• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-16 22:14:12 följande:

Tack för att ni delar med er!

Jag har känt mig osäker på om min mödravård har gått rätt till. Jag gjorde ultraljud i vecka 10 och då såg de att det var monochoriotiska tvillingar och sen fick jag göra ultraljud i vecka 13. Jag har inte fått träffa någon läkare än. Nästa ultraljud blir i vecka 18 fast på specialmödravården. Jag tycker att jag har fått väldigt lite information. Allt det där med riskerna vid monochoriotiska tvillingar har jag fått läsa om själv. Jag hoppas jag får lite mer information vid nästa ultraljud!

Hur har era magar växt? Min mage ha blivit jättestor de senaste två veckorna.

Jag tycker att du skall ringa upp specMVC och be om ett UL (som skall göras av läkare, det skall alla dina UL på specMVC göras) och sen kolla med dem om det är "ok" att vänta till vecka 18 med nästa UL.

Min mage är ändå rätt så "modest" tycker jag, dels för att vara omföderska och dels för att de är två. Men den växer snabbt nu, är i vecka 21.

Kortet nedan är från vecka 20.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-17 09:04:53 följande:

Känns himla trist att ni inte får information tycker jag. Vi har turen att vara lite under lupp denna gång pga vårt sena missfall sist. Men sen verkar det väldigt olika i olika landsting oxå.

Ring till era barnmorskor och ifrågasätt. Boka in ett extra snack med dem och förklara att ni känner att ni vill veta mer om vad en tvillinggraviditet innebär för er, hur det fungerar med kontroller och allt sånt.

Även om man kan läsa sig till ganska mycket så tycker jag man har rätt till att få information från vården med!

Våga ställ krav :)

Håller helt med. Vi bokade in ett extra läkarbesök då vi hade så många frågor kring risker mm och sådant vill man liksom inte googla fram, då får man bara höra om skräckhistorierna och det är svårt att hitta statistik.
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 09:39:12 följande:
    Jag tycker att du skall ringa upp specMVC och be om ett UL (som skall göras av läkare, det skall alla dina UL på specMVC göras) och sen kolla med dem om det är "ok" att vänta till vecka 18 med nästa UL.

Min mage är ändå rätt så "modest" tycker jag, dels för att vara omföderska och dels för att de är två. Men den växer snabbt nu, är i vecka 21.

phpO9bbJ341005.jpg
    Vad fin du är! Jag känner mig höggravid vid det här laget, hehe :) Men vad himla fort tiden går, snart är dom här (typ) <3
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-17 11:23:33 följande:
    Vad fin du är! Jag känner mig höggravid vid det här laget, hehe :) Men vad himla fort tiden går, snart är dom här (typ) <3
    Tack

Ja tiden går ändå rätt så fort! Går in i vecka 22 på onsdag och var verkligen tvungen att kolla att det var vecka 22 och inte vecka 21 , haha.

Jag lovar att hålla tummarna för er på onsdag så får du göra samma sak för oss nästa onsdag
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 09:39:12 följande:

Jag tror att det skiljer sig enormt mycket mellan olika landsting, där jag bor tex verkar det vara bm som gör ul även på specMVC, iaf hittils, men de rondar och går igenom med läkare efteråt. Jag får första läkartiden i v 21, angående förlossningsrädsla och förlossningssätt, sedan läkarbesök hos specMVC v24. Däremellan min vanliga bm. Tror inte det finns några fasta "ska" men däremot jäkla massa olika rutiner jag gillar min bm som gör ul,visar och förklarar och har gott om tid på besöken. Rul senast nu i v 18 såg jättebra ut så jag håller tummarna att de fortsätter må bra till nästa kontroll
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-17 16:17:20 följande:
    Jag tror att det skiljer sig enormt mycket mellan olika landsting, där jag bor tex verkar det vara bm som gör ul även på specMVC, iaf hittils, men de rondar och går igenom med läkare efteråt. Jag får första läkartiden i v 21, angående förlossningsrädsla och förlossningssätt, sedan läkarbesök hos specMVC v24. Däremellan min vanliga bm. Tror inte det finns några fasta "ska" men däremot jäkla massa olika rutiner smile1.gif jag gillar min bm som gör ul,visar och förklarar och har gott om tid på besöken. Rul senast nu i v 18 såg jättebra ut så jag håller tummarna att de fortsätter må bra till nästa kontroll smile1.gif
    Ja det skiljer det sig säkert mellan landsting men gällande enäggs så verkar det ändå inte skilja sig så mycket faktiskt (för du väntade väl tvåäggs eller har jag totalt gått och fått en gravidhjärna nu? ).

