning via tvillingklubben som jag bara måste orka gå på. Skall bli både kul och intressant

Sen är det UL på onsdag igen men mtp att allt såg bra ut i lördags så är jag ändå rätt lugn denna gång.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D