Det att UL skall göras av en läkare när man väntar MCDA tvillingar det kommer från "min" läkare på mvc (som även jobbar på specMVC) och anses det vara nödvändigt i västra Götaland så tycker jag att alla som väntar MCDA borde kräva samma uppföljning, oavsett var man bor.
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 17:49:32 följande:

Ja det skiljer det sig säkert mellan landsting men gällande enäggs så verkar det ändå inte skilja sig så mycket faktiskt (för du väntade väl tvåäggs eller har jag totalt gått och fått en gravidhjärna nu? ).

Det att UL skall göras av en läkare när man väntar MCDA tvillingar det kommer från "min" läkare på mvc (som även jobbar på specMVC) och anses det vara nödvändigt i västra Götaland så tycker jag att alla som väntar MCDA borde kräva samma uppföljning, oavsett var man bor.

Hehe är nog gravidhjärnan som slagit till vi väntar enäggs, ser ut som MCDA för oss med. Här verkar det vara självklart att bm kör ul även på mig, åtminstone nu. Vet dock inte om det kommer ändra sig längre fram men än så länge har hon känts lika säker som om en läk kollat. Nu dags att göra mig redo för middag och försöka njuta av min semester! Känner av graviditeten så till vida att jag blir andfådd lätt och det stramar i ligamenten när jag promenerar. Och värre lär det väl bli framöver :-P
  • stinaa

Här är det också oftast BM på specmvc som gör våra UL, ibland är det läkare som nu på onsdag. Däremot är vi alltid bokade till läkare direkt efter UL ifall vi har några frågor + att hen ska godkänna att UL:et såg okej ut.

Men hur ofta får ni till er vanliga BM för kontroller?

• JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-17 18:27:32 följande:
    Hehe är nog gravidhjärnan som slagit till smile5.gif vi väntar enäggs, ser ut som MCDA för oss med. Här verkar det vara självklart att bm kör ul även på mig, åtminstone nu. Vet dock inte om det kommer ändra sig längre fram men än så länge har hon känts lika säker som om en läk kollat. Nu dags att göra mig redo för middag och försöka njuta av min semester! Känner av graviditeten så till vida att jag blir andfådd lätt och det stramar i ligamenten när jag promenerar. Och värre lär det väl bli framöver :-P
    Herregud vilken tur att jag ändå har gravidhjärnan att skylla på, sorry!

Jamen då verkar det skilja sig även gällande MCDA då, är inte förvånad på något vis då mödravården generellt skiljer sig en hel del (men trist tycker jag ändå att det är, varför skall det styras av var man bor någonstans egentligen??)

Ja de bm som gör UL är ju specialutbildade så man kan nog känna sig säker även med dem helt klart.

Åh så skönt med semester! Här är det bara vab, sen förkyld själv och nu verkar det bli vab IGEN, hur skall "vabruari" bli om oktober-november är såhär illa??? :-O
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-17 20:32:36 följande:

Här är det också oftast BM på specmvc som gör våra UL, ibland är det läkare som nu på onsdag. Däremot är vi alltid bokade till läkare direkt efter UL ifall vi har några frågor + att hen ska godkänna att UL:et såg okej ut.

Men hur ofta får ni till er vanliga BM för kontroller?

Jag går varannan vecka till min vanliga bm.

Jag är ändå lite förvånad att man här i Gbg går hos läkare varje UL, Västra Götalands läns landsting är inte direkt känt för en "omfattande" mödravård i vanliga fall känns det som (jämför med Sthlm där jag bodde när jag väntade dottern).

Jag befarar att jag kommer att få dras med min täppta näsa nu ända till förlossningen! Har hört att det är svårt att bli av med nästäppan om man väl får den under graviditeten, gaah! Hoppas ändå att den skall bli lite bättre för idag och igår kunde jag inte andas alls genom näsan på dagen och enbart tack vare nässpray på natten. Återstår att se hur det utvecklar sig...
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D